به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۳۰ ساعت ۱۳:۱۹
کد مطلب : ۴۲۵۱۳
با استقبال از سفر نخست‌وزیر ترکیه؛

آلمان خویشتنداری اردوغان را خواستار شد

گروه بين الملل: دولت آلمان با رد درخواست‌ برخی از قانونگذاران کشورش از نخست‌وزیر ترکیه برای لغو سفرش به کلن در شنبه هفته آتی و ایراد سخنرانی برای اتباع ترکیه در این شهر، از وی خواسته است تا در جریان این مراسم خویشتنداری کند.
آلمان خویشتنداری اردوغان را خواستار شد
هنوز مشخص نیست که آیا رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه خود را برای انتخابات ریاست جمهوری اوت 2014 نامزد می‌کند یا خیر اما انتظار می‌رود که وی این کار را انجام دهد. برای همین منظور، وی قرار است روز شنبه هفته آتی به کلن آلمان سفر کرده و در جمع 20 هزار تن از حامیانش به سخنرانی بپردازد؛ اگرچه حزب عدالت و توسعه وی اعلام کرده‌اند که سخنرانی در این شهر آلمانی یک رخداد مبارزاتی نیست.
برخی از قانونگذاران آلمانی به برلین تاکید کرده‌اند تا مانع از انجام این سفر شود و علت آن را هم حالت ستیزه‌جویانه و انتقادها از افزایش تمایلات خودکامگی و استبدادی اردوغان اعلام کرده‌اند. برخی از معترضان ترکیه نیز اعلام کرده‌اند که در جریان سخنرانی‌های اردوغان در آلمان با شعارهای اعتراضی به استقبال وی خواهند رفت.

جولیا کروکنو، یکی از نمایندگان پیشروی حزب دموکرات مسیحی آلمان به اتباع ترکیه ساکن آلمان تاکید کرد که این مراسم سخنرانی را در اعتراض به واکنش اردوغان به فاجعه معدن شهر سوما که 301 کشته بر جای گذاشت، تحریم کنند چرا که موضع نخست‌وزیر ترکیه در قبال این حادثه که هفته گذشته به وقوع پیوست، باعث تظاهرات اعتراضی در سراسر کشور شده است.

سخنگوی دولت برلین نیز گفت: آمدن اردوغان به آلمان یک سفر خصوصی است و نخست‌وزیر ترکیه مورد استقبال قرار می‌گیرد. دولت برلین انتظار دارد که اردوغان با مسئولیت‌پذیری و حساسیت ویژه به ایراد سخنرانی و حضور در این مراسم بپردازد. سخنان وطن‌پرستانه و تند اردوغان برای مخاطبان ترکیه در آلمان اغلب باعث مناقشه بوده است. در سال 2008، وی به اتباع ترکیه در آلمان گفت که خودشان را با فرهنگ آلمان تطبیق نکنند و خواستار ایجاد مدارس ترک‌زبان شد.

دو میلیون تبعه ترکیه ساکن آلمان حق رای دادن در انتخابات ترکیه را دارند و اردوغان در صورت انتخاب شدن نیازمند حمایت این افراد است. یک میلیون دیگر از مردم آلمان نیز اصالت ترکیه‌ای داشته‌اند که هم‌اکنون شهروند آلمان شده‌اند. دبیرکل حزب دموکرات مسیحی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفت: در تئوری، ما کشوری هستیم که با روی باز از بازدیدکنندگان و مسافران استقبال می‌کنیم. هر کسی می‌تواند در این کشور سخن بگوید و ما آزادی بیان و آزادی را با هم در این جا داریم. این نوع آزادی‌ها در هیچ جای دیگر از جمله ترکیه وجود ندارد.

با وجود اعتراضات گسترده ضد دولتی علیه اردوغان، وی همچنان از بالاترین محبوبیت در میان فقرا و مذهبی‌های ترکیه برخوردار است. فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان نیز گفت: اردوغان برای سخنرانی در کلن آلمان مورد استقبال قرار می‌گیرد و من انتظار دارم که او بر طبق هنجارهای بین‌المللی رفتار کند.
مرجع : ايسنا