به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ساعت ۱۲:۴۰
کد مطلب : ۴۳۳۴۸

تصمیم بزرگی که «اصلاح‌طلبان» باید بگیرند

گروه سیاسی - رسانه‌ها: این روزها بیشتر صحبت فعالان سیاسی اصلاح طلب در خصوص انتخابات مجلس دهم و راه های موفقیت در آن است. تاكيد اصلاح طلبان بر «وحدت» است و همين كلمه شده است شاه‌بيت تصميم‌گيري‌هاي‌شان. نه خبري از وزن‌كشي‌هاي سياسي است و نه خبري از سهم‌خواهي. آنقدر از هشت سال گذشته درس گرفته‌اند كه به هيچ قيمتي راضي به از دست دادن اجماعي كه با مشقت به آن رسيده‌اند نيستند.
تصمیم بزرگی که «اصلاح‌طلبان» باید بگیرند
روزنامه اعتماد در همین مورد در شماره امروز خود گزارشی را منتشر کرده که در ادامه آن را می‌خوانید: حالا «اتاق فكر» دارند و همگي‌شان مصمم به يك حركت واحد براي انتخاباتي كه تكليف خيلي چيزها را روشن مي‌كند. اصلاح‌طلبان برنامه دارند، خبري از شلوغ‌كاري‌هاي اصولگرايان در ميان‌شان نيست و ترجيح مي‌دهند در يك حركت آرام، بي‌حاشيه و وحدت‌آميز جلو بروند. شرط موفقيت‌شان را خوب مي‌دانند و در اظهارات‌شان تناقض ندارند. همه‌چيز حكايت از يك حركت حساب شده ديگر در ميان اصلاح‌طلبان دارد، حركتي كه شايد سال ديگر در اين روزها آثارش بيشتر نمايان شود. بنياد باران به عنوان يك اتاق فكر قرار است براي انتخابات بعدي به اصلاح‌طلبان برنامه ارائه دهد. ديگران هم از شروط موفقيت‌شان مي‌گويند و آن را در يك جمله خلاصه مي‌كنند؛ حركت و استراتژي واحد از سوي همه گروه‌ها و طيف‌هاي اصلاح‌طلب.

توصيه‌هاي نجفي براي موفقيت اصلاح‌طلبان
محمدعلي نجفي كه چندي پيش از برنامه‌هاي اصلاح‌طلبان براي انتخابات گفته بود اعلام كرده بود كه از هم‌اكنون بحث‌هاي مقدماتي درباره مجلس را در نشست‌هايي كه اصلاح‌طلبان دارند، آغاز كرده‌اند؛ چه در نشست‌ها در قالب احزاب اصلاح‌طلب و چه در نشست‌هايي كه در شهرستان‌ها و استان‌ها به شكل محافل دوستانه برگزار مي‌شود و دوستان در آنها بحث‌هاي سياسي و اجتماعي مي‌كنند. البته در جلسات رسمي‌تر هم اين بحث‌ها در جريان است.

وي در ادامه اعلام كرده بود كه هدف‌شان «رسيدن به يك ليست مشترك و يك فعاليت مشترك سياسي است و حفظ ارتباط بيشتر با اقشار مختلف مردم.» وي در تحليلش از انتخابات رياست‌جمهوري يازدهم نيز گفته بود: ما در انتخابات 92 براساس يك استراتژي حركت كرديم؛ به اين مفهوم كه تقريبا از يك‌سال پيش از انتخابات، از مرداد ماه سال 91 بحث‌هاي جدي درباره انتخابات رياست‌جمهوري را آغاز كرديم و بررسي داشتيم كه چگونه سازماني بايد پديد آورد كه اصلاح‌طلبان بتوانند در انتخابات حضوري جدي داشته باشند. بنابراين استراتژي ما، حضور موثر در انتخابات بود. فكر مي‌كرديم كه در يك شرايطي ممكن است آقاي خاتمي به عنوان كانديداي اصلاح‌طلبان پا پيش بگذارند و در يك شرايط ديگري، آقاي هاشمي‌رفسنجاني. آن زمان فردي را براي گزينه سوم انتخاب نكرده بوديم، بلكه فكر مي‌كرديم با توجه به شرايطي كه پيش خواهد آمد شايد ما به گزينه‌ديگري برسيم و يك نفر سومي را انتخاب كنيم. بنابراين حركت ما به سمت انتخابات سال 92يك حركت كاملا برنامه‌ريزي شده و مبتني بر يك نگاه استراتژيك بود.

وي اما اين روزها از شروط موفقيت اصلاح‌طلبان و وظايف آنان در قبال دولت مي‌گويد. وي با بيان اينكه اصلاح‌طلبان به عنوان يك گروه سياسي، همواره استراتژي مشخصي داشته و آن حركت در مسير بسط پايه‌هاي مشروع نظام بوده است، گفت: ما حس مي‌كنيم از اين طريق، مي‌توان مطالبات مردم را پاسخ داد و با يك رويكرد مسالمت‌آميز عقلاني، اصلاح امور را دنبال كرد؛ بر اساس همين رويكرد، بزرگان اصلاح‌طلب، بر حمايت از دولت تدبير و اميد و شخص رييس‌جمهور را تاكيد مي‌كنند.
نجفي با بيان اينكه اعتقاد داريم موفقيت دولت روحاني، موفقيت اصلاح‌طلبان است، خاطرنشان كرد: از طرفي اصلاح‌طلبان در هدايت مردم در انتخابات به سمت انتخاب روحاني نقش اساسي داشتند و از طرف ديگر، اگر شعارهاي اين دولت تحقق پيدا كند، فضا براي ورود بيشتر اصلاح‌طلبان به عرصه فراهم‌تر خواهد شد. مخالفان اصلاحات و دولت تدبير و اميد هم اين موضوع را خوب فهميدند و به همين دلايل، دنبال اين هستند كه دولت تدبير و اميد، در برنامه‌هايش موفق نشود. آنها مي‌دانند اگر دولت در اجراي برنامه‌هايش موفق شود، فضا براي ورود آنها به عرصه سياست، هموار نخواهد شد.

وي اضافه كرد: معتقديم دولت تدبير و اميد، ظرفيت پيش بردن برنامه‌هاي اصلاح‌طلبان را دارد و بر اين اساس براي پيش بردن اصلاحات، از اين دولت پشتيباني مي‌كنيم. نجفي تاكيد كرد: اگر واقعيات جامعه را در نظر بگيريم، دچار يأس و سرخوردگي نخواهيم شد و پي مي‌بريم كه با توجه به شرايط كشور در هشت سال گذشته، براي اصلاحات در جامعه، حتي اصلاحات خيلي كوچك، گاهي بايد هزينه‌هاي سنگيني پرداخته شود. نجفي اما توصيه‌هايي هم براي پيروزي اصلاح‌طلبان در انتخابات پيش‌رو دارد و در پاسخ به اين سوال كه ارزيابي شما از كيفيت حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم چيست؟ اظهار داشت: حتما موفقيت اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم بيش از چند انتخابات اخير مجلس خواهد بود. وي افزود: شرط موفقيت اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم اين است كه همه گروه‌ها و طيف‌هاي اصلاح‌طلب، با استراتژي و برنامه واحدي وارد انتخابات شوند كه خوشبختانه اين موضوع هم در بين رهبران اصلاحات و هم در بين گروه‌هاي مختلف اصلاح‌طلب مورد قبول قرار گرفته است.

مشاور رييس‌جمهور با بيان اينكه اميدواريم همان انسجامي كه بين اصلاح‌طلبان در انتخابات رياست‌جمهوري وجود داشت در انتخابات مجلس هم اتفاق بيفتد، در خصوص ائتلاف اصلاح‌طلبان با اصولگرايان معتدل در انتخابات مجلس دهم، گفت: در اين مورد نمي‌توانم اظهارنظر كنم اما آنچه مطمئنم اين است كه اصلاح‌طلبان به صورت جريان واحدي در انتخابات شركت مي‌كنند. البته در برخي نقاط كشور ممكن است با برخي اصولگرايان ائتلاف كند اما شايد در كل كشور ممكن است اين اتفاق رخ ندهد.

اتاق فكر باران براي ارائه برنامه به اصلاح‌طلبان
اما ظاهرا بنياد باران نيز به عنوان يك نهاد مدني قصد ارائه برنامه به اصلاح‌طلبان را دارد.  حسن رسولي، رييس هيات‌مديره بنياد باران در همين مورد  گفت: بنياد باران به عنوان اتاق فكر جريان اصلاح‌طلبي در انتخابات مجلس هشتم و رياست‌جمهوري سال 88 به تدوين برنامه اصلاح‌طلبان اقدام كرد. استاندار خراسان در دولت اصلاحات افزود: احزاب و گروه‌هاي سياسي مختلفي براي انتخابات برنامه دارد اما همان‌طور كه برنامه جريان اصلاحات را براي مجلس هشتم، «ما» ارائه داديم، در آينده هم در اين زمينه اقدام خواهيم كرد. رسولي در پايان تاكيد كرد: اگر فعالان جبهه دوم خرداد تمايل داشته باشند مي‌توانند از خروجي اين اتاق فكر استفاده كنند. اين موضوعي بود كه سيد حسين مرعشي هم روز گذشته به آن صحه گذاشت و وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا بنياد باران اتاق فكر اصلاحات است، گفت: بله، چه اشكالي دارد؟. وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه آيا دولت شعار اعتدال را محقق كرده است، گفت: همين كه دولت مخالفان سرسخت را تحمل مي‌كند نشان‌دهنده تحقق شعار اعتدال است.

اصلاح‌طلبان در چند قدمي اجماع؟
مجموعه رفتارها، برنامه‌ريزي‌ها و تصميم‌گيري‌هاي اصلاح‌طلبان نشان مي‌دهد كه چند نقشه رقباي آنها به پيروزي نرسيده است. يكي از اين نقشه‌ها ايجاد اختلاف ميان اصلاح‌طلبان و دولت بود. نقشه‌يي كه رقباي اصلاح‌طلبان براي عملي شدنش تلاش‌هاي زيادي كردند اما حمايت‌هاي همه‌جانبه اصلاح‌طلبان از دولت يازدهم نشان مي‌دهد اين نقشه هم به بن‌بست خورده است. كمي آن‌طرف‌تر نقشه بعدي رقباي اصلاح‌طلبان، برهم زدن اجماع به يادگار مانده آنان از انتخابات رياست‌جمهوري گذشته بود. تلاش مي‌كردند تا اجازه تكرار چنين اجماعي را به اصلاح‌طلبان براي انتخابات مجلس دهم ندهند اما برنامه‌ريزي‌ها و موضع‌گيري‌هاي اين روزهاي اصلاح‌طلبان نشان مي‌دهد كه اين نقشه رقباي‌شان هم با شكست مواجه شده است. حالا اصلاح‌طلبان در آستانه يك تصميم بزرگ ديگر هستند. تصميمي كه ظاهرا همگي آنها براي گرفتنش به بهترين شكل ممكن راضي هستند .

بنفش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ۱۲:۴۷
اتحاد=پیروزی (230692)
avenger
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ۱۲:۵۸
باید در سران اصلاح طلب آینده نگری رشد پیدا کند تا مانند گذشته
هشت سال (...) بر مردم تحمیل نشود ... (230703)
یاسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ۱۳:۳۲
زنده باد اصلاحات ،زنده باد سید عزیز، زنده باد دولت با تدبیر و اصلاح طلب (230718)
افشين
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ۱۴:۰۴
درود بر تدبير ان شا الله كساني بيان كه مشكلات مردم (230727)
کوروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ۱۸:۲۰
همه نیروهای اصلاح طلب باید کاندید شوند وبعد شورایی از بزرگان اصلاح طلب در هر استان از بین افراد تایید شده افراد اصلح را به مردم معرفی و از دیگر اصلاح طلبان بخواهند به سود آنها کنار روند و اینجاست که اصلاح طلبان واقعی مثل خود اقای عارف مشخص خواهنند شد، با این تدبیر اکثریت مجلس اصلاح طلب خواستار خواهد شد، شرطش اینکه نیروهای
اصلاح طلب به بهانه های مختلف جلوتر از رهبرانی مثل خاتمی و عارف حرکت نکنند و اجازه ندهند در جامعه و فضای مجازی افراطی ها با خدعه و نیرنگ تفرقه انگیزی کنند (230858)
بهراد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۰۷ ۲۳:۵۹
اتحاد هاشمي و ناطق و حسن خميني
به رياست خاتمي
سرليستي عارف يا نجفي (230935)