به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۱:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۱۲ ساعت ۱۶:۰۳
کد مطلب : ۴۳۹۶۴

گونه کمیاب گربه جنگلی در لرستان

گروه جامعه: مسوول منطقه حفاظت شده اشترانکوه لرستان گفت: گونه کمیاب گربه جنگلی در این منطقه مشاهده شد.
گونه کمیاب گربه جنگلی در لرستان
روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان کورش لشنی افزود:به دنبال گزارشات محیط بانان محیط زیست منطقه مبنی بر وجود یک گونه کمیاب گربه جنگلی،پس از یک هفته تلاش شبانه روزی و عملیات میدانی، مسیر تردد گربه جنگلی و همچنین لانه و مخفیگاه آن مشخص شد. وی اظهارکرد:گربه جنگلی،در یکی از باغات حاشیه منطقه در ملک شخصی فردی از اهالی، اقدام به لانه سازی کرده بود که در مسیر ورودی لانه اقدام به کاشت دوربین تله ای شد. وی افزود: پس از گذشت چند روز ، با مشاهده عکس های دوربین ، مشخصص شد که گربه فوق ماده و دارای پنج توله است. لشنی گفت: هم اکنون ماموران به طور نامحسوس محل زندگی حیوان را برای حفظ سلامت توله ها و مادر زیر نظر دارند.

گفتنی است ،گربه جنگلی با نام علمی felis chaus با صورتی گرد همراه با چشمانی کهربایی نام گونه ای از گربه سانان است ، که نسبت به گربه وحشی از جثه ی بزرگی بهره می برد به طوریکه طولی معادل 50 تا 94 سانتی متر و 4 تا 16 کیلوگرم وزن دارد، و به lynx باتلاقی هم شهرت دارد و همانند دیگر هم خانواده های خود شکارچی ماهراست. یکی دیگر از خصوصیات گربه جنگلی صدای منحصر بفرد اوست که شبیه صدای پارس یک سگ بزرگ است؛ رنگ بدن آنها بیشتراز خاکستری مایل به زرد به قهوه ای مایل به قرمز تغییر می کند و خال هایی قهوه ای رنگ مایل به سیاه در روی دست و پا، حتی دم گربه جنگلی وجود دارد. دم گربه جنگلی ایرانی کوتاه است. پشت گوش های گربه جنگلی قرمز مایل به قهوه ای است، از خصوصیات دیگر این پستاندار می توان به وجود پنج انگشت در دست و چهار انگشت در پا اشاره کرد.

ماده گربه جنگلی پس از 66 روز ، سه تا پنج توله به دنیا می آورد. و پس از حدود دو سال به بلوغ می رسند. عمر این جاندار 14 - 15 سال است و در ایران در نواحی بوشهر ، شیراز ، گرگان ، گیلان ، مازندران ، جیرفت و ... مشاهده شده است. این جاندار جزو گونه های مورد حمایت و حفاظت شده قرار گرفته است.
مرجع : ايرنا