به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۴۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۲۴ ساعت ۲۰:۴۵
کد مطلب : ۴۱۸۹۴

تمبر يادبود شاهکارهاي سینمای بریتانیا

گروه فرهنگ و هنر: شرکت پست پادشاهی بریتانیا تمبرهایی ویژه‌ای را برای تمجید از بهترین فیلم‌های سینمای این کشور پس از جنگ جهانی دوم رونمایی کرد.
تمبر يادبود شاهکارهاي سینمای بریتانیا
این شش فیلم منتخب که از سال ۱۹۴۰ تا ۲۰۰۰ ساخته شده‌اند، پس از مشورت با کارشناسان سینمایی، انجمن فیلم بریتانیا و نظرسنجی از مردم انتخاب شدند. فیلم مسئله مرگ و زندگی (۱۹۴۶) با داستانی رمانتیک فانتزی، داستان خلبانی را روایت می‌کند که پس از بیرون پریدن از هواپیمای بدون چتر نجات، بین دنیای واقعی و دنیای پس از مرگ سرگردان می‌ماند. از لحاظ فنی، این فیلم یکی از نوآورترین پروژه‌های سینمایی در زمان خودش بود. صحنه‌های جهان واقعی فیلم رنگی، و صحنه‌های دنیای دیگر با استفاده از تکنیکی نوآورانه سیاه‌وسفید فیلمبرداری شده بود.

در مراسم اکران این فیلم جورج ششم - پادشاه وقت بریتانیا - و شاهزاده الیزابت و مارگارت حضور داشتند. مسئله مرگ و زندگی همواره در فهرست‌ ۲۰ فیلم برتر تاریخ سینمای بریتانیا دیده می‌شود.



به گزارش بی‌بی‌سی، فیلم لورنس عربستان (۱۹۶۲) به کارگردانی دیوید لین که موفق به کسب هفت جایزه اسکار، چهار جایزه بافتا و پنج گلدن گلوب شد، نیز در میان آثار منتخب حضور دارد. پیتر اوتول با اجرای یکی از بهترین بازی‌هایش، به یکی از بزرگ‌ترین ستاره‌های سینما تبدیل شد. انجمن فیلم آمریکا در سال ۱۹۹۸ لورنس عربستان را به عنوان یکی از پنج فیلم برجسته تاریخ سینما انتخاب کرد.

۲۰۰۱: ادیسه فضایی در سال ۱۹۶۸ به کارگردانی استنلی کوبریک ساخته شد. این فیلم که هنوز هم هواداران زیادی دارد، از نگاه بسیاری از منتقدان بهترین فیلم ژانر علمی - تخیلی است. استنلی کوبریک که در آمریکا به دنیا آمد، در سال‌های آغازین دهه ۶۰ میلادی به بریتانیا آمد و از آن زمان به بعد تمام فیلم‌هایش را با همکاری با استودیوهای بریتانیایی ساخت.

ارابه‌های آتش به کارگردانی هیو هادسون که برنده چند جایزه اسکار و بافتا نیز شد، داستان دو دونده‌ است که در المپیک ۱۹۲۴ شرکت کردند. این فیلم همیشه مورد استقبال منتقدان قرار گرفته و بارها به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های ورزشی و یکی از بهترین ۲۰ فیلم بریتانیایی شناخته شده است.

رازها و دروغ‌ها (۱۹۹۶) که تمبر یادبود آن منتشر شده است، علاوه‌بر کسب دو جایزه بافتا، جایزه بهترین فیلم جشنواره کن را برای کارگردان فیلم مایک لی به ارمغان آورد. همچنین، برندا بثلین موفق به کسب جایزه بهترین بازیگر شد. رازها و دروغ‌ها از لحاظ تجاری موفق‌ترین فیلم مایک لی است.



فیلم مثل بکام کات‌دار سانتر کن (۲۰۰۲) به یک‌باره کرا نایتلی را به ستاره تبدیل کرد. این فیلم به کارگردانی گوریندر گادا در زمان اکران صدرنشین جدول پرفروش‌ترین فیلم‌های بریتانیا شد. این فیلم که در کشورهای زیادی به موفقیت اقتصادی زیادی دست پیدا کرد، جایزه بهترین فیلم را در جشنواره فیلم‌های کمدی بریتانیا به دست آورد.
مرجع : ايسنا