به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۲۵
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۱۶ ساعت ۰۰:۵۷
کد مطلب : ۴۴۲۰۱
«کرونا ویروس» خانواده بزرگی از ویروس‌هاست

توضیحات وزیر بهداشت درباره ویروس کرونا

گروه جامعه: وزیر بهداشت گفت: رسانه‌ها می توانند با هماهنگی وزارت بهداشت، نقش ارزنده‌ای در افزایش اطلاعات افکار عمومی و ترویج روش‌های پیشگیری از بیماریها داشته باشند.
توضیحات وزیر بهداشت درباره ویروس کرونا
دکتر سید حسن هاشمی با اشاره به اینکه، نخستين موارد ابتلابه بيماري كرونا ويروس از سال 2012 ميلادي در كشور عربستان ديده شد، افزود: در صورت اطلاع‌رسانی صحیح و کسب دانش لازم، در همه زمینه‌ها می توان با پیشگیری و مراقبت‌ها، این بیماری را کنترل نمود. وی توضیح داد: «کرونا ویروس» خانواده بزرگی از ویروس‌ها است که عامل درصد بالایی از سرماخوردگی‌های معمولی و بیماریهای خفیف تنفسی می‌باشد که همه ما آنها را تجربه کرده‌ایم و اغلب پس از چند روز، سیستم ایمنی بر این ویروس غلبه کرده و سلامت بازیافته می‌شود.

هاشمی افزود: ویروس عامل MERS نیز از همین خانواده است که علاوه بر علائم تنفسی، در برخی افراد باعث بروز علائم گوارشی مانند تهوع یا اسهال نیز می‌شود؛ همان‌طور که در بسیاری از موارد، ویروس‌های دیگر نیز می‌توانند چنین ترکیبی از علامت‌ها را داشته باشند؛ به همین دلیل تشخیص نوع بیماری فقط بر عهده پزشک معالج است. وی با تاکید بر اینکه درصد عمده‌ای از جمعیت کشور را افراد سالم تشکیل می‌دهند که سیستم ایمنی آنها در برابر این ویروس به خوبی عمل کرده و باعث بهبودی می‌شود، گفت: در افرادی که سن بالا داشته و از لحاظ جسمی ضعیف هستند یا کسانی که از بیماری مزمنی مانند دیابت پیشرفته، سرطان و بیماریهای خونی، بیماری قلبی و دیگر موارد رنج می‌برند، ویروس عامل MERS می‌تواند باعث بیماری شدید تنفسی شود.

هاشمی اذعان کرد: براساس آخرین اعلام مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت در حال حاضر 804 نفر در 18 کشور جهان مبتلا به این بیماری شده‌اند که از این تعداد 312 نفر فوت کرده‌اند و بیشترین موارد مبتلایان در عربستان با 689 مبتلا و 283 مورد فوتی بوده است. در این مسیر هر گام بر اساس بررسی‌های سریع و دقیق علمی برداشته می‌شود و هر آن چه را که نتایج این بررسی‌ها نشان دهد، بی کم و کاست با همکارانم و مردم در میان می‌گذارم. جدا از نقش ما در حوزه درمان و اطلاع‌رسانی، نقش عمده‌ای نیز بر عهده رسانه ها و همه مردم در گوشه و کنار این سرزمین است. شاید باور نکنید که رعایت نکات بهداشتی ساده می‌تواند امکان انتقال این بیماری را به صفر نزدیک کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: این نخستین مورد از بروز چنین بیماریهایی در سطح جهان و منطقه نیست و به یقین آخرین آن هم نخواهد بود؛ روش علمی برخورد با چنین مسائلی، اطلاع‌رسانی صحیح، به دور از بزرگ‌نمایی و همین‌طور به دور از اهمال و کوچک نشان دادن واقعیت‌ها است. امروز هم تنها مرجع دقیق اطلاع رسانی در مورد این بیماری مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت است و قطعاً رسانه‌ها با هماهنگی این مرکز می‌توانند نقش ارزنده‌ای در افزایش اطلاعات افکار عمومی و ترویج روش‌های پیشگیری از این بیماری داشته باشند.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، نخستين موارد ابتلابه بيماري كرونا ويروس در كشور عربستان ديده شد و عربستان در حال حاضر پايتخت بيماري كرونا در جهان است و بیشترین آمار مبتلایان و بالاترین آمار فوتی ها ناشی از این بیماری را به خود اختصاص داده است. در حال حاضر موارد ابتلا در کشورهای ایالات متحده آمریکا، انگلستان، فرانسه، ایتالیا، یونان، هلند، عربستان، امارات متحده عربی، قطر، اردن، عمان، کویت، مصر، یمن، لبنان، تونس، مالزی و فیلیپین گزارش شده است.در کشور ما هم متأسفانه 2 خواهر هموطن در کرمان مبتلا شدند.