به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۱:۰۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۲۱ ساعت ۱۲:۲۳
کد مطلب : ۴۱۴۸۶

سیمور: ایران براي توافق‌نهایی بلوف نمی‌زند

گروه بين‌الملل: "گری سیمور" مذاکره کننده هسته ای پیشین دولت امریکا معتقد است که ایران بلوف نمی زند و خواستار دستیابی به توافق نهایی با غرب است.
سیمور: ایران براي توافق‌نهایی بلوف نمی‌زند
به گزارش "تدبیر"، روزنامه "لس آنجلس تایمز" با اشاره به خوش بینی "گری سیمور" مذاکره کننده هسته‌اي پیشین امریکا در مذاکرات هسته‌اي ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 مي‌نویسد:"گری سیمور" که در فاصله سال های 2009 تا 2013 میلادی در امور مرتبط با خلع سلاح هسته‌اي از مشاوران ارشد "باراک اوباما" رییس جمهوری امریکا بوده است با ابراز خوش بینی درباره روند مذاکرات هسته‌اي ایران و کشورهای غربی ابراز اطمینان کرده که ایران "بلوف" نمي‌زند و خواستار دستیابی به توافق نهایی و جامع هسته‌اي با غرب است. "سیمور" در این باره مي‌افزاید: "ایرانیان بلوف نمي‌زنند. به احتمال زیاد آنان در دور بعدی مذاکرات هسته‌اي انعطاف پذیری بیش تری در خواسته های خود نشان خواهند داد."

"گری سیمور" پیش تر اظهار داشته بود که راه های مختلفی وحود دارد که از طریق آن مي‌توان اطمینان حاصل کرد که راکتور اراک نمي‌تواند مقادیر عظیمی از پلوتونیوم را تولید کند. او در گفت و گو با خبرگزاری "رویترز" با اشاره به فعالیت های بیش تر ایران در غنی سازی اورانیوم گفته بود که برای ایران آسان تر است که در زمینه یک رآکتور تحقیقاتی انعطاف پذیر باشد تا درباره غنی سازی اورانیوم. او هم چنین در مصاحبه اخیر خود با روزنامه "نیویورک تایمز" ضمن اشاره به وضعیت اوکراین، الحاق کریمه به فدراسیون روسیه و افزایش تنش میان روس ها و امریکایی ها ادامه این روند را باعث "پیچیده تر" شدن روند مذاکرات هسته‌اي ایران و 1+5 دانسته بود.

روزنامه "لس آنجلس تایمز" در ادامه مي‌افزاید: "سیمور که اکنون مدیریت اجرایی مرکز "امور بین الملل "بلفر" در دانشگاه هاروارد را برعهده دارد معتقد است که انعطاف پذیری راهکار واقعی رسیدن به توافق نهایی است. او اشاره مي‌کند که ایران در مقابل تعلیق فعالیت های هسته‌اي خود در سال های آینده از معافیت های مالی برخوردار خواهد شد. با این حال او خاطر نشان مي‌سازد که ایران به چنین چیزی تن در نخواهد داد و در این باره مي‌افزاید:"آنان مي‌خواهند ملتی آزاد باشند و همانند سایر کشورها توانایی غنی سازی اورانیوم در سطح "صنعتی" را داشته باشند. با این حال او خاطر نشان مي‌سازد که چنین موضوعی برای دولت "اوباما" و متحدانش غیر قابل قبول است چرا که آنان مدعی هستند هر لحظه ممکن است نظر ایران تغییر یابد و دست به ساخت سلاح هسته‌اي بزند.

این کارشناس هسته‌اي موضوع مذکور را مانع اساسی در روند مذاکرات هسته‌اي دانسته است." کشورهای غربی در حالی ادعای تلاش ایران برای ساخت سلاح هسته‌اي مطرح مي‌کنند که ایران همواره بر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌اي اش تاکید کرده است. "گری سیمور" معتقد است که دو طرف در جریان مذاکرات اواسط جولای نخواهند توانست تمام مشکلات و مسائل موجود را برطرف نمایند با این حال او اظهار داشته که پیشرفت لازم برای متقاعد کردن اعضای کنگره امریکا و محافظه کاران در ایران برای ادامه روند مذاکره هسته‌اي میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 حاصل شده است.

روزنامه "لس آنجلس تایمز" در ادامه با اشاره به موانع موجود در مسیر مذاکرات هسته‌اي ایران و غرب پیشرفت خاصل شده در مذاکرات را امیدوارکننده مي‌داند و در این باره مي‌نویسد:"جوفی جوزف" یکی از کارشناسان پیشین کاخ سفید در امور مرتبط با خلع سلاح معتقد است که علیرغم وجود موانع بسیار در مسیر مذاکرات هسته‌اي اکنون فرصتی واقعی برای "توافق بلند مدت" هسته‌اي ایران و امریکا فراهم شده است. در این میان اما دولت "اوباما" بااحتیاط به ادامه مذاکره با ایران مي‌پردازد.

از دید امریکایی ها رسیدن به نتیجه‌اي 50-50 بهترین حالت ممکن خواهد بود. علیرغم موانع بسیاری از دیپلمات ها و تحلیلگران معتقدند که فرصت مذاکره ایجاد شده مناسب است. آنان اظهار مي‌دارند که ایران نیازمند کاهش تحریم های وضع شده بین المللی است و در مقابل دولت "اوباما" نیز در عرصه سیاست خارجی خواستار رفع تهدیدهای امنیتی مي‌باشد در نتیجه هر دو طرف برای رسیدن به توافق نهایی هسته‌اي از خود اشتیاق نشان داده اند. خوش بینان به روند مذاکرات هسته‌اي همکاری ایران با بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی و برداشتن گام از سوی ایران برای انعطاف پذیری بیش تر درباره رآکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک را دو نشانه مثبت از سوی طرف ایرانی ارزیابی کرده اند."