به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۳۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۲۱ ساعت ۱۲:۴۲
کد مطلب : ۴۱۴۸۹
ويروسي كه جان رئیس بخش هماتولوژی بیمارستان ملک فهد را هم گرفت

«سندروم تنفسی» جهان را تهدید می‌کند

گروه جامعه: ویروس موسوم به سندروم تنفسی خاورمیانه، كه در عربستان سعودی به شکل اپیدمی در آمده، تاکنون جان ده‌ها نفر در این کشور را گرفته است.
«سندروم تنفسی» جهان را تهدید می‌کند
به گزارش العربيه، کارشناسان علوم پزشکی مي‌گویند احتمالا این ویروس از شتر به انسان سرایت کرده است. این ویروس شبیه به ویروس سرماخوردگی معمولی و از همان خانواده است، اما جان یک سوم بیمارانی که به آن مبتلا شوند را مي‌گیرد. پرسنل بیمارستانی که با این بیماران سر و کاران دارند بیش از بقیه در خطر ابتلا قرار دارند. دکتر فواد، یکی از پزشکان بیمارستان ملک فهد مي‌گوید: هر روز که از خواب بیدار مي‌شوم با کوچکترین خارش گلو، سراسیمه مي‌شوم که شاید مبتلا به این بیماری صعب العلاج شده‌ام. وی مي‌افزاید: همسرم و خواهرم با فرزندانش، از ترس ابتلا به این بیماری از عربستان سعودی خارج شدند!

هفته گذشته دکتر ایمان حمد سیمی، رئیس بخش هماتولوژی (خون) بیمارستان ملک فهد پس از سه هفته دست و پنجه نرم کردن با این بیماری جان خود را از دست داد. تاکنون هیچ واکسن و یا دارویی برای علاج این بیماری پیدا نشده و درصد کشندگی آن نیز بالاست. در عربستان سعودی برای جلوگیری از انتشار این بیماری حالت اپیدمی اعلام شده است. از زمان کشف این بیماری در سال 2012، 463 تن به این بیماری مبتلا شدند که 126 تن آنها فوت کرده اند.

دکتر فواد مي‌گوید: "مشکل ما این است که هنوز نمی دانیم این بیماری از چه راهی منتقل مي‌شود".
این بیماری تاکنون به 5 شهر سعودی منتقل شده است. موارد این بیماری تاکنون در کشورهای پادشاهی سعودی، مالزی، اردن، قطر، مصر، امارات، تونس، فیلیپین و آمریکا یافت شده است. چندین سازمان و کشور با مقامات بهداشتی سعودی برای یافتن دارویی برای این بیماری همکاری مي‌کنند. مقامات بهداشتی سعودی بیم آن دارند که این بیماری به وسیله زائران حج "تمتع" که به این کشور سفر مي‌کنند به دیگر نقاط جهان، منتشر گردد.