به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۳۱
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۲۸ ساعت ۰۸:۲۰
کد مطلب : ۴۲۰۵۱

ایده‌های کلیشه‌ای و تکراری در طراحی خودرو

گروه فناوري: گاهی اوقات استفاده از الگوهای خاص در طراحی خودرو باعث محبوبیت آن می‌شود اما استفاده طولانی‌مدت از آنها و بسط دادنشان به مدل‌های دیگر کم‌کم آنها را تبدیل به کلیشه‌های نامناسب می‌کند.
ایده‌های کلیشه‌ای و تکراری در طراحی خودرو
ذائقه طراحی و استایل خودرو می‌تواند بسیار بی‌ثبات‌تر از بازارهای مد باشد. تغییرات صورت گرفته در طراحی و ترکیب خودورهای تولیدی در سال‌های اخیر به قدری متنوع بوده که با بازه وسیعی از حجم‌ها، امکانات و اشکال مختلف در طراحی رو به‌رو هستیم. این فراوانی به دلیل تنوع سلیقه مشتریانی ایجاد شده که نه تنها به دنبال یک خودرو با قیمت مناسب هستند بلکه می‌خواهند خودرویشان از لحاظ ظاهر و زیبایی نیز خاص باشد.

اما گاهی اوقات خودورسازان به‌دلیل محبوبیت و یا دلایل مختلف از المان‌های خاصی در ترکیب خودورهایشان استفاده می‌کنند. این المان‌ها در زمانی که برای اولین بار روی خودروها ظاهر می‌شوند جلوه خاصی دارند اما در استفاده طولانی مدت باعث کلیشه‌‌ای شدن ترکیب خودرو می‌شوند. در ادامه به برخی از المان‌های کلیشه‌ای که دیگر تازگی و رنگ و بوی خود را در طراحی خودروها از دست داده‌اند و دیگر باید کم‌کم حذف شوند اشاره خواهیم کرد.

1. نوارهای کرومی
هیچ چیز مانند نوارهای کروم با ظاهر پلاستیکی بر روی درب صندوق عقب و یا حتی در امتداد درهای کناری ظاهری معمولی و عام به خودور نمی‌دهد. این المان را امروزه می‌توانید بر روی تعداد زیادی از خودروها از شورلت سونیک گرفته تا مرسدس بنز S کلاس مشاهده کنید. این نوارهای کروم چه چیزی را به خودرو اضافه می‌کنند. بسیاری از منتقدین طراحی معتقدند این المان زننده بوده و معمولا در مراحل نهایی طراحي و ترکیب خودرو به آنها اضافه می‌شود.



2. تریم داخلی مشکی براق
بیش از 5 سال است که خودرو سازان از این تریم مشکی و براق در طراحی خودروهای خود استفاده می‌کنند. در بهترین حالت خود خود این تریم به غنی بودن و ظرافت کابین خودور کمک می‌کند. اما در بدترین حالت خود استفاده از سطوح قالب پلاستیکی تزریقی با ظاهر چیپ و براق نه تنها به راحتی خط و خش و اثر انگشت را به خود می‌گیرد بلکه طراحی داخلی کابین را بسیار مصنوعی و بی‌کیفیت جلوه می‌دهد. به نظر می‌رسد برخی خودروهای خوب مانند فورد فیوژن 2014 هنوز از این المان استفاده می‌کنند؛ کلیشه استفاده از تریم مشکی براق به پایان راه خود رسیده است.



3.سطح تخت پایین فرمان
بله درست است که تخت بودن سطح پایینی فرمان جزئی از ملزومات خودروهای مسابقه‌ای و اسپرت است اما امروزه دیگر به یک کلیشه طراحی برای نشان دادن اسپورت بودن خودرو تبدیل شده است.



4. ورودی های هوای تزئینی!
ورودی‌های هوای تزئینی را باید در کنار فرو رفتگی‌ها و یا حتی حفره‌های موجود بر روی کاپوت خودرو جزء کلیشه‌های طراحی محسوب کرد که استفاده زیاد از آنها بر روی خودروهای مختلف باعث شده دیگر تازگی و جذابیت خود را از دست بدهند و وقت آن رسیده که از قاموس طراحان خودرو خارج شوند.



5. فلپ و رکاب تزئینی
در حال حاضر که تب خودروهای شاسی بلند در دهه 90 کم کم فروکش کرده است. برخی المان‌های طراحی مانند گاردهای محافظ جلو و رکاب‌های موجود برای لبه‌های کناری خودرو دیگر جایی در میان خودورهای امروزی که استفاده آنچنانی آفرود ندارند جایی ندارد.

مرجع : بازارخبر