به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۲:۰۶
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۱۶ ساعت ۱۴:۲۳
کد مطلب : ۴۴۲۵۸

سعیدی کیا رئيس‌ بنیادمستضعفان شد

گروه سياسي: محمد سعیدی کیا اخیرا به بنیاد مستضعفان رفته تا ریاست آن را بر عهده بگیرد. هنوز حکم رسمی انتصاب وی اعلام نشده ام خودش خبر انتصابش را تایید می کند.
سعیدی کیا رئيس‌ بنیادمستضعفان شد
با حضور روحانی در دولت یازدهم، در 29 مهر 1392 ، اکبر ترکان، مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی دولت حسن روحانی، طی حکمی، سعیدی‌کیا را به عنوان قائم مقام و معاون هماهنگی امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منصوب نمود. سعیدی کیا برنامه های جدی برای تحول در بنیاد مستضعفان دارد ولی فعلا از بیان برنامه های خود تا رسمی شدن این موضوع خودداری می کند. لیکن به سوالات دیگر پایگاه خبری تحلیلی «پارس» پاسخ داد.

محمد سعیدی کیا وزیر سابق مسکن در مورد خصوصی سازی و برخی واگذاری ها به نهادهای شبه دولتی و یا حتی بنیادها گفت: در سال‌های گذشته ورود نهادهای شبه‌ دولتی به عرصه خصوصی ‌سازی موضوعی طبیعی به نظر می رسد. وی افزود: اگر قرار باشد بخش خصوصی توانمند، شرکت‌های دولتی را که در صف واگذاری قرار می‌گیرند، خریداری کند و به کارایی این شرکت‌ها بیفزاید، نیازمند منابع است. اما در شرایطی که اقتصاد، دولتی است و فضا برای بزرگ شدن بخش خصوصی مهیا نیست در نهایت، نهادهایی باید آن را خریداری کنند که منابع مالی در اختیار دارند.

سعیدی کیا بر اقتصاد رقابتی برای عبور از چالش ها تاکید کرد و گفت: البته من موافق نیستم که تمام این واگذاری‌ها به نهادهای عمومی غیردولتی داده شود. در یک رقابت سالم باید بین تمام کسانی که خواستار رقابت هستند، رقابت انجام شود و برنده تعیین شود. تا زمانی که کار اقتصادی رقابتی نشود اقتصاد کشور به خوبی رشد پیدا نخواهد کرد.

وی افزود: انحصار در هیچ جا نباید وجود داشته باشد. اگر ما برای یک مدت زمانی امور اقتصادی را به این نهادها واگذار می‌کنیم به طور قطع برای دوران گذار است. اما باید همزمان بستر مناسب و امن را برای بخش خصوصی فراهم کنیم. این رقابتی شدن باید در یک بستر امن شکل بگیرد. پرو‍ژه مسکن مهر که در زمان صدرات سعیدی کیا بر وزارت مسکن شروع شد هنوز محل چالش بسیاری است. وی در این مورد به پایگاه خبری تحلیلی «پارس» می گوید: مسکن ‌مهر همان گونه که برنامه‌ ریزی و هدف‌ گذاری شده بود باید اجرا می‌شد. دولت نباید در اجرا دخالت می‌کرد.

وی افزود: دولت در هر صورت کار مسکن مهر را بایستی ادامه دهد زیرا به مردم قول داده شده و نمی‌توان بدقولی کرد. به نظرم مسکن ‌مهر با رفع اشکالاتش باید ادامه یابد. البته می‌توان این سوال را مطرح کرد که آیا لازم بوده این همه پول در این بخش ریخته شود؟ باید تعدادی که در سال می‌توانست نیازهای ما را مرتفع کند مشخص می‌کردیم و آن را به صورت کیفی در دستور کار ساخت قرار می‌دادیم. وی که مسوول ساخت مسکن بعد از زلزله شهر بم بود ادامه می دهد: ما در بم 30 هزار خانه ساختیم اما یک عدد از این خانه را ما نساختیم. همه این خانه‌ها را مردم ساختند. من آن زمان در بنیاد مسکن بودم. کار برنامه‌ریزی، هدایت، حمایت و نظارت را انجام دادیم.

وی اضافه کرد: ما تاکید کردیم که در ساختن این خانه‌ها باید ضمن برخورداری از استحکام کافی به معماری بم توجه کنند. در ضمن باید مردم خود این کار را انجام دهند و دولت به آنها کمک کند. ما به عنوان کارگزار دولت در بنیاد مسکن تلاش کردیم مردم را به این سمت هدایت کنیم که باید کارخوبی را به سرانجام برسانند در ضمن اسباب آن را فراهم کردیم. کارهایی را که آنها نمی‌توانستند انجام دهند انجام دادیم از جمله اینکه به مردم مهندسان مشاور و پیمانکار معرفی کردیم. وی یادآور شد: شهر را به 10 قسمت تقسیم کردیم و برای هر قسمت چند مشاور گذاشته بودیم. تمام تلاش ما این بود که کارها به سرعت انجام شود. به خاطر دارم حدود 32 مصوبه در مورد بم داشتیم. در بخش حمایت که مردم نمی‌توانستند آمار خود را داشته باشند ما آمار را جمع می‌کردیم. در مواقعی که مردم محتاج وام بودند ضمن رایزنی با بانک‌ها برای آنها وام جور می‌کردیم. مردم از طریق بنیاد معرفی شده و وام خود را دریافت می‌کردند.

وی افزود: ما حتی برای خرید سیمان و گرفتن پیمانکار به مردم کمک کردیم. در مسکن ‌مهر نیز ما از ابتدا بنا داشتیم در هیچ کار اجرایی دخالت نکنیم. این عدم دخالت تا زمانی که من وزیر مسکن بودم ادامه یافت. به نظر من مردم به خوبی می‌توانند کار ساخت‌وساز را خودشان با گرفتن مشاور و پیمانکار دنبال کنند. نقش ما در بم تامین زمین در مقام هدایت و معرفی مشاور و پیمانکار بود. این روند در مورد مسکن ‌مهر نیز بسیار خوب اجرایی شد، حالا اگر بعد از رفتن من دخالت دولت بیشتر شد من آن را به بررسی بیشتر شما واگذار می‌کنم.
مرجع : پارس نيوز