به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۲:۳۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۳۱ ساعت ۱۲:۴۶
کد مطلب : ۴۲۶۷۱

بلیت یکساله مترو و اتوبوس و ماجراهایش

گروه جامعه: ثبت‌نام در پورتال خرید کارت‌های الکترونیک مدت‌دار مترو در حالی از هفته گذشته آغاز شد که علی‌رغم مصوبه شورای شهر تهران ارائه تخفیف به دانش آموزان، دانشجویان، افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی از ابتدا در آن لحاظ نشده بود و بسیاری از شهروندان با رقم اصلی بدون تخفیف ثبت‌نام کرده‌اند و حالا مسئولان شهرداری قول اصلاح این شرایط را داده‌اند.
بلیت یکساله مترو و اتوبوس و ماجراهایش
بنا بر مصوبه شورای شهر تهران در تاریخ چهارم اسفندماه سال 92 ، شهرداری تهران مجاز است کارت ویژه‌ای برای دانش‌آموزان و دانشجویان با تخفیف 50 درصدی و نیز کارت ویژه دیگری برای افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی با تخفیف 50 در نظر گیرد که تاکنون ارائه این تخفیف به گروه‌های اشاره شده لحاظ نشده است. سید جعفر تشکری هاشمی – معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران - در پاسخ به اینکه در ارتباط با افرادی که ثبت‌نام کرده و مشمول تخفیف می‌شدند اما این تخفیف برای آنها در پورتال ثبت‌نام کارت‌های الکترونیک مدت‌دار مترو لحاظ نشده است چه تصمیمی اتخاذ خواهد شد، اظهار کرد: طبیعتا افرادی که از قبل پول کامل پرداخت کرده‌اند، در حالی که مشمول تخفیف می‌شدند پولشان به آنها بازگردانده می‌شود و یا اینکه کارت آنها ابطال و کارت تخفیف دار برای آنها صادر خواهد شد.

وی با بیان اینکه برای تمامی گروه‌های لحاظ شده در مصوبه شورای شهر تهران از جمله دانش‌آموزان، دانشجویان، افراد تحت پوشش کمیته امداد امام‌خمینی و سازمان بهزیستی تخفیف‌های مورد نظر پیش‌بینی شده است، گفت: باید در این رابطه هماهنگی‌های لازم با سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، بنیاد شهید و امور ایثارگران، آموزش و پرورش و وزارت علوم انجام شود تا شناسایی افراد محرز گردد. معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با تاکید بر اینکه مصوبه شورای شهر به طور دقیق به مرحله اجرا درخواهد آمد، خاطرنشان کرد:‌ باید سازوکارهای لازم در نظر گرفته شود تا از رفت و آمدهای غیر ضرور جلوگیری شود. به همین دلیل کسانی که در این حد فاصل زمانی خرید کارت برایشان ضروری بوده و کارت‌های الکترونیک مدت‌دار مترو را تهیه کردند متناسب با تخفیف لحاظ شده در مصوبه شورای شهر تهران یا کارتشان اصلاح می‌شود یا پولشان بازگردانده می‌شود و یا کارت جدید برای آنها صادر خواهد شد.

تشکری‌هاشمی ادامه داد: در مواردی که ارائه تخفیف پیش‌بینی شده است باید به منظور شناسایی، معرفی، تخصیص و واگذاری کارت‌های الکترونی مدت دار مترو به افراد سازوکارهای اجرایی در نظر گرفته شود که قطعا این کار به مرحله اجرا درخواهد آمد. وی ادامه داد: به این دلیل که مصوبه شورای شهر تهران در این خصوص اخیرا آغاز شده و ما نیز از طریق پورتال این اقدام را آغاز کرده‌ایم تا مردم اطلاعات خود را به ما ارائه کنند و به تدریج که کارت‌ها صادر می‌شود. ضمن اینکه با هماهنگی واحد تخصصی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به دنبال شناسایی، پرونده‌دار کردن افراد و ارائه تخفیف‌های در نظر گرفته شده برای آنها هستیم.

معاون حمل و نقل و کنترل ترافیک شهردار تهران با اشاره به اینکه سوبسید در نظر گرفته شده به منظور ارائه تخفیف در صدور کارت‌های الکترونیک مدت‌دار مترو سوبسید سنگینی است که شهرداری آن را پرداخت خواهد کرد، بیان کرد: ما نمی‌خواهیم بدون آشنایی و وجود اطلاعات نسبت به افراد به منظور صدور این کارت‌ها اقدام کنیم بنابراین مکانیزم‌هایی را در نظر گرفته‌ایم تا طی روزهای آینده روش و شیوه ثبت‌نام افراد اعلام شود.

شهرداری تهران در حالی فروش بلیت الکترونیک در باجه‌های ایستگاه‌های مترو را کاملا اینترنتی کرده است که بسیاری از اقشار از جمله بازنشستگان امکان ثبت‌نام اینترنتی را ندارد و در عین حال تکمیل اطلاعات شبکه زمان زیادی به طول می‌انجامد و در این فاصله مسافران باید قیمت اصلی بلیت را نقد بپردازند. درعین حال خبرنگار ایسنا مطلع شد که بسیاری از اتوبوس‌ها و ایستگاه‌های مترو از پذیرش کارت منزلت بازنشستگان خودداری کرده و از آنها پول دریافت می‌کنند و حتی به آنها گفته شده که کارت منزلت دیگر اعتبار ندارد و باید مثل بقیه مردم پول بدهند. گفتنی است، طبق مصوبه شورای شهر تهران قرار است قیمت کارت‌های اعتباری یکساله دو منظوره مترو و اتوبوس 80 هزار تومان به فروش برسد اما 120 تومان اعتبار داشته باشد و در عین حال برای همان 80 هزار تومان هم تخفیف‌هایی برای اقشار خاص وجود دارد که البته نه خود بلیت اعتباری و نه تخفیف‌هایش تا امروز اجرایی نشده است.
مرجع : ايسنا