به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۰۳ ساعت ۰۱:۳۷
کد مطلب : ۴۲۹۲۷

هدفمندی، آغاز انحراف در اقتصاد ايران بود

گروه اقتصادي: دبیر کل خانه کارگر معتقد است پرداخت سبد کالا میان نیازمندان به تامین امنیت غذایی آنان منجر می‌شود.
هدفمندی، آغاز انحراف در اقتصاد ايران بود
«علیرضا محجوب» در برنامه مناظره صدا و سیما با موضوع «سبد حمایتی دولت» که عصر امروز (جمعه ۲ خرداد) برگزار شد، گفت: آخرین داده‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می‌دهد خط مطلق فقر در سال ۹۲ در شهر به ۹۲۰ هزار تومان و در روستا به ۷۰۰ هزار تومان رسیده و این خلایی است که باید پر شود. وی ادامه داد: کارگران و کشاورزان که بار تولید جامعه را بر دوش می‌کشند، مفت خوری و رانت خواری نمی‌کنند و پول‌های مفت و بادآورده به دست شان نمی‌رسد، نمی‌توانند این فاصله را پر کنند.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس نهم افزود: بیش از ۷۲ درصد شهرنشینان استان ایلام زیر خط مطق فقر قرار دارند. به گفته محجوب، خط بی‌سوادی در کشور هنوز کور نشده است و کودکان کار به مدرسه نمی‌روند چرا که خانواده‌های آن‌ها از عهده هزینه خوراک، پوشاک و تحصیل این کودکان بر نمی‌آیند.

وی در ادامه به گزارش‌هایی اشاره کرد که نشان می‌دهد خانواده‌هایی با درآمد کمتر از ۱۳۰ هزار تومان وجود دارند و چنین شرایطی را با اصل ۴۳ قانون اساسی که بر تأمین نیازهای اساسی همه ایرانیان از جمله مسکن، خوراک، پوشاک، بهداشت، درمان و... تاکید کرده است، در تناقض دانست. این نماینده مجلس نهم با انتقاد از موانعی که شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام پیش روی تصویب طرح بیمه بیکاری و حمایت از بیکاران متقاضی کار ایجاد می‌کنند، گفت: نمی‌توان به فقرا گفت شما گرسنه بمانید تا شاید چنین طرح‌هایی به سرانجام برسند بنابراین یکی از راه‌های کمک به آنان، سبد کالا است.

وی تصریح کرد: خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی نه تنها زیر خط فقر مطلق بلکه زیر خط فقر شدید قرار دارند و نیازمند چتر حمایتی گسترده هستند. به گفته محجوب، تکان دهنده است که قدرت خرید ۴۰ درصد از جامعه طی ۸ سال گذشته تغییری نکرده و سبد کالای مصرفی آنان ثابت باقی مانده است. دبیر کل خانه کارگر افزود: برای کارگران حداقل بگیر، مستمری بگیران و سالمندان ساکن در روستا‌ها باید سیاست‌هایی اعمال شود تا از آن‌ها حمایت شود.

وی ضمن انتقاد از خانواده‌های ثروتمندی که از دریافت یارانه نقدی انصراف ندادند، گفت: ما می‌گوییم درآمد مردم از طریق کار تامین شود و اگر کار نبود با بیمه‌های بیکاری و طرح‌هایی نظیر سبد کالا از آنان حمایت کنیم. رئیس فراکسیون کارگری مجلس نهم بیان کرد: اگر کسی ۹۰۰ هزار تومان درآمد دارد که هیچ، اما اگر کمتر می‌گیرد باید مابه التفاوتی به آن‌ها پرداخت شود وگرنه مالیات با چه هدفی گرفته می‌شود؟

محجوب در پایان اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در دولت احمدی‌نژاد را نقطه آغاز انحراف در اقتصاد ایران دانست که به گفته وی، به سود ثروتمندان تمام شد و طبقات کم درآمد جامعه تاوان آن اشتباه را می‌پردازند. در برنامه این هفته مناظره آقایان علی دینی ترکمانی، اقتصاددان؛ حسن راغفر، اقتصاددان؛ محمد اسماعیل سعیدی، نماینده مجلس؛ علیرضا محجوب، نماینده مجلس و عبدالرضا مصری، نماینده مجلس در خصوص سیاست توزیع سبد کالا در میان اقشار نیازمند جامعه به بحث و تبادیل نظر پرداختند.
مرجع : ايلنا