به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۳۰ ساعت ۱۷:۵۱
کد مطلب : ۴۲۶۰۴
امارات 3 برابر ایران هواپیما دارد

میانگین سن هواپیماهای ایران 21 سال

گروه اقتصادي: رییس سازمان هواپیمایی کشوری میانگین سن هواپیما در کشور را 21 سال عنوان کرد و گفت: کشور امارات میانگین سن هواپیماهایش پنج سال است و با 9 میلیون جمعیت سه برابر ایران هواپیما دارد.
میانگین سن هواپیماهای ایران 21 سال
علیرضا جهانگیریان در همایش حمل و نقل هوایی ایران، آسیب‌شناسی و چالش‌ها که در دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: آزاد‌سازی نرخ بلیت هواپیما یکی از مهمترین اتفاقات در صنعت هوایی است و این موضوع در جهان تغییرات شگرفی را تا کنون ایجاد کرده است؛ به عنوان نمونه در آمریکا پس از 20 سال آزاد‌سازی قیمت نرخ بلیت هواپیما 30 درصد کاهش یافت و از طرفی دیگر ترافیک حمل ونقل هواپیمایی نیز سه برابر شده است. به گفته وی کشورهای مختلفی بحث آزاد‌سازی قیمت‌ها را مطرح کرده‌اند که باید از تجربیات مثبت آنها بهره‌مند شد. جهانگیریان با بیان این که نیروهای انسانی و متخصص و متعهدی زیادی در کشور داریم که کشورهای همسایه از آن محرومند، تصریح کرد: طی سال‌های گذشته زیرساخت‌ها در حوزه تعمیر و نگهداری بهبود یافته و ایران توانسته با تحریم‌های موجود روی پای خود بایستد.

به گفته رییس سازمان هواپیمایی ایران در حال حاضر 141 فروند هواپیما دارد و در مقایسه با آن امارات 431 فروند، ترکیه 385 فروند و قطر 138 فروند هواپیما دارند. جهانگیریان افزود: همچنین ایران دارای 16 شرکت هواپیمایی است که در مقابل آن امارات دارای 19 شرکت، عربستان 11 شرکت و قطر از دو شرکت هواپیمایی برخوردار است. وی تصریح کرد: امارات 9 میلیون جمعیت دارد و این در حالی است که تعداد هواپیماهای آن سه برابر ایران است. معاون وزیر راه و شهرسازی میانگین سن هواپیما در کشور ایران را 21 سال عنوان کرد و گفت: این میانگین در امارات پنج سال، در ترکیه هفت سال و در عربستان 9 سال است و علت فرسودگی هواپیماها ناشی از تحریم‌ها است.

جهانگیریان ظرفیت پذیرش مسافر در فرودگاه‌های امام را در سال پنج میلیون نفر عنوان و اظهار کرد: این ظرفیت در فرودگاه استانبول 51 میلیون و در فرودگاه دوبی 57 میلیون در سال است. به گفته وی در حال حاضر امارات در حال ساختن یک فرودگاه است که ظرفیت آن سالانه 120 میلیون نفر است. جهانگیریان خاطرنشان کرد: سالانه پنج میلیارد دلار از طریق پنج میلیون مسافر از ایران خارج می‌شود. وی اظهار کرد: تا پایان چشم‌انداز 1404 می‌بایست 570 فروند هواپیما داشته باشیم که این میزان نیازمند 25 میلیارد دلار برای نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی است که با این اقدام می‌توان تا 1404 تعداد 70 میلیون مسافر را جابجا کنیم. رییس سازمان هواپیمایی کشوری یادآور شد: ظرفیت حمل و نقلی ما باید به 120 میلیون برسد که در حال حاضر نصف این رقم را داریم.
مرجع : ايسنا