کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سفر پیکرتراش به اهواز برای نجات مجسمه‌اش

فرزانه اسعدی: مجسمه‌ام را بدهيد ببرم

8 مرداد 1391 ساعت 14:06

گروه فرهنگ و هنر: «فرزانه اسعدی» برای حل مشکل مجسمه اهدايي خود به اهواز، به این شهر سفر کرد.


مجسمه اهدایی فرزانه اسعدی پیکرتراش مشهور کشور به مردم اهواز، بعد از سه ماه از ساحل کارون برداشته شده است.
این پیکرتراش که از طریق هوادارانش از جابه‌جا شدن این مجسمه از محل نصب، مطلع شده امروز به قصد مذاکره با مدیران شهری و حل مشکل به اهواز سفر کرده است. فرزانه اسعدی گفت: این مجسمه را به شکل یک زن و پرنده‌اش که نماد یک مادر و فرزند شهیدش است ساختم و به مردم بومی اهواز هدیه دادم. وی با تأکید بر اینکه این مجسمه ارزش معنوی بسیاری برای من دارد افزود: این اثر را به دلیل شاخص‌های این شهر در ایستادگی، مقاومت و از جان گذشتگی شهروندانش در طول دوران دفاع مقدس به تمام آنها هدیه کردم. این مجسمه‌ساز با ابراز گله‌مندی از جابه‌جایی این اثر بدون اطلاع پدید آورنده، اظهار کرد: این مجسمه توسط مدیران شهرداری به عنوان متولیان شهر اهواز نصب شد، بنابراین انتظار داشتم توسط این مدیران از دلیل و نحوه جابه‌جایی این مجسمه با خبر شوم، نه از طریق مردم اهواز.

وی شایعات موجود درباره شباهت این اثر به مجسمه آناهیتا را به شدت رد کرد و گفت: متاسفانه حاشیه‌ها و شایعاتی در این مورد وجود دارد که نمی‌دانم از کجا نشأت می‌گیرد، هیچکدام از این شایعات صحت ندارد و بهتر بود مسئولان به جای این شایعات به توضیحات سازنده اثر توجه می‌کردند. اسعدی برداشتن مجسمه اهدایی از محل نصب آن را نوعی توهین به این هدیه دانست و تأکید کرد: اجازه توهین به اثرم را که به مثابه کودکم است، نمی‌دهم و در صورت نیاز این مجسمه را به همراه خود باز می‌گردانم. اسعدی افزود: به قصد دیدار با مسئولان شهری و مذاکره در مورد این اثر به اهواز آمدم اما مدیرعامل سازمان زیباسازی به دلیل بیماری قادر به ملاقات نبود و با وجود انتظار چند ساعته در دفتر شهردار موفق به دیدار وی نشدم، در نهایت اگر چه با معاون فرهنگی اجتماعی شهردار دیدار کردم اما نتیجه‌ای حاصل نشد.

فرزانه اسعدی مجسمه‌ساز و پیکرتراش مشهور کشور دو مجسمه خود را مردم اهواز هدیه کرد. یکی از مجسمه‌ها به شکل یک زن و پرنده‌اش که نماد مادر و فرزندان شهیدش بود اخیرا و بعد از گذشت سه ماه از نصب به دلایل نامعلومی از ساحل کارون برداشته شده است. ارزش ریالی این مجسمه بیش از۱۰۰ میلیون تومان است که از سنگ یکپارچه به وزن حدود ۱۶ تن ساخته شده و در ‌‌نهایت به حدود ۱۲ تن رسیده است. اسعدی به تنهایی این مجسمه ۴ متری با پایه یک و نیم متری را ساخته است.

این هنرمند فارغ‌التحصیل کار‌شناسی در رشته گرافیک است که به دلیل فعالیت‌های تخصصی موفق به کسب دکترای افتخاری از مرکز هنرهای تجسمی و وزارت فرهنگ و ارشاد شده است، این هنرمند از اعضای هیئت مؤسس و هیئت مدیره انجمن مجسمه‏سازان ایران است که بسیاری از آثارش در میدان‌های شهر و تماشاگاه‌ها نصب شده‌اند.
سه اثر در مجتمع اندیشمندان در کردان، دو اثر در ورودی فرهنگسرای نیاوران، پنج نیم تنه مشاهیر در کتابخانه گفت‌و‌گوی تمدن‌ها، یادمان زلزله بم در ارگ جدید بم و تندیس پروفسور حسابی (کیش) از مشهور‌ترین آثار این هنرمند است.


کد مطلب: 4355

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/4355/فرزانه-اسعدی-مجسمه-ام-بدهيد-ببرم

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir