به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۱۶ ساعت ۱۷:۴۰
کد مطلب : ۴۴۲۷۴

انتقاد "رئیسیان" از برخی مدیران بی‌اختیار

گروه فرهنگ و هنر: علیرضا رئیسیان با تشریح دستاوردهای سفرش به مسکو برای نمایش «چهل‌سالگی» از برخی حواشی بوجود آمده این سفر انتقاد کرد.
انتقاد "رئیسیان" از برخی مدیران بی‌اختیار
این کارگردان سینمای ایران که طی دو هفته گذشته برای شرکت در هفته فیلم ایران در مسکو به این کشور سفر کرد،در تشریح دستاوردهای این رویداد گفت: هفته فیلم ایران در مسکو، چندمین هفته فیلمی بود که در چند سال اخیر فیلم «چهل سالگی» در آن به نمایش درمی‌آمد و من در طول این سالها یچ کدام از این نمایش‌ها را نرفته بودم چون به حضور در چنین برنامه‌ای تمایل نداشتم به هر حال سابقه خوبی از برگزاری هفته‌های فیلم توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات سراغ نداشتم. او درباره دلایلش برای رفتن به این سفر یادآور شد: حتی روز جمعه‌ای که برای ما از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات بلیت گرفته شده بود تا به همراه امیر جعفری بازیگر فیلم«کیفر» و یکی از مدیران سازمان فرهنگ و ارتباطات به آنجا برویم، من نرفتم اما همان جمعه آقای طباطبایی (رایزن فرهنگی ایران در مسکو) زنگ زدند و از عدم حضور من در مسکو خیلی تعجب کردند.

رییسیان ادامه داد:البته من دلایلم را گفتم اما ایشان تأکید داشتند بر اینکه اگر شما حضور نداشته باشید،ما همه برنامه‌ریزی‌هایمان بهم می‌خورد چون دو ماه صرف چیدمان این برنامه شده و فیلم «چهل سالگی» فیلم افتتاحیه است. به هرحال حسن نیت ایشان آنقدر برایم غیرمنتظره بود که یک بلیت جور شد و من شنبه صبح به مسکو رفتم. کارگردان فیلم «چهل سالگی» در تشریح برنامه‌های انجام شده در مسکو توضیح داد: بلافاصله در مراسم افتتاحیه هفته فیلم ایران در مسکو که در خانه سینمای این شهر برگزار می‌شد، شرکت کردیم. سفیر سخنرانی کردند و در ارتباط با فیلم «چهل سالگی» به عنوان فیلم افتتاحیه نکاتی را مطرح کردند.

رییسیان خاطرنشان کرد: فیلم «چهل سالگی» به همت رایزن فرهنگی با زبان روسی دوبله شده بود و نمایش خوبی داشت. بعد از نمایش هم جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد و حرف‌های مهمی را مطرح کردند. روز بعد چهار ملاقات فشرده داشتیم. ابتدا با کانال 24 روسیه، یک مصاحبه یک ساعت و نیمه که گویا این شبکه 300 میلیون بیننده روسی زبان دارد راجع‌به سینمای ایران و «چهل سالگی» داشتم. وی ادامه داد: بلافاصله یک بازدید از "مُسفیلم" که 90 سالگی تأسیس‌اش را بزودی جشن می‌گیرد،داشتیم. این مرکز به عنوان یک استودیوی بزرگ فیلم‌سازی که رقیب استودیوهای هالیوودی است، مطرح است و قرار شد طی مذاکراتی که داشتیم، یک هیأت ایرانی به سرپرستی حجت‌الله ایوبی (رییس سازمان سینمایی) در مراسم جشن 90 سالگی این استودیو حضور داشته باشند و همچنین در جریان این حضور توافق‌نامه سی‌جی‌آی در زمینه ضبط موسیقی امضا شود که عملی شدن آن برای سینمای ما قیمت فوق‌العاده‌ خوبی خواهد داشت.

رییسیان در تشریح جزییات سفرش از دیدار با قائم مقام رییس خانه سینما مسکو خبر داد و گفت: رئیس خانه سینما "مسکو" نیکتا میخالکوف کارگردان مطرح روسی است که ایشان به دلیلی که در خارج از مسکو مشغول به فیلمبرداری فیلم‌شان بودند،نتوانستند حضور داشته باشند بنابراین ما با قائم مقام ایشان صحبت کردیم. در این دیدار هم قرار شد وقتی هیات ایرانی به مسکو آمد، توافق‌نامه‌ای در جهت کارهای مشترک صنفی و فرهنگی امضاء شود. به گفته‌ی کارگردان «سفر» و «پرونده هاوانا»، خانه سینمای مسکو 80 سال قدمت دارد.

او همچنین خاطرنشان کرد: بخش آکادمی این خانه ده سال است که راه افتاده و بعد از فروپاشی شوروی هم مرکز "مُسفیلم" و هم خانه سینما به صورت خودکفا اداره می‌شود و امیدوارم این روند تجربه‌ای باشد که بند ناف بودجه دولتی در خانه سینمای ایران نیز کنده شود. این کارگردان از دعوت آقای سنایی سفیر ایران در مسکو به صرف شام و همچنین بازدید از دانشگاه سینمایی این کشور که تارکوفسکی از آنجا فارغ‌التحصیل شده است به عنوان دیگر برنامه‌های سفر به مسکو خبر داد و گفت: مقرر شد یک ورک شاپ در دانشگاه سینمای مسکو داشته باشیم. رییسیان همچنین گفت که گزارش‌ سفرش را به رییس سازمان سینمایی ارایه داده و باید پیگیری برای امضاء تفاهم‌نامه‌ها، از طریق وزارت امور خارجه و سازمان سینمایی انجام شود.

کارگردان «چهل سالگی» در بخش دیگری از گفت‌وگویش با ایسنا با اشاره به حواشی بوجود آمده این سفر مطرح کرد: سه روز آنجا بودم از ابتدا هم قرار نبود بروم، بنابراین ارز مأموریتی نگرفتم. اما واقعا متأسفم شدم وقتی به ایران آمدم برخی مطالب و حاشیه‌ها را خواندم که از سوی برخی رسانه‌های جهت‌دار منتشر می‌شد. وی تصریح کرد: متاسفم شدم که سینمای ایران یک موقعیت بین‌المللی دارد و در این موقعیت بین‌المللی در عرصه دنیا به چه نکاتی توجه می‌شود و ما در داخل این‌گونه با این موضوع برخورد می‌کنیم! از همه متاسف‌تر شدم برای معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات که اینگونه اظهار نظر کردند، البته من توقع نداشتم تا از فیلم «چهل سالگی» دفاع کنند بلکه حداقل انتظار داشتم که کاش مثل مدیران "آی‌فیلم" شهامت داشتند. آنها با توجه به برخی حاشیه‌ها در بهترین ساعت فیلم را پخش کردند و به برخی از حاشیه‌های برخی رسانه‌های خاص توجه نکردند!

رییسیان تاکید کرد: اگر اختیار این مجموعه دست یک سری دیدگاه متحجر است خیلی وضعیت تراژیک است چون آقای مسئول در مصاحبه‌ای زیرمجموعه‌ خودش را هم زیر سوال برده است! سوالم این است که اگر با این فیلم مشکل دارند چرا رایت فرهنگی آن را خریدند؟ این کارگردان در بخش پایانی سخنانش تصریح کرد: من از این پس مثل روال سال‌های گذشته‌ام هیچ یک از این سفرها را نخواهم رفت و با این سازمان کاری نخواهم داشت تا زمانی که دیدگاه‌شان این‌گونه است.

رییسیان در پایان خاطرنشان کرد: من علاقه‌ای به تشریح سفری که رفته‌ام نداشتم، اما با توجه به برخی حواشی که پس از سفر و نمایش فیلم «چهل سالگی» بوجود آمد، ناچار شدم برخی مسائل را بازگو کنم. معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به تازگی در مصاحبه‌ای انتقاد به نمایش برخی فیلم‌ها را در هفته‌های فرهنگی وارد دانسته بود.
مرجع : ايسنا