به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۲۴ ساعت ۱۳:۴۴
کد مطلب : ۴۱۸۴۹

سالمون ​از تومور سرطانی جلوگیری ​می‎کند

گروه سلامت: یک کارشناس بخش آبزیان گفت: اشخاصی که قصد کاهش وزن دارند، سالمون نخورند!
سالمون ​از تومور سرطانی جلوگیری ​می‎کند
غلامحسین اکبری گفت: این روزها در بیشتر فروشگاه‎های مواد غذایی میان انواع و اقسام ماهی‎های منجمد وکیوم شده، فیله ماهی‎های تکه شده نارنجی رنگی به نام سالمون نظرمان را جلب می‎کند. این ماهی‎ها مهمانانی وارداتی از کشورهای نروژ، نیوزیلند و... هستند که به کشور ما راه یافته‎اند. وی اضافه کرد: جالب آن است که با وجودی که این نوع ماهی‎ها هم اکنون به طور گسترده در کشور در حال عرضه است بیشتر شرکت‎های واردکننده اطلاعی از ارزش تغذیه‎ای این آبزی نداشته و تنها به واردات و صرفه اقتصادی آن بسنده کرده‎اند. اکبری ادامه داد: سالمون نوعی ماهی روغنی بوده که گوشت آن سفت و پرچرب بوده و چربی در تمام قسمت‎های گوشت آن پراکنده است. چربی این آبزی همچون ماهی تن از نوع غیراشباع و حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است.

این پژوهشگر تصریح کرد: پروتئین آن با کیفیت و حاوی اسیدهای آمینه ضروری است. ریزمغذی‎هایی چون ید، کلسیم، فسفر، سلنیوم، آهن، سدیم، پتاسیم و ویتامین‎های B12،A و D در گوشت آن به وفور یافت می‎شود. اکبری خاطرنشان کرد: گوشت سالمون به دلیل وجود برخی رنگدانه‎های کارتنوییدی به این رنگ گرایش یافته است. این رنگدانه‎ها، آنتی اکسیدان‎های قوی و فعالی هستند که با ورود به بدن موجب رشد و سلامت سلول و بافت‎های بدن شده و با جذب رادیکال‎های آزاد مضر که بر اثر فعل و انفعالات شیمیایی در بدن ایجاد می‎شوند از تخریب و تکثیر بیش از حد سلول و ایجاد تومورهای سرطانی جلوگیری می‎کند. وی افزود: مصرف این ماهی به خصوص برای پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه توصیه می‎شود. سالمون سرشار از ماده‎ای معدنی به نام سلنیوم است. سلنیوم این ماهی از ماهی تن و هرینگ بالاتر بوده و با تقویت سیستم ایمنی بدن، خطر عفونت‎ها را کاهش داده و مهم‌ترین ماده معدنی برای افزایش قدرت جنسی و باروری نطفه در مردان جوان است.

این محقق بخش آبزیان یادآور شد: سالمون به دلیل داشتن امگا ۳ قابل جذب، خاصیت ضدالتهابی داشته و اثر مطلوبی در کاهش دردهای مفصلی و روماتیسمی دارد. این اسید چرب ضروری با گشاد کردن عروق خونی و ایجاد تعادل در میزان فشار و چربی خون خطر بروز حمله قلبی را کاهش داده و شانس زنده ماندن بعد از سکته قلبی را افزایش می‎دهد. اکبری گفت: این ماهی یکی از بهترین منابع غیرلبنی ویتامین D است و میزان این ویتامین در آن از دیگر ماهی‎ها بالاتر بوده که به جذب کلسیم و رسوب مواد معدنی به داخل سیستم اسکلتی کمک می‎کند.

وی اظهار کرد: ویتامین B12 آن کم خونی همراه با عوارض عصبی را التیام بخشیده و میزان ید آن که از میگو، گوشت قرمز و مرغ بیشتر بوده، برای سنتز(تولید) هورمون‎های تیروئیدی مفید است. این کارشناس آبزیان ادامه داد: برخی از انواع سالمون حاوی سطوحی از جیوه هستند اما در کل سطح جیوه در این ماهی پایین یا همسان با ماهی‎های دیگر است. اکبری یادآور شد: به دلیل آن‌که سالمون یکی از پرچرب‎ترین انواع ماهی‎هاست، برای اشخاصی که قصد کاهش وزن دارند، مناسب نیست. هم‌چنین میزان سدیم این ماهی در مقایسه با آبزیان دیگر درصد بالاتری داشته که بیماران مبتلا به پرفشاری خون باید در مصرف آن محتاط باشند.
مرجع : ايسنا