به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۱۴ ساعت ۱۱:۳۸
کد مطلب : ۴۴۰۵۸

برای سیزدهمین سالمرگ «آنتونی کویین»

گروه فرهنگ و هنر: سوم ژوئن مصادف با سیزدهمین سالروز درگذشت آنتونی کوئین، بازیگر نامدار سینمای آمریکا و ایفاگر نقش حمزه در فیلم محمد رسول الله است.
برای سیزدهمین سالمرگ «آنتونی کویین»
آنتونیو رودولفو اوکزاکا کوئین 21 آوریل 1915 از پدری ایرلندی و مادری مکزیکی در مکزیک به‌دنیا آمد. وی در یکی از مناطق نزدیک لس‌آنجلس بزرگ شد و مدرسه را زودتر از وقت موعد ترک کرد، اما قبل از اینکه وارد دنیای سینما شود، به نویسندگی و نقاشی مشغول بود. خانواده‌ کوئین‌ بسیار پرجمعیت‌ بودند و به‌ منظور زندگی‌ بهتر و کسب‌ و کار پر درآمدتر به‌ لس‌آنجلس‌ مهاجرت‌ کردند و به‌ این‌ ترتیب‌ آنتونی‌ کوئین‌ دوران‌ کودکی‌ خود را در آمریکا گذراند و خانواده‌اش‌ در شرق ‌لس‌آنجلس‌ اقامت‌ داشتند.

آنتونی‌ از همان‌ دوران‌ کودکی‌ برای‌ کمک‌ به‌ خرج‌ خانواده‌ مشغول‌ به‌ کار شد و از همین‌ رو بسیار زود دبیرستان‌ را ترک‌ کرد. او که‌ به‌ کارهای‌ نمایش‌ علاقه‌ داشت‌، وارد تئاتر شد و تصمیم‌ گرفت‌ این‌ کار را دنبال‌ کند، اما برای‌ بازیگر دورگه‌ای‌ چون‌ او که‌ چهره‌ بیشتر مکزیکی‌ داشت‌ به‌ دلیل‌ آنکه‌ سفید پوست‌ بودن‌ و داشتن‌ نژاد اروپایی‌ یکی‌ از ضرورت‌های‌ پیشرفت‌ بود، موفقیت‌ در هالیوود کار دشواری‌ بود.

با این‌ حال‌ آنتونی‌ کوئین‌ در سال‌ 1936 توانست‌ نخستین‌ نقش‌ سینمایی‌ خود را به‌ دست‌ بیاورد و در فیلم‌ قول‌ شرف‌ به‌ کارگردانی‌ لیو لاندرز ایفای‌ نقش‌ کند و در همان‌ سال‌ با دختر خوانده‌ سسیل‌ دومیل‌، کارگردان‌ مشهور دوره‌ کلاسیک‌ هالیوود آشنا شد و ازدواج‌ کرد.

در فاصله‌ بین‌ سا‌ل‌های‌ 1936 تا 1947 آنتونی‌ کویین‌ در نقش‌های‌ درجه‌ دو و درجه‌ سه‌ به‌ ایفای‌ نقش‌ پرداخت‌ که‌ هیچ‌ کدام‌ نتوانست‌ آنطور که‌ باید خواسته‌های‌ او را برآورده‌ کند و از همین‌ رو به‌ مدت‌ سه‌ سال‌ به‌ تئاتر برادوی‌ رفت‌ و در صحنه‌ تئاتر به‌ ایفای‌ نقش‌ پرداخت‌، اما در تئاتر هم‌ اوضاع‌ بهتر از سینما نبود و باز هم‌ آنتونی‌ با تبعیض‌ نژادی‌ مواجه‌ شد.

در سال‌ 1951 و با ایفای‌ نقش‌ در فیلم‌ «نقاب‌ انتقام‌جو» به‌ سینما بازگشت‌. بازی‌ در فیلم‌ مشهور زنده‌باد زاپاتا باعث‌ شد تا نام‌ آنتونی‌ کویین‌ بر سر زبان‌ها بیافتد. هرچند که‌ در آن‌ فیلم‌ مارلون‌ براندو بازیگر نقش‌ اول‌ بود و آنتونی‌ کویین‌ نقش‌ برادر او را داشت‌ و برای‌ این‌ فیلم‌ که‌ به‌ کارگردانی‌ «الیا کازان‌» بود او توانست‌ اسکار نقش‌ دوم‌ را از آن‌ خود کند.

پس‌ از این‌ موفقیت‌، آنتونی‌ توانست‌ در سال‌ 1956برای‌ ایفای‌ نقش‌ در فیلم‌ «شور زندگی»‌ به‌ کارگردانی‌ وینسنت‌ مینه‌ لی‌ دومین‌ جایزه‌ اسکار را به‌ دست‌ آورد، البته‌ باز هم‌ برای‌ نقش‌ دوم‌. اما این‌ موفقیت‌ها بالاخره‌ توجه‌ کارگردانان‌ و تهیه‌ کنندگان‌ مشهور سینما را به‌ سوی‌ آنتونی‌ کوئین‌ جلب‌ کرد و کم‌کم‌ نقش‌های‌ اول‌ به‌ این‌ بازیگر توانا واگذار شد.

در سال‌ 1946 آنتونی‌ کوئین‌ در فیلم‌ زوربای‌ یونانی به‌ کارگردانی‌ مایکل‌ کاکویانیس‌ ایفای‌ نقش‌ کرد و این‌ فیلم‌ باعث‌ شهرت‌ بسیار زیادی‌ برای‌ آنتونی‌ شد. آنتونی‌ کویین‌ شاید به‌ مانند ستارگانی‌ چون‌ جان‌ وین، کلارک‌ گیبل‌ و همفری‌ بوگارت‌ همواره‌ بازیگر نقش‌ اول‌ نبود، اما با این‌ حال‌ او همواره‌ به‌ عنوان‌ یک‌ ستاره‌ و یک‌ سوپراستار در سطح‌ اول‌ هالیوود مطرح‌ بود و با توجه‌ به‌ اینکه‌ در نقش‌های‌ متفاوت‌ با ملیت‌های‌ متفاوت‌ ظاهر می‌شد، برای‌ بسیاری‌ از مردم‌ کشورهای‌ مختلف‌ نقش‌هایش‌ جالب‌ توجه‌ بود.

وی با ایفای نقش حمزه در فیلم محمد رسول‌الله (ص) و عمر مختار، از جمله بازیگرانی است که در ایران چهره‌ای شناخته شده و محبوب دارد. آنتونی‌ کویین‌ تا آخرین‌ روزهای‌ عمر خود همچنان‌ به‌ عنوان‌ بازیگری‌ قابل‌ احترام‌ بود و به‌ ایفای‌ نقش‌ در فیلم‌های‌ متعددی‌ پرداخت.‌ آخرین‌ فیلم‌ او Avenging ngelo» نام‌ داشت‌ که‌ محصول‌ سال‌ 2001 بود و مدتی‌ پس‌ از ایفای‌ نقش‌ در این‌ فیلم‌،‌ در سوم‌ ژوئن‌ 2001 درگذشت.

از دیگر آثار این بازیگر جاودانه سینما می‌توان به انتقام، باراباس، توپ‌های سن‌سباستین، راه‌رفتن روی ابرها، عمر مختار، گوژپشت نوتردام، لورنس عربستان، محمد رسول‌الله، اسب کهر را بنگر، زوربای یونانی، قرارداد مارسی و آخرین قطار گان هیل اشاره کرد. وی چهاربار نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر بود که دوبار در سال‌های 1953 برای زنده‌باد زاپاتا و 1957 برای شور زندگی موفق به دریافت آن شد و در سال 1996 دوربین طلای سینمای آلمان را گرفت.
مرجع : ايسنا