کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گزارش سئوال‌برانگيز سازمان بهداشت جهانی؛

خرم‌آباد در فهرست ۲۰ شهر آلوده جهان!

22 ارديبهشت 1393 ساعت 1:10

گروه جامعه: سازمان بهداشت جهانی در گزارشی، ۲۰ شهر جهان را به عنوان شهرهایی که در یک سال گذشته از نظر آلودگی هوا در صدر فهرست شهرهای آلوده جهان قرار می‌گیرند، معرفی کرده است که امسال از ایران نیز شهر خرم آباد در این فهرست قرار دارد!


به نظر مي‌رسد ليست‌هاي سالانه اين سازمان و برخي ديگر از سازمان‌هاي مشابه، از دقت چنداني برخوردار نباشند زيرا سال گذشته اين سازمان، اهواز، سنندج و ياسوج (كه از خوش آب و هواترين شهرهاي ايران به شمار مي‌رود) را در اين ليست قرار داده بود و امسال بدون ذكر اين شهرها، فقط خرم‌آباد را شهر آلوده ايران ارزيابي كرده است، در حاليكه مركز استان لرستان از نظر آلودگي وضعيت به مراتب بهتري نسبت به بسياري از شهرهاي بزرگ ايران دارد و معلوم نيست اين سازمان‌ها بر چه مبنايي اين شهر را در ليست امسال خود قرار داده همانطوريكه سال پيش، ياسوج را در اين ليست قرار داده بودند!

به گزارش سایت سازمان بهداشت جهانی، شهر دهلی پایتخت هند در صدر فهرست آلوده‌ترین شهرهای جهان قرار گرفته است، به طوری که بالاترین سطح ذرات معلق موجود در هوا با ۱۵۳ میکروگرم، متعلق به این شهر است. بر اساس گزارش این سازمان، رقم یاد شده شش برابر حد مجاز، یعنی ۲۵ میکروگرم، است که سازمان بهداشت جهانی مجاز شمرده است. این گزارش روند آلودگی هوای این ۲۰ شهر جهان در یک سال گذشته را نگران کننده دانسته است.

شهرهای «ایگدیر» در ترکیه، «کابل» در افغانستان، «کراچی»، «راولپندی» و «پیشاور» در پاکستان، «نارایونگانجی»، «داکا» و «قاضی پور» در بنگلادش، «آمریستار»، «دهلی»، «جودپور»، «احمد آباد»، «آگرا»، «گوالیور»، «فیرز آباد»، «راجی پور»، «الله آباد» و «رای پور» در هند، «دوحه» در قطر و «خرم آباد» در ایران از آلوده‌ترین شهرها از نظر سازمان بهداشت جهانی هستند. تمام این شهرها در خاورمیانه و جنوب آسیا قرار دارند. این در شرایطی است که آلودگی هوا در این ۲۰ شهر، در حال حاضر و به طور میانگین دست کم ۲ و نیم برابر بیشتر از استاندارد جهانی است.

سازمان بهداشت جهانی همچنین در گزارش خود اعلام کرده که آلودگی هوا در دهلی نو بدتر از پکن است. به رغم هوای آلوده شهرهای چین، هیچ یک از شهرهای این کشور جزو ۲۰ شهر آلوده جهان نبوده و حداکثر آلودگی امسال شهرهای چین ۵۶ میکروگرم گزارش شده است. رهبران چین امسال را سال مبارزه با آلودگی اعلام کرده‌اند. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، کانادا، آمریکا، فنلاند، ایسلند و سوئد کشورهایی هستند که پایین‌ترین سطح آلودگی هوا را دارند.


کد مطلب: 41598

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/41598/خرم-آباد-فهرست-۲۰-شهر-آلوده-جهان

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir