به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۴۳
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۲۵ ساعت ۲۰:۲۴
کد مطلب : ۴۲۰۰۹

لیست تازه اجاره‌بها و قیمت مسكن

گروه اقتصادي: به نقل از اکثر بنگاهداران فعال در مناطق مختلف تهران، بازار مسکن در سال ۹۲ از لحاظ حجم معاملات خرید و فروش با رکود چشمگیری همراه بود، اما طبق گفته آنها این رکود از اسفند ماه جای خود را با رونق ضعیفی تعویض کرد و از اسفند سال گذشته تا به امروز این رونق ضعیف ادامه دارد و در حال قوت گرفتن است.
لیست تازه اجاره‌بها و قیمت مسكن
به گزارش دنیای اقتصاد، از سوی دیگر ادامه‌دار شدن رونق و کمرنگ شدن رکود با گذشت هر روز باعث شده است تا آن دسته از فروشنده‌هایی که عرضه‌كننده واقعی در بازار مسکن هستند، طی ۲ ماه گذشته رفتار متفاوتی با خریداران داشته باشند. عده‌ای از مشاوران املاک درباره تغییر رفتار قیمتی فروشنده‌ها در بازار مسکن به «دنیای اقتصاد» اظهار کردند: زمانی که مالکی واحد خود را برای فروش به بازار می‌سپرد و در عرض ۶ ماه شاید ۶ متقاضی برای بازدید از واحدش به بنگاه مراجعه می‌کرد، از مشاور مشتری‌یاب خود درخواست می‌کرد به‌دلیل کسادی و نبود مشتری در بازار تا جایی که امکان دارد مراجعه‌کننده برای بازدید از واحدش را نگه دارد تا بلکه بازدید از واحد موجب معامله شود.

اما در حال حاضر وقتی همین فروشنده‌ها می‌بینند که طی یک هفته ممکن است ۳ تا ۴ مشتری برای بازدید از واحدشان مراجعه کند به طور یقین قیمت پیشنهادی خود را دچار نوسان خواهند کرد، در صورتی که قبل از ۳ ماه گذشته فروشنده‌ها دست مشاوران املاک را برای تخفیف حتی نیم میلیون تومانی در هر مترمربع باز گذاشته بودند تا شاید از طریق قیمت منصفانه و تخفیف بتوانند واحد خود را به پول نقد تبدیل کنند، اما اکنون که به تعداد متقاضیان در بازار مسکن افزوده شده است این‌دسته از فروشنده‌ها حداقل تصمیمی که گرفته‌اند حذف تخفیف برای قیمت فروش است. شواهد در بازار خرید و فروش واحدهای مسکونی نشان می‌دهد که فقط فروشنده‌های واقعی این روزها یک کلام نشده‌اند، بلکه سازنده‌ها هم بر قیمت‌های پیشنهادی فروش خود افزوده‌اند. با این حساب بنگاهداران املاک این روزها خرید کردن از فروشنده‌های آپارتمان‌های غیرنوساز را نسبت به خرید کردن از سازنده‌ها ارزنده‌تر عنوان می‌کنند، زیرا آنها بر این باورند که نوسان قیمت مصرف‌کننده‌ها ارزنده‌تر از نوسان قیمت سازنده‌ها است.