به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۱۰ ساعت ۱۱:۴۲
کد مطلب : ۴۳۶۲۷
نویسنده و مدرس علوم ارتباطات اجتماعی:

واحدمرکزی‌خبر محل تسویه‌حساب با روحاني

گروه سیاسی: سازمان صدا و سیما، تا استقرار رییس جدید، روزهای پرتلاطمی را می‌گذراند. واحد مرکزی خبر، به عنوان بازوی خبری رسانه ملی، بعداز استقرار دولت جدید، رویکردی را در پیش گرفته که با انتقاد و اعتراض احزاب و گروه‌های مختلف سیاسی همراه دولت مواجه بوده است. برخی بخش‌های خبری، برخلاف سیاست کلی رهبر معظم انقلاب اسلامی درمورد همکاری با دولت و کمک به اجرای برنامه‌ها، علناً به تخریب دولت می‌پردازند. ازجمله در روز پنج شنبه، در بخش خبری ۲۰: ۳۰ «صرفاً جهت اطلاع»، مطالبی توهین‌آمیز برای دولت و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام پخش شد.
واحدمرکزی‌خبر محل تسویه‌حساب با روحاني
نویسنده و مدرس علوم ارتباطات اجتماعی در این باره گفت: چنین اقداماتی به دور از کار حرفه‌ای خبری است و نشان از تسویه حساب سیاسی توسط کسانی می‌دهد که وضعیت نابسامان رسانه ملی را فرصت مناسبی برای این کارشان دیده‌اند. متاسفانه امروز واحد مرکزی خبر به محل تسویه حساب سیاسی شکست خوردگان در انتخابات ۲۴ خرداد تبدیل شده است. قادر باستانی افزود: زمان قانونی ده ساله آقای ضرغامی در سوم خرداد ۱۳۹۳ به پایان رسیده است و همه بخش‌های صدا و سیما تا استقرار رییس جدید، در وضعیت برزخی به سر می‌برند. البته سیاست کلی کشور مشخص است و همه بخش‌ها، مخصوصاً رسانه ملی وظیفه دارند به دولت منتخب مردم کمک کنند و قطعاً اقدامات و سیاست‌های فعلی صدا و سیما، در مغایرت جدی با این سیاست کلی قرار دارد.

باستانی گفت: عملکرد چندسال اخیر واحد مرکزی خبر، تسلط محسوس یک خط فکر سیاسی را نشان می‌دهد که این خط فکری در انتخابات اخیر، حدود ۴ میلیون رای به دست آورد، اما متاسفانه هنوز هم ابزار اصلی تبلیغات در انحصار همین اقلیت پُرتوقع قرار دارد. نتیجه تسلط این گروه، فاصله گرفتن مستمر رسانه ملی از نخبگان و فرهیختگان جامعه و عوام‌زدگی و سطحی‌نگری در تحلیل‌ها و تفاسیر وقایع و رویدادهای داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی بوده است. فقدان تحلیل‌گران و مفسرین مستقل و توانمند و استفاده از خبرنگارانی که ابزار دست عوامل سیاسی واقع می‌شوند، مخاطبان صدا و سیما را روز به روز تحلیل برده و بازار شبکه‌های خبری ماهواره‌ای را رونق بخشیده است. وی افزود: البته آن‌ها که از اخبار صدا و سیما برای تسویه حساب سیاسی با مخالفان خود استفاده می‌کنند، تاریخ بخوانند و بدانند که این کار درنهایت به ضرر خود و افکارشان تمام می‌شود. این رسم ارتباطات در دنیاست که به ابزار رسانه، در یک افق بلندمدت نگاه می‌کنند و برای اهداف راهبردی، نه عقده‌گشایی‌های کودکانه، مورد استفاده قرار می‌دهند.

این کار‌شناس رسانه، بزرگ بودن واحد مرکزی خبر را یک ایراد اساسی دانست و گفت: به نظر من سازمان صدا و سیما در دوره جدید مدیریتی خود، می‌تواند واحد مرکزی خبر را به چند سازمان رسانه‌ای مجزا و مستقل از هم تقسیم کند تا هم این سازمان‌ها بتوانند با هم رقابت کنند و هم سلایق مختلف موجود در جامعه را پوشش دهند؛ البته خصوصی‌سازی به مفهوم حرفه‌ای هم می‌تواند، توان اثرگذاری واحد مرکزی خبر را صدچندان کند. باستانی گفت: رشد فزاینده تاثیرگذاری رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور به ویژه شبکه بی‌بی سی، بیش از آنکه نتیجه اقدام حرفه‌ای آن رسانه‌ها در جلب رضایت مخاطبان باشد، معلول ضعف مفرط واحد مرکزی خبر در عدم اقناع، طرد و نارضایتی مخاطبان است و این امر در هشت سال گذشته روند صعودی داشته و حتی می‌تواند نظام را با مخاطرات امنیتی مواجه کند. بنابراین متولیان امر باید نسبت به اصلاح مدیریتی واحد مرکزی خبر توجه جدی داشته باشند.

وی با ذکر نمونه‌هایی از اخبار پخش شده در رسانه ملی تاکید کرد: امروز واحد مرکزی خبر به تخطئه و خنثی‌سازی موفقیت‌های دولت در مهار تورم و مذاکرات هسته‌ای می‌پردازد و به همین خاطر بخش بزرگی از اقشار تاثیرگذار جامعه، منبع دریافت اخبار و اطلاعات خود را تغییر داده‌اند و متاسفانه رسانه‌های خبری فارسی زبان بیگانه، از این خلاء بزرگ به خوبی استفاده برده‌اند و جایگاه آن را اشغال کرده‌اند. باستانی افزود: البته در واحد مرکزی خبر، نیروهای خوش فکر، کاربلد و حرفه‌ای کم نیستند، اما سیاست‌های کلان رسانه ملی که در اخبار پخش شده صدا و سیما، نمود پیدا می‌کند، دارای اشکال است و با سیاست‌کلی نظام که مبتنی بر کمک به دولت مستقر است، مغایرت جدی دارد و دقیقاً معکوس آن عمل می‌کند. بهتر است شورای سیاستگذاری سازمان صدا و سیما، با استقرار یک تیم مجرب و حرفه‌ای، رویکرد درست و مبتنی بر امنیت ملی را که زیبنده یک بنگاه خبری رسمی است، طراحی و آماده کند تا به محض استقرار تیم مدیریتی جدید در صدا و سیما، بدون فوت وقت، رویکرد‌ها اصلاح شود.
مرجع : ایلنا

ماندانا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۰ ۱۱:۵۷
میخواین کلا بایکوت خبری کنیم بره چه به مردم خبر داربشن اصلا (231546)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۰ ۱۳:۱۱
در و پیکر ضرغام تی وی باید تخته بشه،همین وبس! (231626)
حقی
۱۳۹۳/۰۳/۱۰ ۱۱:۵۸
فقط میتونم بگم "متاسفم" (231549)
على
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۰ ۱۲:۰۰
واقعاً يكى پيدا نميشه نابود شدن صدا و سيما توسط مديرانش را ارزيابى كند تا مشخص شود چه ضربه اى به اين سازمان وارد شده ؟ (231554)
جمشيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۰ ۱۲:۰۶
صدا وسيما مردم ومنتخب مردم را خارج از چهارجوب ،دشمن وغير قانوني مي داند. (231561)
علي
United States
۱۳۹۳/۰۳/۱۰ ۱۲:۱۸
تحليل درستي است. خدا كند رييس جديد سازمان صدا و سيما همراه دولت منتخب ملت باشد. نمايندگان رييس جمهور در شوراي سياستگذاري رسانه ملي بايد تلاشهايشان را مضاعف كنند. (231574)
علوي
United States
۱۳۹۳/۰۳/۱۰ ۱۲:۲۱
بهتر است رسانه ملي منتقدين عملكرد صدا و سيما را در يك برنامه مناظره جمعه ها مطرح كند كه به نفع ضرغامي خواهد بود. دكتر باستاني در كلاس هم ابن تحليل را مطرح مي كند اما بهتر است در مناظره با مسئولين صدا و سيما مطرح شود. (231577)
بهروز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۰ ۱۲:۲۸
خیلی وقته که صدا وسیما ازمسیر اصلی خودش که دفاع از ارمانهای اصیل انقلابه خارج شده تبدیل به تریبون پایداری هاشده (231585)
غ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۰ ۱۲:۳۱
فقط ماهواره (231587)
حقیقت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۰ ۱۲:۳۱
به اقای احمد خاتمی باید گفت دشمن دانا بلندت می کند برزمینت می زند نادان دوست .صدا وسیما با پخش یکطرفه نظرات گروه خاص که در انتخابات 4میلیون رای اورد جاده صاف کن جهنم شده زیرا باعث گردیده جوانان جذب ماهواره و ... برای یافتن حقیقت شوند و در این راستا ناخوداگاه به سمت فرهنگ مبتذل غرب کشیده می شوند چرا در زمان اقای خاتمی که صدا وسیما برنامه های متنوع از جمله مهران مدیری را پخش می کرد ترافیک تهران کاهش می یافت خلاف و بزه کمتر می شد زیرا مردم سرگرمی مثبت داشتندواخبارحقیقی را دریافت می نمودند (231588)
توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۰ ۱۳:۰۰
چرا؟ و به چه علت؟ (231615)
دلاور
Spain
۱۳۹۳/۰۳/۱۰ ۱۳:۱۰
هم وطنان عزیز لطفا وقت با ارزشتون رو بزارید چند دقیقه از برنامه ی مزخرف صبح با خبر شبکه خبر رو ببینید چند نفر رو دور هم جمع کردن بی شرمانه به دولت تاخت و تاز میکنن مجری هایی که حتی از قیافه هاشون میشه فهمید وابسته به کدام جریان میباشن .کسانی که برای مقاصد خاص خودشون استخدام شدن . (231624)
مهسا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۰ ۱۳:۱۳
(بحث غیر مربوطه)
دوستان در بعضی سایتها و شبکه های احتماعی صحبت از برگزاری جشن مردمی سالگرد پیروزی آقای روحانیه . در این مورد بهار جان صحبت کنید (231630)
الهام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۰ ۱۴:۵۹
یعنی هیچ کس از دولت حرفی نزنه فقط بگن گل وبلبل شده همه جا
منطق هم دارید شماها؟ (231684)
علی
United States
۱۳۹۳/۰۳/۱۰ ۱۶:۰۱
چی چی می بری میدوزی آقای (!) الهام!!!
کسی نگفته از گل و بلبل شدن مملکت بگن که این البته دروغی بیش نخواهد بود!
فقط ما میگیم نقدها منصفانه باشه! شما در زمینه کاهش تورم که قابل مشاهده هست آیا توی این رسانه میلیتون چیزی شنیدی ؟
چجوریاس که ۸ سالی که . . . از سرتا پای دولتتون میبارید هیچ کی توی صدا و سیماتوی از دولت صاحب الزمانی حرف نمیزد و همه چی گل و بلبل بود؟!! اون موقع ها شما کجا بودی جناب با منطق!
میبینی جانم؟ منطق شما تو کلام ناقص و غیر قابل دفاعتون پیداست. (231725)
یه بنده خدا از شیراز
United States
۱۳۹۳/۰۳/۱۰ ۱۶:۰۳
تاریخ از منطق صدا و سیمای شما مینویسه! شما شور نزن الهام جان. همه میدونیم روسیاهی به زغال میمونه. ;) (231726)
نادر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۰ ۱۶:۵۳
الهام خانم ،اگر درجامعه ای نقد نباشد باید نگران اون و اینده اون شد اما نقد نه تهمت ،افترا و دشمنی کور کورانه . آیا در هشت سال گذشته که به شهادت آمار ،کارشناسان ،نخبه گان واقعی از بدترین دوران مدیریتی د طول تاریخ کشورمان بود ،خیل دلواپسان ،نقادان و دلسوزان امروزی کجا بودند.و اینجاست که معنای نقد عوض میشود و هم بنده می دانم و هم جنابعالی پس از یوم الحساب لا اقل بترسیم (231741)