به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۸:۵۴
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۲۲ ساعت ۱۲:۰۷
کد مطلب : ۴۱۶۱۰

با نماد ملی ایران آشنا شوید

گروه فرهنگي: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و صنایع دستی گفت: این اداره کل و مسئولان استان تا به حال اقداماتی انجام داده‌اند تا از بی‌سر و سامانی‌های موجود در این حوزه کاسته شود.
با نماد ملی ایران آشنا شوید
رجبعلی لباف‌خانیکی در نشست خبری که به مناسبت تشریح برنامه‌های مراسم بزرگداشت روزهای ملی فردوسی و خیام و هفته میراث فرهنگی، در محل اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: ما برای این بی‌سامانی‌ها اقدامات زیادی انجام دادیم که بعضی از این اقدامات در حد توان خودمان بوده است و دیگر اقدامات از توان ما خارج است و در حد مدیریت دولت است که باید به آن رسیدگی شود. وی درباره این بی‌سرو سامانی‌ها توضیح داد: بی‌سرو سامانی‌ها که در میراث فرهنگی کشور وجود دارد اول به دلیل فقدان تعریف و معرفی میراث فرهنگی به مردم است که این مشکل زمینه‌ساز مشکلات دیگر هم می‌شود مشکلاتی که باید توسط اصحاب رسانه حل شود و دوم تجاوز به حریم میراث فرهنگی است.

لباف خانیکی ادامه داد: میراث فرهنگی در دو بعد مادی و معنوی تعریف می‌شود. میراث مادی ملموس هستند که ساخته دست بشر است و اطلاعات زیادی را در اختیار ما قرار می‌دهند همچنین میراث معنوی که در معرض آسیب‌هایی هستند و ما هیچ اهرم بازدارنده برای مقابله با آن در دست نداریم مانند آسیب‌رسیدن به باورهای دینی و آداب و رسوم و بنیادهای فرهنگی. مدیر کل میراث فرهنگی خراسان رضوی در خصوص روز بزرگداشت فردوسی اظهار کرد: خراسان در بین دیگر استان‌های کشور به دو علت ممتاز شده است، یکی وجود مرجع شریف امام رضا(ع) و دیگری آرامگاه فردوسی و می‌دانیم که امام رضا(ع) نماد ظرفیت‌های اعتقادی و ابوالقاسم فردوسی نماد هویت ملی ملت ایران هستند که این دو موضوع هر دو مهم و تعیین کننده هستند و تا حدودی مکمل هم به شمار می‌روند.

وی افزود: هر ساله مراسمی جهت بزرگداشت فردوسی برگزار می‌شود اما امسال با رویکرد ویژه به این موضوع نگاه شده است. همان طور که دکتر سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور تاکید کرده‌اند و جزو اولین توصیه‌های ایشان این بوده است که بزرگداشت فردوسی را پررنگ‌تر از همیشه با تمهیدات و تصمیمات بیشتر و بهتر از گذشته برای فردوسی و در خور شان و شخصیت وی برگزار کنیم. لباف خانیکی خاطرنشان کرد: من هم در این مدت سعی کردم که به فردوسی در خراسان به صورت پدیده برجسته،‌ کاملا مشخص و به عنوان نماد ملی ایران توجه ویژه‌ای داشته باشم.

وی در خصوص برنامه‌هایی که برای روز بزرگداشت فردوسی فراهم آمده است، گفت: بازدید رایگان از آرامگاه فردوسی در روز 25 اردیبهشت ماه سال جاری، ‌رونمایی از سنگ‌نوشت و دست خط مقام معظم رهبری که در سال 75 در بازدیدی که از توس داشتند مرقوم فرمودند و ما این دست‌نوشته را در قطعه سنگ مرمر باز نویسی کرده‌ایم و آن را در آرامگاه و جای مناسب نصب می‌کنیم که در 23 اردیبهشت از آن رونمایی خواهد شد. لباف خانیکی گفت: گشایش نمایشگاهی‌ از 42 تابلوی سند از قدیمی‌ترین اسناد در آرامگاه فردوسی که خوشبختانه به دست ما رسیده است و برای اولین بار در این نمایشگاه رونمایی می‌شود و رونمایی از چهار جلد کتاب تخصصی به نام‌های تابران توس، نام آوران توس، فرهنگ خرد، شاهنامه خرد در شاهنامه و کاروان‌سراهای خراسان نیز از دیگر ویژه برنامه‌های ما هستند.

افتتاح کتابخانه و مرکز اسناد فردوسی و مجموعه نفیسی از شاهنامه و فردوسی که از استادانی به نام مثل دکتر اسلامی ندوشن و همسرشان شیرین بیانی و دیگر افراد مطرح، اهدا شده است نیز از دیگر برنامه‌های روز بزرگداشت فردوسی بود که مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی آن‌ها را بیان کرد. لباف خانیکی تصریح کرد: افتتاح سایت تخصصی، فردوسی توس، برگزاری نمایشگاه آثار هنرمندان هنرهای سنتی و صنایع دستی در محل باغ نادری، برگزاری مسابقات رالی به همت کانون اتومبیل‌رانی استان و مسابقه بزرگ دوچرخه‌سواری و دو امدادی از دیگر برنامه‌های ما به شمار می‌رود. وی خاطرنشان کرد: همچنین با مشارکت شهرداری خانه کودک و شاهنامه را جهت ‌آشنایی کودکان با شاهنامه در ساختمانی که در محل آرامگاه فردوسی در نظر گرفته شده است دایر کرده‌ایم که در این مکان کودکان از طریق نوشتن انشاء و نقاشی و با شاهنامه و فردوسی آشنا می‌شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه تخصصی با نمایش صفحاتی از شاهنامه فلورانس ایتالیا در محل آرامگاه فردوسی نیز از دیگر برنامه‌های ما به مناسبت روز بزرگداشت فردوسی به شمار می‌رود. لباف خانیکی در بخش دیگری از این نشست اظهار کرد: میراث فرهنگی مقوله‌ای است که بدون آن زندگی مفهومی ندارد و فرهنگ را می‌توان ناشی از آداب و رسوم معماری و هنر دانست. وی اقدام به تحقیقات میدانی و کتابخانه‌ای،‌ انتشار داده‌های علمی در قالب کتابخانه و مقالات، سپردن این داده‌ها به کارشناسان فرهنگی و صاحب‌نظران را جزو رویکردهای اصلی این اداره کل برشمرد و گفت: احیای سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بازنگری در این سه اصل امکان‌پذیر است.

لباف خانیکی درباره برنامه‌های هفته میراث فرهنگی افزود: در اول خرداد سال جاری، بازدید کارشناسان نظام مهندسی از ابنیه تاریخی محور تربت‌حیدریه و خواف همچنین برگزاری کارگاه و نمایشگاه «از کاوش تا موزه» در خانه ملک، برگزاری نمایشگاهی از نقاشیان بابریان هند در آرامگاه نادری، برگزاری نمایشگاهی از توانمندی‌های میراث فرهنگی شهرستان‌ها در دانشگاه فردوسی، گردهمایی انجمن میراث فرهنگی خراسان رضوی، گردهمایی خانواده میراث فرهنگی در خانه ملک، برپایی نمایشگاه تصاویر شاهنامه فلورانس و بایسنقری در دانشگاه ادبیات فردوسی، افتتاح فاز یک موزه مشارکتی سبزوار و بازدید استاد کاران و مرمت‌گران بناهای تاریخی از محور قوچان، درگز و کلات برنامه‌های این هفته اداره کل میراث فرهنگی استان را تشکیل می‌دهند.
مرجع : ايسنا