به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۱۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۲۵ ساعت ۱۳:۲۴
کد مطلب : ۴۱۹۸۸

نماينده مجلس: «خاوری» تابعیت کانادایی دارد و دست‌مان برای بازگرداندنش کوتاه است

گروه سياسي: «محمودرضا خاوری» این روزها با تابعیت کانادایی‌اش مشغول سیاحت در «ینگه دنیا» است و حالا نایب‌رییس «کمیسیون قضایی» مجلس خبر داده که دولت احمدی‌نژاد لایحه‌ای را از مجلس پس گرفته که در صورت تصویب می‌توانست به امکان بازگرداندن حقوقی خاوری به ایران منتهی شود.
نماينده مجلس: «خاوری» تابعیت کانادایی دارد و دست‌مان برای بازگرداندنش کوتاه است
محمودرضا خاوری مدیرعامل بانک ملی ایران، بزرگ‌ترین بانک تجاری این کشور از سمت خود استعفا داد و در 27 سپتامبر 2011 به کانادا کشوری که خانه‌ای به ارزش 3 میلیون دلار به نام وی در آنجا ثبت شده است، گریخت. المانيتور در گزارشي می‌افزاید: خاوری دارای تابعیت کانادایی نیز است و در صورتی که اتهام وی مبنی بر تلاش برای اخلال در نظام اقتصادی کشور ثابت شود، احتمالا با حکم اعدام روبرو می‌شود. بر اساس اسناد ثبت املاک کانادا، 9 روز پس از فرار خاوری به این کشور، وی به همراه همسرش در هفتم آگوست 2011، خانه 3 میلیون دلاری خود در تورنتو را در ازای 2 دلار به دخترش واگذار کرد.

به نوشته المانیتور، این موضوع تعجب و عصبانیت مردم ایران که با تورم فزاینده و اثرات تحریم‌ها کنار می‌آمدند، به دنبال داشت. این کلاهبرداری به عنوان بزرگ‌ترین رسوایی پولی ایران در تاریخ معاصر نام گرفت که در دوره دهم ریاست‌جمهوری به وقوع پیوست. در این دوره، درخواست‌های متعدد ایران به کانادا برای باز پس فرستادن خاوری به علت روابط دو جانبه نه چندان خوب دو کشور بی‌نتیجه ماند. علی‌رغم تلاش‌های بسیار پلیس ایران و درخواست متعدد ارسال شده برای اینترپل، کانادا خاوری را به ایران بازنگردانده است.

«محمدعلی اسفنانی» نایب‌رییس «کمیسیون قضایی» مجلس در مصاحبه با شرق، تاکید کرده که «پلیس ایران سوابق خاوری را از بانک اطلاعاتی استخراج و مستقیما به پلیس کانادا و دبیرخانه «اینترپل» اعلام کرده است.»به گفته اسفنانی، «پرونده استرداد خاوری تشکیل شده اما متاسفانه کانادا تمایلی برای همکاری با ایران برای استرداد خاوری به‌عنوان مجرم نداشته و به بهانه‌های مختلف، مبنی بر اینکه خاوری شهروند کانادا محسوب شده و بر اساس قانون این کشور استرداد امکان ندارد، از تحویل وی ممانعت می‌کند.»

ماجرای فساد مالی در بانک ملی بیش از هر چیز با نام رییس این بانک پیوند خورد و از فردای آن روز امیدها و اعتمادها شکست. به گفته اسفنانی، «خاوری با وجود داشتن تابعیت دو‌گانه و با وجود بازنشستگی با اصرار دولت دهم به ریاست بانک ملی ایران برگزیده شد.» او چندی پس از افشای اختلاس بزرگ سه‌هزارمیلیاردی نیز به کانادا گریخت و حالا هم دست مراجع قضایی ما از رسیدگی به پرونده او کوتاه است.

سال گذشته لایحه‌ای از هیات‌دولت دهم راهی مجلس شد. موضوع این لایحه «انتقال موردی محکومان به حبس» بود اما آنطور که سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس خبر داده: «این مورد با دو، سه طرح و لایحه دیگر تلفیق و به لایحه‌ای تحت‌عنوان لایحه همکاری‌های قضایی بین‌المللی تبدیل شد که کارآمدی آن در سطح کل کشورها بود و منحصر به کشور خاصی نبود و چون شرط عمل متقابل در آن قید شده بود، هر کشوری که حاضر می‌شد با ما عمل متقابل انجام دهد، در انتقال موردی مجرمان مسوول بود.»به گفته او: «لایحه ارایه شده از سوی دولت لایحه جامع و کاملی بود و بیش از شش ماه کمیسیون روی آن وقت گذاشت و متاسفانه در همان هفته‌ای که قرار بود این لایحه در صحن علنی مطرح و مورد بررسی قرار گیرد از جانب هیات دولت قبلی استرداد شد. توضیح دولت این بود که باید کار کارشناسی عمیق‌تر روی این پرونده صورت گیرد.»

جمشید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۵ ۱۳:۴۴
اربابان وشرکای بابک خان تابعیت کجایی دارند؟ حتما تابعیت مریخی دارند؟ (227569)
پژمان
Austria
۱۳۹۳/۰۲/۲۵ ۱۸:۱۳
خاوری به کنار،حالم از کشورهایی مثل کانادا بهم میخوره.اگر بخواهی اقامت از طریق سرمایه گزاری بگیری هزار تا مدرک ازت میخوان(با اینکه خودشونم میدونن صوریه)که مثلا پول را از راه قانونی بدست آورده باشی که مثلا بگن ما خیلی کارمون درسته ولی حالا که طرف vرو همه دنیا میدونند پول مردم یک کشور را بالا کشیده ودر رفته را تحویل نمیده چون چند میلیون دلار به ضررشون میشه.الحق که چندش آوره این دورویی هاشون. (227642)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۵ ۲۰:۵۸
اگه برای گرفتن بیت الماله که آره از مریخن ولی اگه کاریشون نمیکنن که یک اقتصادی مخلص کاملا ایرانی...!!!؟ (227664)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۵ ۲۳:۵۲
فکر کنم سال 77 دولت کانادا درخواست استرداد یک مجرم داد ولی احتمالا پذیرفته نشد به همین دلیل کانادا دارد جبران میکند (227681)
جمشید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۵ ۱۳:۵۲
تابعیتش کانادائی، ولی توی عکس انگار شال گردن بسیج اقتصادی دارد! (227574)
آنتی دلواپس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۵ ۱۳:۵۴
این آقا وهمچنین بابک زنجانی وازهمه مهمتر اطرافیان رئیس دولت نهم ودهم که بزرگترین فسادهای مالی تاریخ کشوررابه ثبت رسانند وآقایان دلواپس جبهه ی پایداری وکیل الدوله های دولت قبل: این بود پاکترین دولت تاریخ؟
فساد بزرگ در بیمه ایران،شرکت شستا،فسادهایی که جناب . . . . و امیرمنصورآریا،خاوری،مه آفرید،آقای م.ر.ر ودهها بابک زنجانی دیگر
مرتکب شدندواقعا،اینه مملکت داری .خوبه که کشورما کشورصاحب الزمان است.اگه نبود چی می شد. (227575)
ج.د
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۵ ۲۳:۳۵
بابک پولش کجا بود؟بیچاره طعمه است. اگه پیش او بود،که پس میدادو خود را آزاد می کرد. ای کاش اجازه بدهند،10 دقیقه علنی بازجویی شود. (227680)
وحیدرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۵ ۱۳:۵۶
این رو اون موقع فکرش رو میکردید که راحت گذاشتیدش رئیس بانک (227577)
خاوري = نعل وارونه غارتگران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۵ ۱۳:۵۷
خاوري جان !آفرين كه خوب نقش ديده وري ! اقتارگراها را بلدي بازي كني !!!! بخند! به ريش مردم بي پناه و راستي بگو اون چفيه دورگردنت كجاست!؟؟؟؟؟ (227578)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۵ ۱۴:۰۳
اگر چه برخيانتكاري، نفوذي گري ، و وطن فروشي افراد ضد انقلابي چون خاوري شكي ندارم وليكن مطمئنم كه كليد گشايش قفل اطلاعات فساد اقتصادي دولتهاي نه و ده بارمز گشايي از مهره هاي دوني چون خاوري ارتباط چنداني ندارد!!!!! (227580)
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۵ ۱۴:۰۳
جبهه پایداری وپدر معنوی آنان بدانند بد دولتی را سرکار آورده بودند.خرافه گرایی.اختلاس..و حیف ومیل بیت المال.830هزار میلیارد بدهی به پیمانکاران .10هزارمیلیاردمعوقات بانکی.تورم50درصدی.رشدمنفی.بسیاری طرحهای نیمه تمام(8000).آموزش وپرورش مستهلک.600هزارمیلیاردنقدینگی.عدم توجه به منافع ملی دررابطه با بین الملل وطرح موضوع بیفایده هولوکاست.ایجادتنش به کشورهای پیشرفته وقطع رابطه با آنها وسردی روابط با کشورهای همسایه همه ی ارثی بود که برای دولت جدید باقی گذاشتید.آخرت چی جواب می دین؟ (227581)
بابک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۵ ۱۴:۰۴
خوب حالا به فرض دستگیر شد.پولها که بر نمی گرده.آیا اقتصاد ایران خوب میشه؟ (227582)
محمدرضا بهزادی اصل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۵ ۱۴:۰۸
قصه علی بابا و چهل دزد بغداد.....من که حلالت کردم اگه بیت المال بود...چون دیگه تابعیت کانادا داری....ودست بنی بشر به تو نمیرسد... (227583)
۱۳۹۳/۰۲/۲۵ ۱۴:۰۹
این پولا خوردن نداره....................... اخرش یجا در میزنه (227584)
۱۳۹۳/۰۲/۲۵ ۱۵:۴۵
امیدوارم همینطوری که میگی باشه. ما که یه عمره با همین حرفها دل خودمون رو خوش کردیم (227614)
وحید
Anonymous Proxy
۱۳۹۳/۰۲/۲۵ ۲۱:۱۰
به شدت مخالف این حرفام...تاریخ ایران سرشار از این مفت خوریهای یه عده خاصه. از دست اینکی در بره میفته دست اون یکیشون. به من و تو نمیماسه. خودمونو با این حرفا خر نکنیم. باید بدونیم اگر مسئولی عرضه نداره جلو فساد رو بگیره خودمون باید آستینامون رو بالا بزنیم (227667)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۵ ۱۴:۱۲
مجلس فعلي بايد براي بي تفاوتي اش در مورد گماشتن اين شخص دو تابعيتي و بازنشسته از سوي دولت نهم ودهم به افكار عمومي پاسخگو باشد اگر چه مطمئنم خاوري يك مهره رد گم كن در فساد سه ميليارد دلاري (نرخ دلار يك هزارتومني در موقع اختلاس منظور است) مي باشدو قرار مجرميتي برايش اثبات نخواهد شد!!!!!و سرمايه غارت شده پيدا و برگردانده نخواهد شد! (227586)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۵ ۱۴:۱۸
چه قیافه حق به جانبی دارد! (227587)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۵ ۱۴:۲۵
روسیاهی اش برای احمدی نژاد و دار و دسته اش می ماند، که ادعای "پاک ترین" (!!!!!!!!!!!) دولت تاریخ ایران را هم داشتند!!!!!!!!!!!!!!!!! (به کچل می گن زلفعلی!!) (227589)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۵ ۱۴:۳۹
بابا خاوری که دیگه رفت خب جلوی اینهایی که هر روز ار این کارها می کنند رو بگیرید.... (227593)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۵ ۱۴:۴۳
اقايان دلوابس در أين مورد كه دلوابس نيستيد أيا نبايد كساني كه أين آدم دزد را به أين سمت كما ردند مورد محاكمه وبازخواست قرار كيرند وأيا بايد أين ملت مظلوم تاوان ندانم كاري مسئولان بي تعهد وبي لياقت و بي كفايت وقت را بدهند (227594)
فیض الله الیاس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۵ ۱۴:۵۵
شمابگین ماهم باورکنیم بگین کدام دستها توکاره (227596)
چه کسی؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۵ ۲۰:۵۵
چه کسی؟ واقعا" چه کسی؟ خاوری را علی رغم بازجویی اولیه در مورد دزدی بزرگ از جیب مردم ایران (اختلاس 3000 میلیاردی) از کشور فــــــــــراری داد؟؟؟

دستتان به خاوری نمی رسد به یقه اون شخص که می رسد! (227663)
غلام
Anonymous Proxy
۱۳۹۳/۰۲/۲۵ ۱۵:۰۵
احسنت به این درایت! (227598)
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۵ ۱۵:۰۸
ای کاش دوستان پایداری نگران و دلواپس این مسائل بودند.متاسفانه امثال خاوری همچنان در حال خوردن هستند (227599)
جمشید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۵ ۱۵:۱۰
بهارجان ،عکس تیتر را عوض کردی؟ (227601)
رزمنده داوطلب جنگ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۵ ۱۵:۳۲
وقتي اعطاي رياست به مهره فراماسونري چون خاوري دوتابعيتي و كانادا نشين كه مأمن منافقين و تجزيه طلبان رانت خوار است در جمهوري اسلامي و ادعاي داود احمدي نژاد مبني بر ارتباط دولت برادرش با منافقان در پادگان اشرف را با هم جمع ببنديم تا حدودي مي توانيم بفهميم چه بر سر آن انقلاب اصيل آمده است!!!!!!! (227608)
هالو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۵ ۱۵:۳۵
حالا ميشود فهميد كه چرا دلالان وعوامل داخلي شركاء دزدان بين المللي يقه سفيد طي ساليان درازمانع از تصويب و اجراي قانون منع اعطاي تابعيت دوگانه در اين مملكت مي شده اند!!!!!!!!! (227609)
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۵ ۱۵:۳۷
کجا هستن دوستان دلواپس؟ ؟؟! تحویل بگیرید! (227610)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۵ ۱۶:۰۱
دلواپس ها دلواپس کرسنت هم بودند اما دیدید که شورای امنیت ملی! چگونه برخورد کرد !
ضمن اینکه این مسئولین از فضا نیومدن که ، همین ها محصول مدیرت آقایان خاتمی و هاشمی هم بودند ! (227618)
کاوه فارسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۵ ۱۵:۵۰
اگه این اومد ایران من اسمو میزارم محمود احمدی نژاد..
بهار جان اینو برگردونن ایران، ایران منفجر میشه و همه چیز رو میشه.
برادران و خواهران دلواپس میدونم چرا این کارناوال مسخره را راه انداخته اید برای این است که ذهن مردم را از گند کاریهای خود منحرف کنید و خوردن پنیر کلاغ سیاه روی درخت را گردن شیر بی اندازید (227616)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۵ ۱۶:۰۷
اينها همونهايي هستند كه ادعاي دولت امام زمان داشتند...خونه 3ميلياردي توي كانادا با اون خدم وحشم....عكسهاي دختر و پسرشون كاملا مشخص ميكنه ايشون چقدر مذهبي واسلامي بودند....واي كه چقدر از اين خاوريها و مظاهريها و زنجانيها مملكت رو غارت كردند....عجب اين پولها از گلوي شما پايين ميره حضرت اقا (227619)
ول معطل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۵ ۱۶:۱۳
يك سؤال از احمدي نژاد و م .رحيمي!! " چرا شما دو نفر به دادگاه نمي رويد تا در برابر اتهاماتتان پاسخگو باشيد ؟ . . . !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!" (227620)
mehran
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۵ ۱۶:۱۶
خوب تابعیت کانادایی داشته باشه مگه نمیشه از یه کانادایی شکایت کرد؟ (227623)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۵ ۱۶:۱۶
خب مملکتی داریم همه شون تابعیت کانادایی یا آمریکایی دارند می خورند و می بر ند و به ریش مردم می خندند (227624)
مهران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۵ ۱۶:۱۸
تو این موضوع موندم چرا کسانی که در راس پروژه های بزرگ اقتصادی هستند ممنوع الخروج نمسکنند بابا انسانها همه از یک جنسن با پول تطمیع میشن (227625)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۵ ۱۶:۱۹
مسئولين اصلي صد ميليارد دلار پول نفت صادراتي مفقود شده ( مستند به اظهارات رسمي چند ماه قبل آقاي عوض حيدر پور نماينده محترم مجلس ) داخل كشور هستند آنوقت ذهن مردم را بدنبال اختلاس سه ميليارد دلاري مه آفريد خسروي معطوف مي كنند !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (227626)
سيروس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۵ ۱۶:۲۲
نائب رئيس كمسيون قضايي : "چون خاوري تابعيت كانادا دارد نمي توانيم دستگيرش كنيم " !!!!!!!! مردم را چي فرض كرده ايد !!؟؟؟؟؟؟اصولا انتخاب چنين مهره هايي از قبل طراحي شده بودند تا اذهان عمومي مديريت شوند!!!!!!!!!! (227629)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۵ ۱۷:۰۸
حتي اگه الان ايران بود باز هم كاري باهاش نداشتن، اين همه فساد كه ثابت شده، عاملانش دارن راست راست ميگردن. (227633)
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۵ ۱۷:۳۰
بهار نیوز چرا فایل اظهار نظر سردار کوثریا باز نمیکنی تا به قول خودشون مشت محکمی بزنیم به جدیدترین اراجیفش (227636)
عمو رسول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۵ ۱۹:۲۴
وقتی یه جوان قراره به عنوان یه کارمند ساده استخدام شود تا جد در جدش را تحقیق میکنن که فلان خصوصیات مذهبی را داره ، اینجوری و هزاران بدبختی دیگه اونوقت این آقا با تابعیت دوگانه راحت میذارن رئییس بزرگترینبانک ایران
تا حالا هم کانادا و آمریکا ایشون رو تخلیه اطلاعاتی کردن و از سیستم مالی ایران راخت اطلاع دارن
دلواپسی هام بگیر از من غمهاتو ای ایینه حاشا کن (227649)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۵ ۱۹:۴۲
خدا لعنتش کنه (227650)
عادل
Romania
۱۳۹۳/۰۲/۲۵ ۱۹:۴۴
عزيزان اينها قبل از اينكه تابعيت اين كشورها رو بگيرند ازقانون اونها خبر دارند .از همون اول ميدونست داره كجا ميره .اصلا دلواپس نبودد. (227651)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۵ ۱۹:۵۱
والا یکی نشناستش فک میکنه بنده مخلص خداست......... پس بیاین کمتر به ظاهر افراد توجه بشه...... چقد ر یا.................... (227652)
سهیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۵ ۲۲:۱۸
حالا عجالتا زنجانی رو که. هنوز فراری ندادند پولها رو ازش بگیرید تا بعد خاوری (227673)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۲۵ ۲۳:۱۲
تندروهای اصلاحاتچی خانم شاه پری زنگنه رو می شناسن که ؟ (227677)