به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۲۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۲۱ ساعت ۰۸:۲۵
کد مطلب : ۴۱۳۹۰

استرس​و نگراني و افزايش مرگ​در ميانسالي

گروه علمي: پژوهشگران دانشگاه کپنهاگ دانمارک اعلام كردند که بگومگو و جدال لفظی بین اعضای خانواده و دوستان و نگرانی در مورد روابط خانوادگی به سلامتی زیان می‌رساند و خطر مرگ در میانسالی را به شکلی قابل توجه افزایش می‌دهد.
استرس​و نگراني و افزايش مرگ​در ميانسالي
براساس این گزارش مردان و افراد بیکار در این زمینه آسیب پذیرتر از سایرین هستند. اگرچه دست اندرکاران این پژوهش مشخص کرده‌اند که بگومگوی مداوم خطر مرگ در زنان و مردان را دو تا سه برابر افزایش می‌دهد، اما نتوانسته‌اند عامل این افزایش را به طور دقیق توضیح دهند. تحقیقاتی قبلی هم نشان داده بود که کسانی که به دلیل فشار و خواست‌های مداوم همسر و فرزندان با نگرانی و تنش دست به گریبان هستند و آنهایی که به دفعات درگیر مجادله با اعضای خانواده و آشنایان خود هستند بیش از سایرین در معرض ابتلای به امراض قلبی قرار دارند.

این تحقیقات همچنین حاکی از آن بوده که برخورداری از یک شبکه حمایت اجتماعی و داشتن دوستان همدل تاثیری مثبت بر سلامت افراد دارد هر چند تاثیر ویژگی‌های شخصیتی فرد، مانند نحوه برخورد او با مسایل و روابط اجتماعی را نباید در این زمینه نادیده گرفت. به گمان پژوهشگران دانمارکی، واکنش جسمی فرد به استرس و تنش ناشی از مجادله خانوادگی، مانند بالا رفتن فشار خون و خطر ابتلای به امراض قلبی و عروقی، عامل مهمی در ایجاد ارتباط نزدیک بین مجادله و مرگ به خصوص در میان مردان است.

آنان در توضیح این رابطه گفته‌اند که واکنش مردان به عوامل تنش‌زا با افزایش سطح کورتیزون همراه است که ممکن است آثاری منفی برای سلامت آنان داشته باشد.در انجام این پژوهش، نه هزار و هشتصد و هفتاد و پنج زن و مرد در سنین بین ۳۶ تا ۵۲ شرکت داشتند و رابطه بین تنش و فشار اجتماعی و مرگ زودرس در میان این گروه مورد بررسی قرار گرفت. در جریان این تحقیقات مشخص شد که مردان فاقد شغل به خصوص در برابر مجادله و تنش خانوادگی و اجتماعی آسیب‌پذیر هستند. همچنین به نظر می‌رسد که بیکاری هم باعث تشدید اثر منفی مشکلاتی می‌شود که در روابط فردی و اجتماعی بروز می‌کند.

همچنین، نگرانی دائم در مورد خواست‌های همسر و فرزندان و نحوه پاسخگویی به آن، خطر مرگ را بین پنجاه تا صد در صد افزایش می‌دهد و در این زمینه هم، مردان به مراتب بیش از زنان در معرض خطر هستند. دکتر ریکه لوند، استاد رشته بهداشت اجتماعی دانشگاه کپنهاگ، گفته است که البته نگرانی، دلواپسی و مجادله بخشی عادی از زندگی انسان است اما خطر مرگ در میان کسانی افزایش می‌یابد که به طور مرتب با چنین وضعیتی مواجه هستند.
مرجع : بي بي سي