به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۳۰ ساعت ۱۱:۴۵
کد مطلب : ۴۲۵۲۸
افراد افراط‌گرا، تربیت شده‌اند

چرا در 8 سال قبل حرکات خودجوش نبود؟

گروه سیاسی: یک عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: باید دانست که افراد افراط‌گرا، تربیت شده‌اند و حرکاتشان نیز از جاهایی کاملاً کنترل شده است و می‌شود با آنها برخورد کرد ولی اراده و عزم جدی در این باره وجود ندارد.
چرا در 8 سال قبل حرکات خودجوش نبود؟
حجت‌الاسلام  محمدصادق کاملان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: وقتی عنوان جمهوریت در نظام ما وجود دارد باید محتوا یعنی روابط جامعه و دولتمردان با یکدیگر همچنین روابط مردم با دولتمردان و مجموعه رفتار و کردار ملت ایران بر اساس چنین عنوانی باشد. وی با بیان اینکه "جمهوریت به معنای ارتباط عقلایی و عقلانی بین افراد یک جامعه است که از حقوق شهروندی برابر برخوردار هستند و حق انتخاب دارند"، افزود: لازمه و اقتضای جمهوریت این است که مردم در کشور حق نقد کردن داشته باشند و در مسائل مختلف کشور بتوانند مشارکت کنند.

این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم همچنین تصریح کرد: معنای اسلامیت نیز این است که مردم کشور ما ادب و تربیت اسلامی داشته باشند و چنین اسلامیتی این اقتضا را دارد که روابط مردم با یکدیگر بر اساس اخلاق انسانی تنظیم شود. کاملان خاطرنشان کرد: پیامبر اسلام(ص) برای کامل کردن مکارم اخلاقی رسالت داشتند و بنابراین لازم است تا اخلاق را در جامعه مسلمانان نهادینه کنیم و بدانیم آیات فراوانی در ارتباط با کرامت انسانی وجود دارد و در هیچ کجای اسلام برخوردهای غیراخلاقی،‌ ناروا و تهمت زدن مورد توجه قرار نگرفته است و چنین کردارهایی هیچ جایگاهی چه در جمهوریت و چه در اسلامیت نظام ندارند.

وی ادامه داد: با وجود این مسأله، عده‌ای هستند که نام جمهوری اسلامی را یدک می‌کشند و خودشان را طرفدار جمهوری اسلامی می‌دانند در حالی که نه به جمهوریت و نه به اسلامیت اعتقادی ندارند. این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم به برگزاری مجلس زنانه‌ای که به مناسبت روز زن از سوی همسر رئیس‌جمهور برگزار شده بود اشاره کرد و گفت: همه آنچه که برخی سایت‌های مخالف نسبت به چنین مجلسی مطرح کردند، دروغ و تهمت بود. عده‌ای می‌خواهند در اذهان افراد متدین، علما، مراجع و مردم نسبت به رویکرد دولت خدشه وارد کنند.

کاملان با بیان این اعتقاد که افراطیون از جاهایی تربیت می‌شوند، تاکید کرد: باید دانست که چنین افراد افراط‌گرایی، تربیت شده‌اند و حرکاتشان نیز از جاهایی کاملاً کنترل شده است و می‌شود با آنها برخورد کرد ولی اراده و عزم جدی در این باره وجود ندارد. وی افزود: چطور است در هشت سال گذشته و در حالی که ما با دزدی‌های عجیب و غریب با اعداد نجومی و بحران‌های اقتصادی مواجه بودیم چنین حرکات خودجوشی را نمی‌دیدیم؟ هم‌اکنون برخی که شرایط را با خود هماهنگ نمی‌بینند، دست به چنین حرکاتی می‌زنند و البته باید بدانند اینکه حرکات این افراد از کجا نشأت می‌گیرد، برای اکثریت مردم پوشیده نیست.

این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه "مسئولان باید نسبت به چنین موضوعاتی به فکر باشند و نسبت به شناسایی آنها اقدام کنند"، گفت: تهمت زدن، فحاشی کردن و پایین آوردن اعتماد مردم نسبت به نظام، وجهه مجرمانه دارد و باید جلوی این افراد به طور قانونی گرفته شود.