به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۹:۳۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۰۳ ساعت ۱۶:۴۲
کد مطلب : ۴۲۹۶۴

دادسرا ناشر لبنانی را ممنوع‌الخروج کرد

گروه فرهنگی: دادسرای عمومی تهران یک ناشر لبنانی را به دلیل عدم رعایت قانون حق مولف و بر اساس فتوایی از آیت الله مکارم شیرازی، ممنوع‌الخروج کرد.
دادسرا ناشر لبنانی را ممنوع‌الخروج کرد
به گزارش  مهر، محمد فولادگر از مسئولان انتشارات لبنانی "دار احیا التراث العربی"، پس از شرکت در بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به دلیل عرضه یک کتاب ممنوع الخروج شده است. ماجرا مربوط به انتشار کتاب "مصباح الفقیه" است اثر محمدرضا همدانی، از مراجع شیعه، که تاریخ نگارش آن به حدود ۲۰۰ سال پیش برمی گردد و این ناشر لبنانی، آن را همراه با تصحیحات یک گروه تحقیقاتی در قم منتشر کرده است.

محمدرضا وصفی، مسئول کمیته بین‌الملل در نمایشگاه کتاب تهران، در این باره گفت: "موسسه ای در قم روی این کتاب تحقیق کرده و گویا یکی از محققان این مجموعه، نسخه‌ای از این پژوهش را به منظور چاپ و انتشار در اختیار موسسه لبنانی قرار داده و عملا موسسه لبنانی یاد شده از انتشار این کتاب از سوی این موسسه بی اطلاع‌ بوده‌ است."

 وصفی گفت: قاضی دادگاه به قانون حمایت از حقوق مولفان، مصنفان و هنرمندان مصوب سال ۱۳۴۸، استناد و این حکم را صادر کرده اما در عین حال با توجه به اینکه ایران به قانون کپی‌رایت نپیوسته است، فتوای آیت‌الله مکارم شیرازی را در این خصوص مورد اشاره قرار داده است.  این موسسه انتشاراتی یکی از بزرگترین ناشران کشور لبنان است. به گفته وصفی "گرچه در اینجا نام مولف اصلی اثر تغییر نکرده اما ...همچنان این ابهام وجود دارد که آیا مدقق و محقق، مصنف به شمار می‌آید و مشمول قانون یادشده می‌شود یا خیر؟"

در همین حال، محمد فولادگر در باره ممنوع الخروج شدنش گفت: "در دادگاه قاضی به من گفت با گذاشتن وثیقه ۵۰ میلیون تومانی می‌توانید حکم ممنو‌ع الخروجی را لغو کنید که ما هم این کار را کردیم ولی بعداً گفتند رضایت شاکی (نورالدین جعفریان) هم باید جلب شود که متاسفانه به دلیل اینکه آقای جعفریان در مسافرت است و دسترسی به او غیرممکن، من کماکان ممنوع‌الخروج هستم. من به دادگاه اعلام کردم با توجه به اینکه من مهمان وزارت ارشاد بوده‌ام و از آنجا که وکیلم در ایران حضور دارد، آیا باز هم امکان خروج من از ایران وجود ندارد که باز هم گفتند خیر." ناشر لبنانی از این کتاب شش مجموعه را در نمایشگاه کتاب تهران عرضه کرده بود.

خاندان فولادگر اصالتا ایرانی اند و بیش از هشتاد سال پیش و در اوایل قرن بیستم به لبنان هجرت کردند و در حال حاضر نسل سوم این خاندان است که کارهای این بنگاه نشر را دنبال می‌کنند. آنها به همراه چند خاندان ایرانی دیگر اوایل حکومت پهلوی به عراق مهاجرت می‌کنند و بعد از آنجا به لبنان می‌روند تا فرهنگ شیعی را ترویج دهند و نخستین هسته‌های گسترده انتشاراتی اهل‌بیت مدار را تشکیل می‌دهند. این خاندان یکی از آن چند خاندان است که در جریان جنگ سی و سه روزه لبنان تمام چاپخانه و انبار موسسه انتشاراتی‌اش از بین رفت و عملا طی این چند سال اخیر به بازسازی خود پرداختند."