به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۲۴ ساعت ۱۳:۰۴
کد مطلب : ۴۱۸۲۵
از طراح زباله تا نوستالژی‌ساز!

با شغل‌های سال 2030 آشنا شوید

گروه علمي: موسسه CST با انجام مطالعاتی در زمینه تغییرات شغلی که در گذشته تاکنون صورت گرفته است. پیش‌بینی‌هایی را در مورد شغل‌های متداولی که در سال 2030 در سرتاسر دنیا وجود خواهد داشت انجام داده است.
با شغل‌های سال 2030 آشنا شوید
موسسه کانادایی بورسیه تراست پلن که در زمینه مشاوره به دانش آموزان و دانشجویان جهت برنامه‌ریزی تحصیلی و انتخاب شغل در آینده فعالیت می‌کند، مطالعاتی را در این زمینه انجام داده است. با سرعت بالای فناوری امروزه تصور اینکه در 20 سال آینده شکل و شمایل مشاغل مختلف چگونه خواهد بود بسیار مشکل است.
مارتا ترنر نایب‌رئیس این موسسه مطالعاتی می‌گوید در مورد پیش‌بینی شرایط شغلی در سال 2030 فاکتورهای بزرگ و کوچک مختلفی را در نظر گرفتیم. این فاکتورها شامل تغییرات اقتصادی و دموگرافیک، تغییرات انرژی و آب‌وهوا، تغییرات مهاجرتی، فناوری دیجیتال، پیشرفت‌های علمی و فناورانه و امنیت و ثبات بوده است.
موسسه CST برای داشتن چشم‌انداز روشنی از شغل‌هایی که در آینده وجود خواهد داشت با بیش از 40 متخصص در صنایع مختلف صحبت کرده و از ایده‌های آن‌ها استفاده کرده است. ترنر می‌گوید احتمال به وجود آمدن چنین شغل‌هایی در آینده نزدیک بسیار بالا است. پایه‌های فناوری لازم در مورد برخی از این شغل‌ها هم‌اکنون وجود دارد و تنها زمان لازم است تا به مرحله اجرا برسند.

در ادامه نگاهی خواهیم داشت به شغل‌هایی که موسسه CST پیش‌بینی کرده تا سال 2030 به وجود خواهد آمد.

1. جراح از راه دور
این جراحان از راه دور و به کمک ابزارهای روباتیک اعمال جراحی را بر روی انسان‌ها انجام می‌دهند.
2. نوستالژی ساز
این افراد متخصص طراحی‌های داخلی خاطره ساز مربوط به دهه و یا سال خاصی هستند. برای مثال افرادی که پا به سن گذاشته و بازنشسته شده‌اند می‌توانند به کمک این طراحان داخلی در فضایی خاص با شمایل و ظاهر مربوط به دهه موردنظرشان زندگی کنند.

3. مرمت کار طبیعی
این افراد که در گذشته به آن‌ها کشاورز می‌گفتند. دیگر وظیفه آماده کردن زمین کشاورزی و برداشت محصول را ندارند. بلکه وظیفه آن‌ها جبران کردن خسارت‌هایی است که زمین‌های کشاورزی، کارخانه‌های و ساخت‌وسازهای انسانی به طبیعت و محیط پیرامون زده است خواهد بود.

4. متخصص ساده‌سازی
وظیفه این شغل در سال 2030 برسی صنایع و پروسه‌های مختلف کاری و ساده‌سازی آن‌ها است. برای مثال آن‌ها می‌توانند یک پروسه مدیریتی را که 15 مرحله دارد در 3 مرحله ساده‌سازی کنند.

5. طراح زباله
طراحان زباله به دنبال راه‌های خلاقانه هستند تا محصولات جانبی و زباله‌های ناخواسته تولیدشده در پروسه صنایع مختلف را به موادی باکیفیت تبدیل کرده و آن‌ها را در ساخت محصولات کاملاً جدید استفاده کنند.

6. مشاور روباتیک
در سال 2030 روبات‌ها نقش بیشتری در ارائه خدمات و سرویس‌های مختلف در زندگی افراد خواهند داشت. مشاور روباتیک وظیفه ارائه مشاوره برای انتخاب روبات مناسب و کاربردی برای افراد و برطرف کردن نیازهای آن‌ها را خواهد داشت.

7. ناوبر خدمات درمانی
وظیفه این حرفه دادن آموزش‌های لازم به بیماران و نزدیکان آن‌ها در مورد مزایا، معایب و بایدها و نبایدهای یک سیستم پیچیده خدمات درمانی است. ناوبر خدمات درمانی همچنین به بیماران منم کی کند تا قراردادهای لازم را با سیستم خدمات درمانی مربوطه را در کمترین زمان ممکن و کمترین میزان استرس و نگرانی منعقد کنند.

8. متخصص فناوری خورشیدی

این افراد با استفاده از فناوری موجود در زمین‌های از پیش تعیین‌شده پانل‌های خورشیدی تعبیه می‌کنند و انرژی تولیدشده را به سمت ایستگاه‌های نیرو و مراکز مربوطه انتقال می‌دهند. این افراد همچنین در محیط‌های شهری به افرادی که فضای کافی ندارند در مورد نصب و بهره‌برداری از پانل‌های خورشیدی مشاوره‌های لازم را ارائه می‌کنند.

9. مزرعه‌داران آکواپونیک
در سال 2030 جمعیت آبزیان تا حدود زیادی کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین متدهای جدیدی مانند آکواپونیک به کمک افراد می‌آیند تا بتوانند ماهی‌هایی را که در دیگر در طبیعت وجود ندارند پرورش دهند. آکواپونیک ترکیبی از مزرعه پرورش ماهی و باغداری است. در این روش گیاهان درون آب رشد می‌کنند و اکسیژن لازم را برای ماهی‌ها و آبزیان درون آب فراهم می‌کنند در مقابل فضولات و آبزیان و ماهی‌ها نیز به پرورش و رشد گیاهان درون آب کمک می‌کند.

ترنر می‌گوید: دانشجویان و دانش آموزان امروزه در مورد انتخاب مسیر تحصیلی و شغل آینده تحت فشارهای زیادی هستند. بسیاری از آن‌ها باید هرچه زودتر دراین‌باره تصمیم‌گیری کنند که باعث ایجاد فشارهای روحی و روانی زیادی برای آن‌ها می‌شود. این موضوع نیز اهمیت زیادی دارد که دانش آموزان و والدین که هنوز در ابتدای راه هستند چشم‌انداز مناسبی از شغل‌های مربوط و مطرح در 10 تا 15 سال آینده داشته باشند تا بتوانند به‌درستی تصمیم‌گیری کنند.
مرجع : بازارخبر