به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۱۵ ساعت ۰۰:۱۷
کد مطلب : ۴۴۱۲۲

یوتیوب در ترکیه پس از67 روز رفع فیلتر شد

گروه فناوري: دولت ترکیه شبکه اجتماعی ˈیوتیوب ˈ در این کشور را پس از گذشت 67 روز به حکم دادگاه قانون اساسی رفع فیلتر کرد.
یوتیوب در ترکیه پس از67 روز رفع فیلتر شد
به گزارش ایرنا، یک مقام نهاد نخست وزیری ترکیه در بیانیه ای ، خبر رفع فیلتر یوتیوب را در این کشور اعلام کرد. شبکه اجتماعی یوتیوب در ترکیه اوایل فروردین ماه گذشته در پی انتشار صدایی منتسب به ˈهاکان فیدانˈ رییس سازمان اطلاعات و امنیت این کشور، به دستور دولت اردوغان مسدود شد.

صدای منتسب به فیدان در یک فایل صوتی که از سوی مخالفان ˈرجب طیب اردوغانˈ منتشر شد، می گوید: برای ورود نظامی به سوریه می توانم با برخی اقدام ها بهانه لازم را بوجود آورم . این فایل صوتی،نتیجه شنود بحث میان هاکان فیدان رییس سازمان اطلاعات ، ˈاحمد داود اوغلوˈ وزیر خارجه ، ˈفریدون سینیرلی اوغلوˈ قائم مقام وزارت خارجه و ˈیاشار گولرˈ جانشین ستاد ارتش ترکیه در مورد طرح پنهانی برای مداخله نظامی در سوریه است.

دادگاه قانون اساسی ترکیه در پی شکایت برخی از احزاب سیاسی و نهادهای غیردولتی هفته گذشته ممنوعیت شبکه اجتماعی یوتیوب را نافی قانون اساسی و نقض آزادی بیان دانست و حکم لغو ممنوعیت این شبکه اجتماعی در این کشور را صادر کرد. اداره مخابرات و نظارت بر اینترنت با عنوان اینکه حکم کتبی دادگاه قانون اساسی را دریافت کرده است، از یوتیوب رفع فیلتر کرد.