به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۲:۰۰
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۲۵ ساعت ۱۲:۴۰
کد مطلب : ۴۱۹۸۳
فينال ليگ اروپا؛ سويا قهرمان ليگ اروپا شد

نفرین دست از سر بنفیکا بر نمی‌دارد

ماجرای هشتمین فینالی که از دست رفت
گروه ورزشي: بنفیکا برای هشتمین بار هم نتوانست در یک دیدار فینال اروپایی برنده شود. اکنون باید دید هواداران این تیم باید از دست "بلا گوتمن" و نفرین 52 سال قبل وی ناراحت باشند و یا به عملکرد خود انتقاد داشته باشند.
نفرین دست از سر بنفیکا بر نمی‌دارد
تیم فوتبال بنفیکا شب گذشته با نتیجه 4 بر 2 در ضربات پنالتی مقابل سویا تن به شکست داد. بنفیکا آخرین بار در سال 1962 موفق به فتح یک جام اروپایی شد و از آن زمان تا به حال هرگز موفق نشده در هیچ فینال اروپایی برنده شود. این تیم در پنج فینال لیگ قهرمانان و سه لیگ اروپا شکست خورده است. اما به راستی ماجرای از دست رفتن فینال ها چیست؟

به گزارش مهر، بلا گوتمن، در سال 1960 هدایت تیم بنفیکا را بر عهده گرفت. او سال قبل از آن موفق شده بود با پورتو، رقیب بنفیکا، قهرمان لیگ داخلی شود. او با حضور خود در بنفیکا 20 بازیکن پا به سن گذاشته را اخراج و کار خود را با جوانان آغاز کرد. در تیم گوتمن چهره افسانه ای فوتبال پرتغال، اوزه بیو، هم حضور داشت. گوتمن با حضورش در بنفیکا دو موفقیت بزرگ اروپایی به دست آورد. بنفیکا در سال 1961 در فینال مقابل بارسلونا به برتری رسید و یک سال بعد تیم رئال مادرید را در فینال شکست داد.

پس از این دو موفقیت بزرگ بود که گوتمن از مسئولان باشگاه پرتغالی خواست که او درآمدش را بیشتر کنند اما این درخواست با مخالفت رئیس باشگاه بنفیکا مواجه شد و در نتیجه باشگاه را ترک کرد. گوتمن در هنگام جدایی از باشگاه بنفیکا، این تیم را نفرین کرد و گفت: "از حالا تا صد سال دیگر بنفیکا هیچ جامی نخواهد برد." از آن زمان تا به حال بنفیکا در پنج فینال لیگ قهرمانان اروپا شکست خورده و سه بار هم لیگ اروپا را از دست داده است.

اوزه بیو حتی یک بار بر سر مزار گوتمن حاضر شد تا بلکه این نفرین و طلسم را باطل کند اما اتفاقی نیفتاد. بنفیکا با شکستی که شب گذشته مقابل سویا متحمل شد باید سالی دیگر را با بداقبالی به پایان ببرد. در واقع باید گفت نفرین گوتمن 53 ساله شد.

فهرست جام هایی که بنفیکا در 52 سال گذشته از دست داده است:
1963 جام باشگاه های اروپا: بنفیکا یک - میلان 2
1965 جام باشگاه های اروپا: بنفیکا صفر - اینتر یک
1968 جام باشگاه های اروپا: بنفیکا یک - منچستریونایتد 4 (وقت های اضافی)
1983 جام یوفا : بنفیکا یک - اندرلشت 2 (در مجموع دو دیدار)
1988 جام باشگاه های اروپا: بنفیکا صفر - آیندهوون صفر (6 بر 5 در پنالتی به سود آیندهوون)
1990 جام باشگاه های اروپا: بنفیکا صفر - میلان یک
2013 لیگ اروپا: بنفیکا یک - چلسی 2
2014 لیگ اروپا: بنفیکا صفر - سویا صفر (4 بر 2 در ضربات پنالتی به سود سویا)