به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۱۳
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۰۸ ساعت ۰۸:۴۵
کد مطلب : ۴۳۴۶۷
در ۸۶ سالگی

شاعر و فعال جنبش مدنی آمریکا درگذشت

گروه فرهنگي: مايا آنجلو، شاعر و نويسنده و فعال جنبش مدنی آمریکا، که نوشته‌ها و سروده‌هايش از زمان کودکی درباره تبعيض عليه سياه‌پوستان به‌ویژه در آمریکا معروف است، در ۸۶ سالگی درگذشت.
مایا آنجلو در حال دریافت مدال آزادی از باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، ۲۰۱۱
مایا آنجلو در حال دریافت مدال آزادی از باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، ۲۰۱۱
به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، خانم آنجلو روز چهارشنبه، در منزل مسکونی خود در «وينستون‌ـ‌سيلم» در ايالت کارولينای شمالی آمریکا درگذشت. وی از سال ۱۹۸۲ استاد علوم آمريکايی دانشگاه «ويک فارست» بود. گای بی. جانسون، فرزند او، ضمن اعلام اين خبر در بيانيه‌ای گفت: «او به عنوان آموزگار، فعال، هنرمند و انسانی واقعی زندگی کرد. مايا آنجلو مبارز برابری، مدارا و صلح بود.» مايا آنجلو از نخستين نويسندگان سياه‌پوست آمريکايی بود که توانست در حوزه نويسندگی به شهرت برسد. کتاب او درباره قربانی تجاوز شدن در زمان کودکی ميليون‌ها نسخه فروش داشت.

خانم آنجلو رابطه دوستی نزديک با مالکوم ايکس، نلسون ماندلا و مارتين لوترکينگ داشت و نمايش‌هايی بر اساس آثارش در بسیاری از کشورهای جهان اجرا شده است. وی داستان زندگی خود از کودکی تا بزرگسالی را در شش جلد کتاب نوشت. مايا آنجلو در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ به رقص و خوانندگی پرداخت و در دهه ۱۹۷۰ به نويسندگی روی آورد و با نوشتن کتاب «می‌دانم پرنده‌ قفسی چرا می‌خواند» معروف شد.

در سال ۱۹۹۳ و در جريان مراسم سوگند رياست جمهوری بيل کلينتون، شعر «روی نبض صبحگاهی» را خواند. وی همچنين در جريان مراسم کريسمس سال ۲۰۰۵، شعر «صلح شگفت‌انگيز» را در مراسمی با حضور جورج دبليو بوش، رئيس جمهوری سابق آمريکا، خواند. وی از دوستان نزديک خانواده کلينتون بود و در جريان انتخابات سال ۲۰۰۸ که به نفع باراک اوبام تمام شد، از هيلاری کلينتون حمايت کرد. مايا آنجلو از انتخاب نخستين رئيس جمهور سياه‌پوست در آمريکا بسيار شادمان بود و چند روز پيش از مراسم ادای سوگند رياست جمهوری باراک اوباما در گفت‌وگو با روزنامه «آرکانزاس دموکرات گزت» گفت: «من با شوق و با چشمی گريان و دلی دعاگو مراسم را نگاه می‌کنم.»

باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا، در واکنش به مرگ مايا آنجلو گفت: «يکی از چراغ‌های تابان زندگی ما امروز خاموش شد. او در کودکی آزار زيادی ديده بود که باعث شد در مورد آن حرف نزند ولی به نسلی از مردم آمريکا کمک کرد که در ميانه ابرهای آسمان، رنگين‌کمان رنگارنگ را پيدا کنند.» مايا آنجلو همچنين از دوستان اپرا وينفری، از ستاره‌های تلویزیونی آمریکا، بود و از زمانی که اپرا خبرنگار تلويزيون بود با او رابطه نزديک داشته و در برنامه‌های او حاضر می‌شد.

نام واقعی مایا آنجلو مارگریت جانسون بود. از ۹ سالگی نوشتن شعر را شروع کرد و در ۱۷ سالگی و به تنهايی عهده‌دار بزرگ کردن فرزند خود شد. سه ازدواج ناکام داشت و در ۲۰ سالگی به رقص در کاباره پرداخت. او بعدا اسم «مايا آنجلو» را به عنوان اسم هنری خود برگزيد. آنجلو سفرهای زيادی به غنا و مصر داشت و با مالکوم ايکس دوست شد. در آمريکا به جنبش رفع تبعيض پيوست و در کمپين برابری حقوق سياهان با مارتين لوترکينگ کار کرد. مايا آنجلو در تئاتر معروف بود، ولی با نوشتن «می‌دانم پرنده‌ قفسی چرا می‌خواند» در دنيای نويسندگی هم به شهرت رسید.