به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۱۷ ساعت ۰۰:۵۳
کد مطلب : ۴۴۳۰۲
معصومه ابتكار؛ احیای تالاب هامون و درياچه ارومیه

بنزین پتروشیمی‌ كه حذف شد هوا سالم‌تر شد

گروه جامعه: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بی توجهی دولت گذشته به محیط زیست منتج به چالش های بسیاری در این حوزه شده است.
بنزین پتروشیمی‌ كه حذف شد هوا سالم‌تر شد
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست که عصر پنجشنبه ۱۵ خرداد به مناسبت روز جهانی محیط زیست، مهمان تلفنی رادیو ایران بود، با تبریک این روز، گفت: بزرگداشت محیط زیست و یادآوری اهمیت حفظ آن برای عموم جامعه نباید مختص به یک روز باشد و با توجه به تأثیر مستقیم محیط زیست بر سلامت و زندگی انسان ها، ذکر اهمیت حفظ آن باید در تمام روزهای سال صورت پذیرد.

ابتکار با اشاره به گذشت ۹ ماه از استقرار دولت تدبیر و امید، اظهار داشت: یکی از مهم ترین اولویت های محیط زیست ایران در این مدت، بازسازی حکمرانی محیط زیست در کشور و در طرح های توسعه ای بود، زیرا جایگاه محیط زیست در سال های گذشته آنچنان تضعیف شده بود که محلی از اعراب نداشت. وی احیای شورای عالی محیط زیست از سوی رئیس جمهور و برگزاری جلسات آن پس از سال ها تعطیلی را از مهم ترین اقدامات دولت تدبیر و امید در حوزه محیط زیست دانست و افزود: طرح مسائل، چالش ها و بحران های محیط زیست در عالی ترین سطوح نظام ج. ا. ایران همچون مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس شورای اسلامی و قوه مجریه، گامی موثر برای اولویت بخشی به مسائل محیط زیست و حل بحرانی هایی همچون بحران آب، خشک شدن تالاب ها ، آلودگی هوا و بسیاری چالش های دیگر است.

معاون رئیس جمهور اظهار داشت: در این دوره سعی کردیم هم پیمانی سازمان محیط زیست با دیگر سازمان ها را تقویت کنیم زیرا معتقدیم محیط زیست موضوعی فرابخشی است و سازمان حفاظت محیط زیست به تنهایی قادر به حفاظت از محیط زیست کشور نیست.  با همین نگاه، تفاهم نامه هایی با وزارت آموزش و پرورش، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و صدا و سیما منعقد شد و حتی وزرای نفت، راه و شهرسازی و صنعت نیز همکاری های خوبی در رفع چالش های محیط زیست داشته اند.

احیای تالاب هامون و درياچه ارومیه
وی افزود: احیای تالاب هامون یکی از موفقیت های زیست محیطی کشور است که در این زمینه عوامل مختلفی از جمله فعالیت های دولت در بحث دیپلماسی با کشور افغانستان، برداشتن برخی موانع و همکاری مردم و سمن ها موجب زنده شدن دوباره هامون حداقل بعد از هشت سال شد.

ابتکار با ابراز امیدواری از احیای دریاچه ارومیه گفت: مطالعات نجات دریای ارومیه تکمیل شده و به زودی ارائه می شود . هر چند اکنون ارومیه در شرایط نسبتاً بهتری قراردارد اما نجات این اکوسیستم آبی کار بزرگی است و تلاش بیشتری می طلبد. وی به تلاش های سازمان حفاظت محیط زیست در این راستا اشاره کرد و گفت: طبق تفاهم نامه ای که اخیراً با کشور ژاپن امضاء شده است، اقداماتی در راستای اصلاح روش های کشت و آبیاری با همکاری کشاورزان بومی و منطقه در ادامه اقداماتی همچون لایروبی مسیرهای آبی و باز کردن مسیرهای آبی آغاز شده است.

کاهش آلودگی هوا با حذف بنزین پتروشیمی ها

معاون رئیس جمهور با اشاره به وضیعت هوای تهران و کلانشهرها، گفت: اقدامات خوب صورت گرفته در زمینه مقابله با آلودگی هوا در کلان شهرها به ویژه تهران بسیار امیدوار کننده است. وی درخصوص تصویب برنامه اجرایی مقابله با آلودگی هوا در هیات دولت و قاطعیت دولت یازدهم برای رفع چالش آلودگی هوا در کشور، گفت: در برنامه جدید تلاش شده است نواقص برنامه های گذشته رفع گردد و همچنین احیای مجدد کارگروه های کاهش آلودگی هوا به صورت ملی و استانی در دستور کار قرار گرفت و من به الشخصه پیگیر احیای مجدد کارگروه های استانی به ریاست استانداران بودم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: نخستین دستاورد این برنامه که با همکاری و تعامل بسیار خوب وزیر نفت و مجموعه وازرت نفت شکل گرفت، حذف بنزین آلوده پتروشیمی و جایگزینی آن با بنزین یورو ۴ بود که به لطف خداوند تا آخر آذرماه سال ۹۳، هشت کلانشهر آلوده کشور از بنزین یورو ۴ و گازوئیل استاندارد بهره مند خواهند شد. معاون رئیس جمهور با تأکید بر تاثیرگذاری مستقیم کیفیت هوا بر سلامت انسان ها، تصریح کرد: خشنودم که هوایی که امروز حداقل ۱۲ میلیون شهروند تهرانی در هر روز استنشاق می کنند، سالم است.

بی توجهی دولت گذشته موجب چالش های زیست محیطی

ابتکار با تأکید بر وضعیت بحرانی محیط زیست ایران و افت بسیاری از شاخص های محیط زیست کشور، گفت: بی توجهی دولت گذشته به محیط زیست منتج به چالش های بسیاری در این حوزه شده است و در تلاشیم با اولویت بندی چالش ها بر اساس میزان تأثیر آن ها بر زندگی و سلامت انسان ها، مشکلات را رفع کنیم.

این مقام مسئول از افت آبهای زیرزمینی، خشک شدن تالاب ها، آسیب وارده به حیات وحش و تنوع زیستی، آسیب به جنگل های هیرکانی و بلوط، آلودگی هوا، پدیده گرد و غبار به عنوان برخی از چالش های محیط زیست ایران نام برد و افزود: گرد و غباری که امروز بسیاری از استان های کشور را درگیر کرده و سلامت مردم با خطر مواجه کرده است ناشی از عوامل داخلی و خارجی است.

معاون رئیس جمهور، بی توجهی به افت کیفیت مراتع، از بین رفتن پوشش گیاهی مناطق ، فرسایش خاک و خشک شدن تالاب ها را از جمله عوامل داخلی ایجاد کانون های گرد و غبار دانست و افزود: عراق و برخی دیگر از کشورهای همجوار نیز از جمله کانون های خارجی این پدیده هستند که البته دولت در تلاش است از طریق تعاملات بین المللی و داخلی این پدیده را نیز مهار کند.

دوره انکار مشکلات محیط زیست گذشته است

وی تأکید کرد: دوره انکار مشکلات محیط زیست گذشته است و امروز تمام قوا و نهادهای عالی نظام جمهوری اسلامی ایران، همچنین مردم و سمن ها باید در مقابل چالش ها و مشکلات محیط زیست کشور و تأثیر تصمیمات و عملکرد خود بر محیط زیست ایران، احساس مسئولیت داشته باشند و از تمام توان خود برای اجرایی شدن برنامه های ملی حفظ محیط زیست استفاده نمایند. معاون رئیس جمهور با اشاره به اهمیت و ضرورت مشارکت فعال مردمی برای حفظ محیط زیست، از رسانه ها خواست با آگاه سازی هر چه بیشتر مردم در این راستا، گامی موثر برای حفظ محیط زیست کشور بردارند.

ابتکار ادامه داد: عدم تغییر رفتار جدی مردم و مسئولان نسبت به حفظ محیط زیست، آینده کشور و نسل آینده ایران را با مخاطرات جدی رو به رو خواهد کرد و از این رو وظیفه هر فرد است فارغ از صنف و قشر و موقعیت خود، خود را در مقابل محیط زیست و حفظ آن به عنوان امانتی برای نسل های آینده مسئول بداند. این مقام مسئول جوانان را از جمله مهمترین اقشار تأثیرگذار جامعه در این زمینه دانست و اظهار داشت: به واسطه تلاش همین جوانان طرح یوزپلنگ ایرانی بر پیراهن تیم ملی نقش بست تا هشداری باشد از تاثیر رفتارهای انسانی همچون شکار و تخریب زیستگاه های حیات وحش بر نابودی تنوع زیستی کشور و یادآوری این موضوع که عدم حیات گونه های مختلف حیات وحش به معنای بر هم خوردن چرخه حیات و تاثیری منفی آن بر زندگی نسل حال و آینده انسان هاست.

تلاش برای بهبود معیشت محیط بانان

ابتکار از آغاز دوره های سراسری آموزشی برای محیط بانان همزمان با هفته محیط زیست خبر داد و اعلام کرد: این دوره ها در زمینه های همچون حقوق و اسلحه برگزار می شود، ضمن آنکه پشتیبانی حقوقی از محیط بانان برای انجام بهتر وظایف در چارچوب قانون، همچنین تلاش برای بهبود معیشت آنان در دستور کار و از اولویت های سازمان حفاظت محیط زیست است.

۱۳۹۳/۰۳/۱۷ ۰۱:۱۵
خدا شما رو حفظ کند خانم ابتکار (233992)
ستاره
Spain
۱۳۹۳/۰۳/۱۷ ۱۲:۴۷
خانم ابتکار؛ لطفا به وضعیت "تالاب هورالعظیم" هم رسیدگی کنید،چرا اجازه میدهید وزارت نفت این تالاب حیاتی را به نابودی بکشاند؟! (234101)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۷ ۱۲:۵۶
دوران انکار گذشته است ولی شما دارید انکار می کنید !!!
این وضعیت فعلی محصول بی لیاقتی خود شما در گذشته است ... (234106)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۷ ۲۲:۰۲
خانم ابتکار ! لطفا نتایج آزمایشاتی که نشان می دهد بنزین پتروشیمی ها آلوده بوده را برای مردم منتشر کنید !
ضمنا یک سوال از شما داشتم : هم مسئولین فعلی و هم مسئولین قبلی پالایش و پخش گفته اند بنزین پتروشیمی ها در تهران استفاده نشده. حالا (به فرض که آلوده بوده اند ) چطور هوای تهران را آلوده کرده اند ؟!!! (234304)
ساميار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۷ ۰۱:۵۴
آقای احمدی نژاد فرمودند ما دربنزين به خودکفايی رسيده ايم .وبا فشاربرپتروشيمى ،بنزين آلوده توليد وبه خورداکسيژن مردم داد.چندين نفر درطول اين مدت به دليل همين آلودگی کشته شده اند،واقعا چه کسی پاسخگوست؟آيا نبايدمصوبان اين فاجعه دردادگاه محاکمه شوند؟ (233996)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۷ ۱۷:۰۳
اقايان مسئول ما همچنان منتظردادگاه مقصران اين ماجرا هستيم!! (234200)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۷ ۱۸:۲۸
اگه منتظری ، باید منتظر محاکمه امثال زنگنه و خود این خانم هم باشید ، خود زنگنه در دولت قبل می گفت اولویت ما محیط زیست نیست !!!!!!!!!!!!!!!!1 حالا همین ها شدند دوستدار تنفس مردم !!!!!!
حداقل بگذارید کسانی دیگری دم از محیط زیست بزنند ... (234237)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۷ ۲۳:۵۹
بابا شما كه 8سال مملكتو،محيط زيستو،نابود كردين ديگه دست برداريد...شما كه بزرگتون اصلا نميدونست محيط زيست به چي ميگن!!وضعيت درياچه اروميه،هامون،بختگان،مهارلو....شيوع و پراكندي بيش از حد قارچهاي درختان جنگلي و الوده شدن جنگلهاي مناطق گيلان و مازندران و قسمتي از گلستان...نگاه كن از الودگي هوا،ذرات معلق،خاك و غبار عراق كه دائما ريه ملت رو از كار ميندازه،از نابودي نسلهاي حيواني،پوششهاي گياهي منقرض شده و....هزاران چيز ديگه كه بگذريم

شما برو منطق كسب كن بعد بيا حرف بزن (234344)
امین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۷ ۱۸:۳۴
خانم ابتکار سلام مارو به همسرتون واردکننده بنزین بی کیفیت به کشور برسونید و بهشون تبریک بگید به خاطر داشتن همسر همراه و همفکری مثل شما که به راحتی بنزین تولید داخل رو زیر سوال میبرید تا شوهر جانتان سود خودش را بکند و این وسط دلم به ملت سر کار مون میسوزه (234240)
دكتر نيك
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۷ ۰۳:۲۶
خدا رو شكر با اومدن خانم ابتكار حفاظت محيط زيست تكوني خورده والا با تنفس الودگي ناشي از بنزين الوده چه بر سر اين مردم مى أمد ، جديت أيشان در خصوص درياچه اروميه نيز ستودني است ، محيط زيست هم به مانند بسياري از امور ديگر در دولت پيشين محلي از إعراب نداشت . دلواپسان چرا خاموش بودند نميدانم شايد نفس نمى كشند . (234000)
آشنا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۷ ۰۵:۴۳
چه اصراری داشتند وزیر نفت قبلی که بگوید بنزین آلوده نیست!! دیدیم که بود،خدا را شکر که مدتهاست آسمان را آبی و تنفسی در حد شایستگی داریم.اکسیژن حق مسلم ماست.. (234005)
mahdi
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۷ ۰۷:۳۰
زمستان فصل سنجش آلودگي هواست . بايد منتظر بمونيم تا وارونگي هوا پيش آيد بعد بسنجيم چه كرده ايم (234017)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۷ ۱۷:۰۴
شما از سوختن خودتون بگيد!!براتون تابستون و زمستون نداره (234201)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۷ ۱۸:۲۶
بعد تو با این ادبت ادعای فرهنگ و صدای مخالف هم داری ؟ (234236)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۷ ۰۷:۴۳
هوای اهواز حالا خیلی بهتر شده حتی چشمی هم میشه تشخیص داد وتوی این چند ساله ناراحتی پوستی شدیدی گرفته بودم که با تعویض بنزین حالم بسیار بهتر شده و احمدی نژاد و دار و دسته اش را هرگز نمی بخشم و سپاس سرکار خانم ابتکار (234021)
کارون
Spain
۱۳۹۳/۰۳/۱۷ ۱۳:۰۳
همشهری محترم،بنزین استاندارد هنوز در اهواز توزیع نشده است و البته گرد و غبار شدید هوا امان مردم را بریده است... (234109)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۷ ۰۷:۴۶
آره دیگه!!
تمام کارهای دولت قبل اشتباه بوده شما هم منجی محیط زیست ایران !!
هیپ هیپ هورا !!
کی گفته بنزین پتروشیمی آلوده است ؟
مدرک؟
سند؟
شما هم از قبل بنزین های وارداتی چیزی گیرت میاد؟! (234026)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۷ ۱۷:۰۷
مشكل از چشمهاي شماست!!شما سندها و مداركي كه وجود رسمي دارن نميبينيد!!!ولي مداركي كه اصلا وجود ندارند خوب ميبينيد!!!!البته دوستان شريعتمداري هستيد بيش از اين انتظاري نيست(در ضمن يك 15سال ديگه كه سرطان گرفتي اونموقع باورت ميشه كه الوده بوده يانه) (234202)
بهنام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۷ ۰۷:۵۶
از زحمات شما تشکر می کنیم و امید وارم در کارهاتون موفق باشید (234028)
روح ا...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۷ ۰۸:۱۰
کلا احمدی نژادی ها و پایداری ها حذف بشوند همه چیز پاک و تمیز میشه. (234030)
محمد
United Arab Emirates
۱۳۹۳/۰۳/۱۷ ۰۸:۲۵
همیشه با خودم میگم کاش حرف دلواپسها درست باشه و بنزین پتروشیمی آلوده نبوده باشه
ولی یاد اون موقع میفتم که بوی بد و متعفن مواد شیمیایی تو هوا پخش بود این آروز رنگ میبازه و این دفعه آرزو میکنم که شرش گریبانگیر این مردم نباشه واقعاً درد و رنج یکی که از این مورد سرطان گرفته رو چطور میشه جبران کرد؟ دنیا که گذراس آخرت جاویدان رو چطوری میخوان طی کنن . . . (234031)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۷ ۱۷:۰۸
اينا اصلا به اونجاهايي كه شما فكر ميكني يك ثانيه هم فكر نميكنن...اخرت رو ولش دم دنيا رو بچسب (234203)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۷ ۱۷:۰۹
اسمان ابي..هواي پاك...زندگي، حق مسلم همه است (234204)
ش
United States
۱۳۹۳/۰۳/۱۷ ۰۹:۰۱
او چند تا منفی منظورشون دقیقن چیه ؟
می خان مردم خفه شن؟ (234036)
پدرام خیاوی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۷ ۱۰:۱۳
خواهشا برنامه جامعی برای جلوگیری از شکار بی رویه و گونه های کمیاب حیوانی و ابزی در مناطق کوهستانی بویژه مشکین شهر و اهر و سراب ارائه کنید (234053)
طبیعت دوست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۷ ۱۳:۲۰
سرکار خانم ابتکار،لیاقت شما به تنهایی از مجموع 99% نمایندگان مجلس بیشتر است.زنده باشی شیر زن (234123)
تولید ملی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۷ ۱۷:۳۰
توهم زده ابتکار (234215)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۷ ۱۹:۲۵
هوا پاکیزه تر شد یا همسر شما مجوز واردات دوباره بنزین را بدست آورد. از چوبهایی که سال1371 باید تحویل استانداری میدادید چه خبر. (234250)
امین
Romania
۱۳۹۳/۰۳/۱۷ ۱۹:۵۲
و سلام نام خداست
درود بر سرکار خانم ابتکار و ممنون به خاطر تلاش برای احیای دریاچه ی هامون و ارومیه...فکری هم به حال زنده رود عزیز و تالاب بین المللی گاوخونی بکنید. زاینده رود نگین فلات مرکزی را دریابید و از اهمیت این رود زندگی بخش غافل نباشید (234265)
بابک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۷ ۲۳:۳۰
خسته نباشید خانم ابتکار
تازه مطالعات احیای دریاچه ارومیه تکمیل شده؟
احتمالا تکمیل نهایی این مطالعات تا پایان چهارسال اول دولت تدبیر و امید ادامه خواهد داشت و بررسی اجرای آن هم چهار سال دیگر زمان خواهد برد!و اجرای آن هم برای دولت بعد میمونه که اونم معلوم نیست بخواد اجرا کنه یانه! (234329)