کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

روحانی‌ِ نتیجه حرکت 17ساله اصلاحات است

تدبير , 3 خرداد 1393 ساعت 1:52

گروه سياسي: سعید لیلاز، جانشین دبیرکل حزب کارگزاران معتقد است از دوم خرداد 76 تا کنون گفتمان اصلاح طلبی پایگاه اجتماعی خود را بیششتر کرده است.


او در این باره می گوید:«در تمام 17 سال گذشته این گفتمان،گفتمان اکثریت مطلق مردم ایران بوده است و همچنان به همان پرشوری و با همان سرزندگی و مشروعیت مثل روز اول شکل گیری خود باقی مانده است. جریان اصلاحات همچنان بازتاب دهنده آمال و آرزو ها و آرمان های ملت ایران است و ادمه دهنده منطقی خواست های ابتدای انقلاب است. تنها راهی که باورهای اولیه انقلاب را پیروز می کند جریان اصلاح طلبی است.» او معتقد است در 17 سال گذشته تلاش های زیادی برای به تندرو ی کشیدن جریان اصلاح طلبی شده است و ادامه می دهد:«در تمام 12 سال گذشته و حتی 17 سال گذشته از دوم خرداد 1376 تا همین امروز تلاش های زیادی شده است برای این که جنبش دوم خرداد را خشن کنند و از طریق این خشن کردن اصلاح طلبی این جریان را عقیم و نازا و فرسوده کنند و همچنین جایگاه مردمی این جریان را از بین ببرند اما با وجود تمام این تلاش ها این اتفاق نیفتاد.»

اجانشین دبیرکل حزب کارگزاران ادامه می​دهد :«زنده ماندن جریان اصلاح طلبی با وجود تمام تلاش هایی که برای عقیم کردن این جریان اتفاق افتاد به دلیل همین پیگیری های بی وقفه و خستگی ناپذیر مطالبات از سمت اصلاح طلبان بود.از سویی دیگر پیروزی بر سناریو خشن کردن جریان اصلاحات به خصوص در سال های میان 1388 تا 1392 باعث حفظ این جریان فکری شد.»

او معتقد است :«جریان اصلاحات نه تنها در در حال حاضر در موضع ضعف نیست بلکه اولا قدرت اجتماعی زیادی دارد و ثانیا اساسا راهی به جز مسیر اصلاح طلبی وجود ندارد.راه منطقی انقلاب و مسیر تمدن ایران از جریان اصلاح طلبی می گذرد. در دوران جورج بوش یک نوع رادیکالیسم بین المللی و فرامرزی از طرف دولت آمریکا به ایران تحمیل شد که این رادیکالیسم برخواسته از نئو محافظه کاری دولت جورج بوش و جمهوری خواهان آمریکا بود.این جریان توانست دولت را در ایران عوض کند و بخش مهمی از حاکمیت را رادیکالیزه کند اما نتوانست ملت ایران را به سمت رادیکالیسم سوق دهد و این آزمون بسیار بزرگی بود که ما سربلند از آن بیرون آمدیم . در حال حاضر جریان اصلاحات جریان مسلط آینده کشور ایران هست.»

این اقتصاددان اصلاح طلب در پاسخ به این سوال که آیا برای جریان اصلاحات در دولت یازدهم چشم انداز روشنی می توان در نظر گرفت  می گوید:«جریان اصلاحات یگانه راه پیش رو است.تا کنون دکتر روحانی به شدت فراتر از انتظار ظاهر شده است نه فقط در حوزه اقتصادی نه فقط در حوزه سیاسی بلکه در حوزه های اجتماعی فرهنگی و مدنی هم ایشان بسیار فراتر از انتظار ظاهر شده است . قطعا پیگیری جریان اصلاح طلبی این یگانه راه پیش رو است که هر رییس جمهوری که دلسوز باشد و بخواهد کشور را نجات دهد همچنین بخواهد بر اساس خواست های مردم ،ایران را جلو ببرد ناچار به گزینش اصلاح طلبی است. یگانه گزینه پیش رو برای روحانی همین اصلاح طلبی است.این جریان ملک شخصی هیچ کس هم نیست و برای همه اصلاح طلبان است. بنابراین این گونه نیست که اصلاح طلبان که آقای روحانی را پذیرفتند و از آقای هاشمی حمایت کردند این افراد را متعلق به این جریان ندانند.اصلاح طلبی فکری است که در دل هر کس نورش تابیده شود و در روح هر کس دمیده شود آن شخص اصلاح طلب است و اصلاح طلب اصیلی هم هست و نیاز به هیچ عقبه ای هم نخواهد داشت.» لیلاز تاکید می کند:«آقای روحانی هم اصلاح طلب است و این اصلاح طلبی ایشان نتیجه حرکت و تلاش 17 ساله جریان اصلاحات است.»


کد مطلب: 42928

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/42928/روحانی-نتیجه-حرکت-17ساله-اصلاحات

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir