به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۲۸ ساعت ۱۴:۲۰
کد مطلب : ۴۲۳۲۶

قتل عام درختان در فرمانیه تهران!

گروه جامعه: درختان یک باغ ۱۴۲۵ متری در خیابان فرمانیه تهران قتل‌ عام شدند. روزِ روشن، لودرها آمدند، ریشه‌ها را بیرون کشیدند و درختان را کُشتند.
قتل عام درختان در فرمانیه تهران!
به گزارش روزنامه شهروند، رئیس کمیته محیط‌ زیست شورای شهر تهران می‌گوید: «عاملان قطع درختان را به دستگاه قضایی معرفی و این باغ را مطابق قانون به نفع شهر تهران مصادره خواهیم کرد.» تهران تا همین یک ماه پیش در فرمانیه خیابان نارنجستان هفتم، نبش کوچه نیلوفر، در پلاک ۲۰۴ یک پارک داشت؛ پارکی با ۱۴۰ درخت مثمر و غیرمثمر که لابه‌لای انبوه برج‌ها و ساختمان‌های سر به آسمان کشیده در شمیران، درخت‌هایی داشت که نفس می‌کشیدند و نفس‌کشیدن را برای مردم این شهر آسان‌تر می‌کردند اما یک روز لودرها آمدند و نفس‌هایشان را بریدند.

حالا دیگر قطع درخت و برداشتن نام و نشان پارک‌ها و فضای سبز آنقدر آسان شده که اره‌های برقی و لودرها منتظر تاریکی هوا نمی‌شوند. روز روشن مقابل چشمِ شهر می‌آیند و باغ‌ها و پارک‌ها را با خاک یکسان می‌کنند تا برجی یا مجتمعی جای درختان را بگیرد و به آسمان برود. یکی از ساکنان کوچه نیلوفر که شاهد قطع درختان بوده است، می‌گوید: «یک روز آمدند با لودر و کلی ماشین دیگر، آنقدر مجهز بودند که درختان را نیم‌ساعته قطع کردند. ما هم هر چه اعتراض کردیم فایده‌ای نداشت. زنگ زدیم به شهرداری و کلانتری اما وقتی آنها آمدند ۱۲ ردیف اصلی درختان یعنی بخش عمده آنها را بریده بودند.»

پرونده پارک خیابان نیلوفر و درختانش که دیگر نیستند، حالا روی میز شورای شهر تهران است. محمد حقانی رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران درباره اینکه چرا این پارک تخریب شده است، می‌گوید: «این ملک فضای سبز محلی بوده و در واقع یکی از پارک‌های محله‌ای تهران بوده که بیش از ۲۰ سال است مردم از آن استفاده می‌کنند. پارک، شبکه کامل آبرسانی داشته، روشنایی داشته و سال‌هاست مورد استفاده مردم محل بوده که ناگهان کسی که خود را مالک این زمین معرفی کرده، آمده و درختان، چراغ‌های برق و شبکه آبرسانی و هر چه در اینجا بوده را با خاک یکسان کرده و رفته است. حتی ماموران شهرداری ناحیه هم رفته‌اند که از قطع درختان ممانعت کنند جلوی آنها را هم گرفته‌اند و بازداشتشان کرده‌اند.»

به گفته حقانی، ماجرای این پارک و آنچه امروز به قطع این درختان منتهی شده از زمانی آغاز شده که‌ سال ۱۳۸۲ یکی از نهادها درباره این پارک محلی ادعای مالکیت کرده و شهرداری وقت هم به این ماجرا اعتراضی نکرده و بعدها این ملک به یک شخص خصوصی واگذار شده در حالی‌که این زمین G1۱۱ یعنی پهنه فضای سبز بوده و اجازه ساخت‌ و ساز نداشته اما دیوان عدالت اداری به قلع و قمع این درختان رأی داده است و با همین رأی هم مالک آمده و درختان، تاسیسات آبرسانی و حتی برق را از بین برده و معدوم کرده است. او با بیان اینکه «ما نمی‌دانیم چطور این زمین بعد از ۲۰‌ سال پارک بودن ناگهان مالک پیدا کرده»، ادامه می‌دهد: «می‌گویند یکی از بساز و بفروش‌های منطقه یک، این زمین را خریده و قرار بوده در آن ساختمانی بسازند.»

حقانی با تاکید بر اینکه زمین پلاک ۲۰۴ در پهنه G۱۱۱ است و به هیچ‌وجه امکان ساخت‌ و ساز در آن وجود ندارد، اظهار می‌کند: «مالکی که این زمین را خریده باید به شهرداری مراجعه می‌کرده و حتی اگر پروانه می‌گرفت (که به دلیل قرار گرفتن این زمین در پهنه فضای سبز پروانه هم نمی‌گرفت) باید برای جابه‌جایی این درختان اقدام می‌کرد. باید بخشی از درختان با دستور شهرداری و رأی کمیسیون ماده ۷ خارج می‌شد، نه اینکه لودر بیندازند و همه چیز را نابود کنند.» عضو شورای شهر تهران از برخورد قانونی با مالک این پرونده و عوامل قطع درختان خبر می‌دهد و می‌گوید: «براساس قانون، هر کس عالمانه و عامدانه درختی را از بین ببرد، این زمین باید به‌ نفع مردم مصادره شود و در اختیار شهرداری‌ها قرار بگیرد و ما هم مطابق قانون هم از طریق شورای شهر و هم از طریق سازمان پارک‌ها و فضای سبز علیه کسی که درختان را از بین برده شکایتی تنظیم خواهیم کرد و هم اینکه این ملک را به نفع شهر تهران مصادره می‌کنیم.»