به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۰۴ ساعت ۱۵:۰۲
کد مطلب : ۴۲۹۹۸

پرورش گلخانه‌اي دانه گیاهان درسياره مریخ

گروه علمي: برای نخستین بار قرار است در سیاره مریخ پرورش دانه گیاهان در گلخانه آزمایش شود.
پرورش گلخانه‌اي دانه گیاهان درسياره مریخ
گلخانه در نظر گرفته شده یک محفظه شفاف است که در سطح بیرونی مریخ نورد جدید که اواسط 2020 پرتاب خواهد شد نصب می‌شود. مریخ نورد جدید اوایل سال 2021 بر سطح سیاره سرخ فرود خواهد آمد. روزها، خاک در خط استوای سیاره در زمان تابستان مریخی تا 20 درجه بالای صفر گرم می‌شود. اتسمفر این سیاره از گاز کربن تشکیل شده و فاقد اکسیژن است که برای گیاه لازم است. علاوه بر آن فشار مریخ 160 بار پایین‌تر از زمین است.

به این دلیل گلخانه بصورت یک محفظه کاملا بسته ساخته می‌شود و آزمایش به این شکل انجام خواهد شد: در این گلخانه، خاک زمینی، آب و 200 دانه رشادی قرار خواهند داد. این علف مدتهاست از سوی دانشمندان برای آزمایشات علمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس از فرود مریخ نورد بر سطح سیاره موتور گلخانه روشن و آب به بذرها خواهد رسید. طی 15-10 روز اولین جوانه‌ها ظاهر خواهند شد. در تمام این مدت مریخ نورد بی‌حرکت است.

با عکس گرفتن ازاین جوانه‌ها، دانشمندان رشد آنها را با گروه کنترل در حال پرورش زمین مقایسه می‌کنند. دانستن تأثر نیروی جاذبه مریخ که یک سوم کمتر از زمین است و نور و رادیو اکتیو بر جوانه‌ها جالب خواهد بود. سطح رادیواکتیو در سطح مریخ آنقدرها که فکر می‌شد زیاد نیست و مانند مدار اطراف زمین است که ایستگاه بین‌المللی فضایی در حال پرواز در آنجاست.

آزمایشات زیست شناسی در سیارات دیگر بخش لازمه تدارک پروازهای آتی سفینه‌های سرنشین‌دار به آنجاست. یلنا واروبیووا زیست شناس و خاک‌شناس دانشگاه دولتی مسکو گفت: انجام چنین آزمایشاتی ضروری است. ما هرگز در آزمایشگاه‌ها نمی‌توانیم شرایطی کاملا شبیه محیط سیاره ایجاد کنیم. اگر چنین امکانی بروز کند باید در تمام پروازهای فضایی آزمایشات بیولوژیکی را شامل کرد.

یلناواروبیووا درباره اینکه چرا به جای علف، از گیاهان دیگری برای سکونت احتمالی در مریخ استفاده نمی‌شود،گفت:این نوع گیاهان از مقاومت کمتری در مقابل تأثیرات عوامل نامطلوب برخوردارند. نتایج آزمایشات با علف را می‌توان در رابطه با دیگر گیاهان بکار گرفت.

مریخ نورد پس از پایان آزمایش با دانه‌های گیاهی به مأموریت اصلی خود جستجوی اثرات حیات و نمونه بردای از خاک برای ارسال آتی به زمین با کمک دستگاه‌های دیگر خواهد پرداخت. پایه  مریخ‌نورد -2020 پلاتفرم مریخ نورد کنونی کیوریوسیتی خواهد بود. اما دستگاه‌های داخل آن تغییر خواهد کرد.
مرجع : ايرنا