به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۳:۳۰
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ساعت ۱۲:۲۸
کد مطلب : ۴۲۸۴۲

موزه‌ «هگمتانه» موزه‌ برتر کشور انتخاب شد

گروه جامعه: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان از انتخاب موزه‌ی هگمتانه همدان بعنوان موزه‌ی برتر کشور از سوی کمیته‌ی جهانی موزه‌ها(ایکوم) در روزهای گذشته خبر داد و گفت: شهر زیرزمینی سامن پایلوت اصلی ما برای مطالعات دقیق علمی و کارشناسی است و اعتقادی به افتتاح آن برای بازدید عمومی ندارم.
موزه‌ «هگمتانه» موزه‌ برتر کشور انتخاب شد
«علیرضا ایزدی» در حاشیه‌ همایش واکاوی 50 سال پژوهش‌های باستان‌شناسی در شهرستان ملایر در جمع خبرنگاران، تصریح کرد: اجازه‌ی ورود هر فرد به داخل این مجموعه دستکند، سبب تخریب آن می‌شود. وی افزود: شهر زیرزمینی سامن یک ظرفیت مهم برای گردشگری استان بشمار می‌رود و گزینه‌ی اصلی ما ثبت جهانی این مجموعه دستکند است. ایزدی از استحکام‌بخشی، مطالعه و کاوش قسمتی از شهر زیرزمینی سامن بعنوان یکی از برنامه‌های سازمان میراث فرهنگی استان خبر داد. وی خاطرنشان کرد: این مجموعه یکی از پایلوت‌های اصلی ما برای معرفی دستکندها برای همایش بین‌المللی است که 16 تا 18 اردیبهشت‌ماه سال آینده طبق مصوبه‌ی سازمان میراث فرهنگی کشور با حضور اهل فن داخلی و خارجی در همدان برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان با اشاره به تپه‌ی نوشیجان ملایر بعنوان اثری ارزشمند و منحصر به‌فرد از دوره ماد افزود: ثبت جهانی این اثر اولویت اصلی سازمان میراث فرهنگی استان است. وی ادامه داد: پرونده‌ی موقت ثبت جهانی این اثر تاریخی ارسال شده، اما چالش‌ها و تنش‌های زیادی دارد که پیگیری‌ها و رایزنی‌های لازم در حال انجام است. ایزدی از عدم نظارت دقیق به فعالیت شهرک صنعتی در محدوده‌ی این بنای تاریخی و سوله بنا شده در مجموعه بعنوان چالش‌ها و مشکلات این اثر تاریخی نام برد و افزود: به شدت با فعالیت این شهرک صنعتی مخالف هستیم و در صورت جدی‌تر شدن موضوع، این شهرک تخریب می‌شود و محدوده‌ی تپه باستانی نوشیجان یک فضای آزاد می‌شود.

وی هم‌چنین از انتخاب موزه‌ی هگمتانه همدان بعنوان موزه‌ی برتر کشور از سوی کمیته‌ی جهانی موزه‌ها(ایکوم) در روزهای گذشته خبر داد و خاطرنشان کرد: مواردی چون نحوه‌ی مرمت، اشیاء در نظر گرفته برای موزه، وضعیت کیفی موزه، تنوع کمی، استحکام و دیگر عوامل از سوی ایکوم برای کسب این جایگاه مد نظر قرار گرفت.
مرجع : ايسنا