به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۳۱ ساعت ۱۳:۵۳
کد مطلب : ۴۲۶۹۶

یادی از نویسنده اولین کتاب درسی کودکان

گروه فرهنگ و ادب: اول خرداد زادروز آموزگار و نویسنده ایرانی ادبیات کودک عباس یمینی شریف است که نویسنده اولین کتاب درسی کودکان ایران بود.
یادی از نویسنده اولین کتاب درسی کودکان
به همین مناسبت کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد در این روز نمایشگاه یک‌روزه‏‌ای را از آثار این نویسنده و آثار در پیوند با او برپا می‌کند. زمان برپایی این نمایشگاه از ساعت 9 تا 11:30 است و بازدید عموم علاقه‌مندان از آن آزاد است. شهرام اقبال‌زاده درباره عباس یمینی شریف به ایسنا گفت: یمینی شریف در دو سطر به هم پیوسته به کودکان این سرزمین کمک کرد؛ در سطح آموزش و پرورش و در شعر کودک و نوجوان و به معنای عام ادبیات این گروه سنی.

این مترجم اظهار کرد: در سطح آموزش و پرورش همچنان که در خاطرات وی مشخص است‌، نبودن ادبیات کودک باعث می‌شد تا خوانش متون ادبی کهن برای کودکان علاقه‌مند به یادگیری آن دوره سخت و جان‌فرسا باشد، بنابراین عباس یمینی شریف به آموزش و پرورش نوین معتقد بود و در این راستا به طور جدی تلاش کرد. اقبال‌زاده گفت: از سوی دیگر عباس یمنی شریف در تکمیل فعالیت‌های خود در حوزه آموزش و پرورش نوین به بحث شعر و ادبیات کودک توجه ویژه‌ای داشت. اگرچه برخی از آثار او توسط بهرنگی و کیانوش مورد نقد قرار گرفته‌اند و نگاه او به شعر نگاهی بر اساس آموزش و پرورش بود که باعث می‌شد‌ در بسیاری از موارد زیباشناسی اثر فدای بحث آموزش آن شود ولی این فعالیت‌ها در آن مقطع زمانی که ادبیات کودک هنوز محل اعرابی نداشت ارزنده بود.

او تأکید کرد: فعالیت‌های عباس یمنی شریف را همگان باور دارند و به پیشکسوتی او در حیطه ادبیات کودک و نوجوانان مهر تایید می‌زنند، چرا که او کسی بود که در زمره پایه‌گذاران شورای کتاب کودک بود و به این باور تاکید داشت که آموزش و پرورش رسمی به تنهایی برای علاقه‌مند کردن کودکان به کتاب و کتاب‌خوانی کفایت نمی‌کند.

عباس یمینی شریف (۱۲۹۸-۱۳۶۸) آموزگار، مدیر مدرسه و نویسنده ایرانی ادبیات کودکان بود. یمینی شریف در تیرماه سال ۱۳۳۴ با کمک همسرش توراندخت مقومی تهرانی مجوز تاسیس دبستان پسرانه روش نو را از وزارت فرهنگ گرفت. کتاب کلاس اول ابتدایی تألیف او به کتاب «دارا و آذر» معروف است و سال‌ها اولین کتاب آموزشی کودکان ایران در مدرسه بود. همچنین او به نگارش کتاب سوادآموزی به بزرگسالان برای کلاس‌های پیکار با بی‌سوادی پرداخت. عباس یمینی شریف از بنیان‌گذاران شورای کتاب کودک نیز بود. بیش از 30 اثر شعر و داستان او در دوران حیاتش به چاپ رسید و برنده جوایز متعددی در زمینه ادبیات کودکان شد.
مرجع : ايسنا