به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۴:۱۸
 
۳۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ساعت ۰۹:۱۰
کد مطلب : ۴۳۳۳۰
توسط خانواده‌اش در جلوي دادگاه؛

زن باردار پاکستانی سنگسار ناموسی شد!

گروه حوادث: زن ۲۵ ساله پاکستانی، ديروز سه‌شنبه مقابل ساختمان دادگاه لاهور توسط بیست تن از اعضای خانواده‌اش سنگسار شد!
محمد اقبال، همسر فرزانه پروین، در آمبولانس کنار جسد همسرش نشسته است. فرزانه پروین در لحظه‌ای که سنگسار شد، سه‌ماهه حامله بود.
محمد اقبال، همسر فرزانه پروین، در آمبولانس کنار جسد همسرش نشسته است. فرزانه پروین در لحظه‌ای که سنگسار شد، سه‌ماهه حامله بود.
وکیل فرزانه پروین، مصطفی کارال، اعلام کرد که موکل او سه‌ماهه حامله بوده است. پدر او، محمد عظیم، به پلیس گفت که او با ازدواج فرزانه مخالف بوده و فرزانه آبروی خانوادگی‌اش را برده است. ضیا اعوان، وکیل و فعال حقوق بشر در افغانستان به رسانه‌ها گفت با اینکه در پاکستان سالانه صد‌ها مورد قتل ناموسی اتفاق می‌افتد اما این اولین بار است که زنی مقابل دادگاه سنگسار ناموسی می‌شود.

کمیسیون حقوق بشر پاکستان که سازمانی غیرانتفاعی است، در گزارش ماه آوریل ۲۰۱۴ خود به ۸۶۹ مورد قتل ناموسی در سال ۲۰۱۳ در پاکستان اشاره کرد. این سازمان در گزارش خود تأکید کرد که این رقم شامل پرونده‌های می‌شود که مستندسازی شده‌اند و پرونده‌هایی را که به هر دلیل توسط پلیس و مراجع قضایی رسیدگی نمی‌شوند، شامل نمی‌شود. ۸۶۹ زن در سال ۲۰۱۳ در پاکستان توسط خانواده‌هاشان به دلایل ناموسی به قتل رسیدند.

رعنا مجاهد، بازپرس پلیس، به خبرنگاران گفت که فرزانه پروین از روی عشق با محمد اقبال ازدواج‌ کرده و خانواده با ازدواج او مخالف بوده است. پدر فرزانه از همسر او، محمد اقبال، به دادگاه به جرم آدم‌ربایی شکایت می‌کند. فرزانه و اقبال که در دادگاه حاضر می‌شوند، نزدیک به ۲۰ نفر از اعضای خانواده از جمله پدر و برادر او، فرزانه را با سنگ، چوب و آجر، در روز روشن سنگسار می‌کنند.

مجاهد تأکید کرد که: «پدر فرزانه به اتهام قتل بازداشت شد و پلیس پس از تحقیقات، همه کسانی که در این جنایت فجیع شرکت داشتند را دستگیر خواهد کرد». ضیا اعوان، وکیل حقوق بشر با این حال خوش‌بین نیست. تجربه او نشان داده که در دادگاه‌های پاکستان، متهمان به خشونت‌های ناموسی اغلب تبرئه می‌شوند یا که محکوم به حبس‌های کوتاه‌مدت می‌شوند.

قوانین عرفی، خانواده قربانیان خشونت را مالک خون ریخته شده می‌دانند و وقتی خشونت ناموسی از جانب خانواده است، قانون زنان را حمایت نمی‌کند. اعوان تأکید می‌کند در نبود قوانین حمایت از زنان مقابل خشونت خانوادگی و ناموسی، دست پلیس و مراجع قضایی بسته است. پدر فرزانه در بازجویی گفت: «من دخترم را به قتل رساندم. او با ازدواج با یک مرد بدون رضایت من به ما توهین کرده است و من هیچ از کارم متأسف نیستم».