به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۲۰ ساعت ۱۸:۲۱
کد مطلب : ۴۱۴۱۶

74 درصد برنج وارداتی ایران از هند انجام شد

گروه اقتصادي: رایزن بازرگانی ایران در هند گفت: در سال 2013 میلادی حدود 74 درصد کل برنج های وارداتی ایران از هند انجام شد.
74 درصد برنج وارداتی ایران از هند انجام شد
محمد مداح در نشست رایزنان بازرگانی کشورهای عمان و هندوستان با فعالان اقتصادی استان کرمان، افزود: این میزان درصد واردات برنج معادل یک میلیون و 706 هزار و 520 تن بوده که افزایش چشمگیر سهم واردات ما از هند را نشان می دهد. وی ادامه داد: علاوه بر برنج، سویا، ذرت، شکر، کتان، کنف، چای، نیشکر و گوشت نیز از هند وارد ایران می شود. وی با تاکید بر اینکه ایران هفدهمین شریک تجاری هند است که بیشتر این تجارت به صادرات نفتی مربوط می شود، گفت: امارات متحده عربی، چین، آمریکا، عربستان و سوییس بزرگترین شرکای تجاری هند هستند. مداح اظهار داشت: ایران در سال 2012 یکی از تامین کننده های مهم انرژی در هند بود اما در حال حاضر به دلیل کاهش انرژی از ایران، هم اکنون هفتمین کشور تامین کننده انرژی هند هستیم، درحالی که این کشور چهارمین مصرف کننده انرژی در جهان است.

مداح افزود: قصد داریم پروژه های خط لوله گازی ایران - پاکستان - هند را به طول دو هزار و 770 کیلومتر راه اندازی کنیم زیرا هند به گاز نیاز دارد و هم اکنون کمبود گاز خود را از ابوظبی تامین می کند. وی یکی از راههای رابطه ایران و هند را خطوط مواصلاتی و جایگاه استراتژیک ایران در منطقه عنوان و تصریح کرد: هند برای رسیدن به بازارهای افغانستان و آسیای میانه راهی به جز عبور از ایران ندارد که می توان ضمن همکاری هایی در این زمینه کل منطقه را از نظر اقتصادی متحول کرد. وی افزود: ایران و هند همچنین می توانند در زمینه مزایای کریدور شمال و جنوب و پروژه های زیرساختی در هند با یکدیگر رابطه بیشتری داشته باشند.

رایزن بازرگانی ایران در هند با بیان اینکه هند از نظر وسعت رتبه هفتم، جمعیت رتبه دوم و از نظر نرخ رشد جمعیت رتبه 94 جهان را داراست، تصریح کرد: نرخ تورم در این کشور 9.6 درصد و نرخ سود بانکی در بانک های دولتی 6 و در بانک های خصوصی آن 10.6 درصد است. مداح خاطرنشان کرد: اقتصاد هند به عنوان چهارمین اقتصاد بزرگ دنیا مطرح است اما به دلیل جمعیت و نابرابری های اجتماعی، کاستی های بسیاری دارد و از نظر قدرت خرید رتبه 168 جهان را به خود اختصاص داده است. وی ادامه داد: هندوستان 487 میلیون نفر نیروی کار دارد که از این نظر رتبه دوم جهان را داراست و از سوی دیگر نرخ بیکاری در این کشور با وجود گستره فقر 8.8 درصد و جمعیت زیر خط فقر آن 22.8 درصد است.

مداح افزود: از سال 2012 علائم رکود اقتصادی در هند اتفاق افتاده و رشد اقتصادی این کشور از 9 درصد به زیر چهار درصد رسیده است. وی خاطرنشان کرد: همچنین ذخایر ارزی هند در سال جاری 277 میلیارد دلار بود که از این حیث رتبه یازدهم جهان را داراست. وی درباره مهمترین کالاهای صادراتی هند در بخش صنعت نیز گفت: نساجی، مواد شیمیایی، مواد غذایی، فولاد، سیمان، تجهیزات راه آهن، بنزین، ماشین آلات صنعتی، نرم افزار و مواد دارویی است که در زمینه بنزین باید گفت که هند با داشتن چهارمین ظرفیت پالایشگاهی دنیا، صادرات بسیاری در این زمینه به کشورهای مختلف از جمله ایران دارد. رایزن بازرگانی ایران در هند با بیان آنکه هند یکی از پیشقراولان بخش ˈآی تیˈ جهان است، گفت: این کشور محصولات خود را به امارات متحده عربی، آمریکا، چین، سنگاپور و هنگ کنگ به عنوان پنج کشور اول صادر و از چین، امارات متحده عربی، عربستان، سوییس و کانادا به عنوان پنج کشور اول وارد می کند.
مرجع : ايرنا