به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۱۷
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۲۷ ساعت ۲۱:۲۹
کد مطلب : ۴۲۱۵۸
جذب آلودگی هوا با نانو لباس؛

نانو پوستری که آلودگی هوا را جذب می‌کند

گروه فناوري: محققان دانشگاه شفیلد پوستر غول‌پیکری طراحی کرده‌اند که با استفاده از فناوری نانو، ترکیبات سمی موجود در هوا را جذب می‌کند.
نانو پوستری که آلودگی هوا را جذب می‌کند
پوستر جذب‌کننده آلاینده‌های هوا، یک روش ساده و قابل استفاده در مناطق پرتردد شهری است که به کاهش بیماری‌های مرتبط با آلودگی هوا کمک می‌کند. نمونه اولیه این پوستر در ابعاد 20*10 متر طراحی شده است که قادر به جذب ترکیبات سمی از 20 خودرو در طول روز است. سطح این پوستر با نانوذرات دی‌اکسید تیتانیوم میکروسکوپی پوشانده شده است که ترکیبات سمی در هوا را می‌مکند؛ این ماده در پنجره‌های خود تمیزشونده نیز استفاده می‌شود. با تابش نور خورشید، نانوذرات برانگیخته شده و در واکنش با اکسیژن، آلودگی هوا را جذب می‌کنند.

پروفسور تونی ریان یکی از طراحان این پوستر معتقد است، درصورتیکه تمامی بنرها، پوسترهای تبلیغاتی و پرچم‌های نصب شده در سطح شهر به این فناوری مجهز شوند، کیفیت هوا بطور قابل توجهی بهبود پیدا می‌کند. ایده دیگر محققان دانشگاه شفیلد افزودن نانوذرات به پودر لباسشویی است که امکان جذب ترکیبات سمی در هوا هنگام راه رفتن فرد را فراهم می‌کند. هزینه تولید پوستر جذب‌کننده آلاینده‌های هوا حدود 170 دلار اعلام شده است.
مرجع : ايسنا