به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۲۹ ساعت ۱۳:۲۱
کد مطلب : ۴۲۴۴۳

ضربات شديد به ميراث فرهنگي در اين سالها

گروه فرهنگي: رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بر لزوم استفاده از توان سرمایه‌گذاران در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و پژوهشگاه این سازمان تأکید کرد.
ضربات شديد به ميراث فرهنگي در اين سالها
مسعود سلطانی‌فر اظهار کرد: انتظار دارم همه‌ی دوستان با در نظر گرفتن امکانات واقعی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، مطالعات‌، بررسی‌ها‌ و پژوهش‌های مرتبط با این حوزه را انجام دهند و روی آن متمرکز شوند و کمک کنند تا مدیران اجرایی سازمان نیز عملکرد مطلوبی داشته باشند. او که در افتتاحیه‌ی دوازدهمین گردهمایی سالانه‌ی باستان‌شناسان ایران سخن می‌گفت، با اشاره به اتفاقاتی که در طول دوره‌های مدیریتی گذشته در سازمان میراث فرهنگی رخ داده است‌، ادامه داد: در چند سال گذشته، با تصمیم‌های خاص و جابه‌جایی‌هایی که انجام شد‌، ضربه‌های سنگینی بر بنیه‌ی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، بویژه نیروی انسانی پژوهشگاه وارد شد. مشکلاتی نیز در حوزه‌ی کاوش‌، حفاظت‌، احیا و مرمت آثار تاریخی ایجاد شد؛ اما اکنون دیگر نباید به گذشته نگاه کرد. باید نگاه‌مان به آینده باشد و فقط گاهی آسیب‌شناسی گذشته را انجام دهیم.

معاون رییس‌جمهور تمرکز بر تولید علم، بخصوص در حیطه‌ی تخصصی باستان‌شناسی و تأمین نیازهای سازمان در بخش‌های تحقیق و توسعه را از جمله اقداماتی دانست که پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری باید روی آن‌ها تمرکز کند و اظهار کرد: شرایط جدیدی که نیازمند آن هستیم، انجام برنامه‌ریزی در سازمان است تا زوایای مختلف و پنهان سازمان را ببینیم و با یک نگاه کامل و جامع، وظایف اصلی‌مان را انجام دهیم. وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به شناسایی و ثبت 31هزار محوطه، تپه و سایت تاریخی در کشور، افزود: فکر می‌کنم مراحل مختلف کاوش، حفظ، احیا،‌ مرمت و بازسازی در سازمان باید با رویکرد و مشارکت جدید توأم با گسترده‌تر کردن حضور مردم دنبال شود.

سلطانی‌فر همچنین تأکید کرد: اگر خودمان را به منابع دولتی محدود کنیم، نمی‌توانیم کارهایی را که باید در سطح گسترده انجام دهیم، داشته باشیم و سرمایه‌های‌مان را از گزند آسیب اطرافیان در امان نگه داریم. بنابراین رویکرد جدید ما این است که از حضور سرمایه‌گذاران استفاده کنیم. او با اشاره به علاقه‌مندی همه‌ی اعضای دولت و حتا کسانی که اقدامی در عرصه‌های فرهنگی انجام نمی‌دهند، گفت: مدتی پیش مدیرعامل سازمان معادن و صنایع کشور در تماسی با من، اعلام آمادگی کرد تا در حفاظت و رسیدگی به یکی از بناهای تاریخی مهم کشور در نزدیک چند معدن، کمک کند. این نشان‌دهنده‌ی توجه هریک از اعضای دولت به این حوزه است.

وی همچنین با اشاره به تلاشی که اعضای مختلف دولت در راستای شفاف‌تر شدن نحوه‌ی تعامل با دستگاه‌ها دارند، ادامه داد: در 100 روز گذشته و پس از برگزاری نشست‌های مختلف با دستگاه‌های دولتی، هفت تفاهم‌نامه با وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها با هدف شفاف‌تر شدن چگونگی همکاری با سازمان میراث فرهنگی امضا و در آن‌ها، جایگاه ویژه‌ای برای پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی در نظر گرفته شد. سلطانی‌فر با اشاره به نشستی که فردا با اعضای شورای شهر تهران خواهد داشت، بر لزوم توجه به حفظ و حراست از اماکن تاریخی تأکید و اظهار کرد: قطعا در آن نشست، تفاهم‌نامه‌ای مبادله می‌شود تا اماکن تاریخی و فرهنگی مهم تهران را از خطر نابودی نجات دهیم. معاون رییس‌جمهور اضافه کرد: با تأکیدهای رییس‌جمهور تلاش می‌کنیم خواسته‌هایی را که او از سازمان میراث فرهنگی دارد و سیاست‌ها را در این عرصه تبیین کنیم. برای انجام این کار نیز دست نیاز به سوی همه‌ی علاقه‌مندان دراز می‌کنیم.
مرجع : ايسنا