به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۸:۵۲
 
۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ساعت ۰۰:۲۰
کد مطلب : ۴۳۳۲۰
موافقت مشروط حزب «طالبانی» با انتخاب مالکی

بارزانی: مالكي بماند از عراق جدا مي‌شويم

گروه بين‌الملل: رئیس اقلیم کردستان در تهدیدي شديداللحن گفت: اگر نوری مالکی برای سومین بار نخست وزیر شود از عراق جدا می‌شویم!
بارزانی: مالكي بماند از عراق جدا مي‌شويم
به گزارش پایگاه خبری اسکای نیوز؛ مسعود بارزانی اعلام کرد: کردستان عراق هنوز بر سر موضع قبلی خود می‌باشد. مالكي اگر براي سومين بار قصد نخست‌وزيري را داشته باشد، ما در كردستان رفراندوم برگزار خواهيم كرد و نظر مردم را در باره نحوه همكاري با عراق و دولت آن جويا خواهيم شد. به نظر مي‌رسد تهديد اشكار بارزاني، عراق را در يك وضعيت خاص و بغرنج قرار بدهد خصوصا اينكه ائتلاف دولت قانون، مالكي را كانديداي خود براي پست نخست وزيري معرفي كرده است.

سومین انتخابات پارلمانی عراق پس از سرنگونی صدام با رقابتهای ائتلافهای بزرگ و مهم و حضور گروههای سیاسی کوچکتر با هدف کسب 328 کرسی پارلمان سوم، 30 آوریل برابر با 10 اردیبهشت برگزار شد که ائتلاف دولت قانون با کسب 95 کرسی توانست بیشترین آراء و بیشترین کرسی ها را در میان ائتلافها و گروههای شرکت کننده به خود اختصاص دهد.

موافقت مشروط حزب «طالبانی» با انتخاب مالکی
در همين حال، اتحادیه میهنی کردستان از موافقت مشروط خود با انتخاب مجدد «نوری مالکی» به سمت نخست‌وزیری عراق خبر داد. «عادل مراد» رئیس شورای مرکزی اتحادیه میهنی کردستان به ریاست «جلال طالبانی» رئیس‌جمهور بیمار عراق در مصاحبه با روزنامه « المسله» گفت: اتحادیه میهنی می تواند درصورت توافق «نوری مالکی» با جریانهای سیاسی شیعه و دیگر جریانها سیاسی برای بازسازی عراق و تحقق مطالبات مهم کردها با انتخاب وی برای بار سوم به سمت نخست وزیری عراق موافقت کند.

«کردپرس» نیز با انتشار این خبر نوشت: مراد گفت: ما خواستار تحقق مطالبات کردها از جمله پرداخت حقوق کارمندان کردستان و نیروهای پیشمرگ و اجرای ماده 140 قانون اساسی عراق هستیم و درصورت برآورده شدن این خواسته‌های ما و بازسازی عراق مانعی در انتخاب مجدد «نوری مالکی» به سمت نخست وزیری عراق نمی‌بینیم.