به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۱۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۱۸ ساعت ۰۰:۲۹
کد مطلب : ۴۴۴۳۱

ابطحی: بسیاری از کساني كه... را بخشیدم

گروه سياسي: رییس دفتر رییس جمهور دولت اصلاحات گفت: من خیلی از کسانی که مشکلات و بحرانهای سیاسی را برایم بوجود آورده اند بخشیده ام.
ابطحی: بسیاری از کساني كه... را بخشیدم
به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی جماران، حجت الاسلام سید محمد علی ابطحی در پاسخ به این پرسش که چرا عموما کمتر از ضرورت های رعایت اخلاق در میان مسوولان سخن گفته می شود، گفت: این بحران اخلاقی است که رهبری معظم و بقیه مسوولان مرتبا بر آن تاکید می کنند و این بحران عمدتا از کرسیهای مدیریتی به جامعه منتقل شده تا اینکه از مردم به این کرسی ها منتقل شود. ابطحی با بیان اینکه دروغ گویی و ریا کاری از مواردی است که بسیار بر مدیریت ها آسیب میزند و بازتاب آن به جامعه برمیگردد، ادامه داد: اگر مدیران کشور "اخلاق مدار" باشند و مبانی اخلاقی در حوزه های قضایی و سیاسی رعایت شوند این موارد خود در سلامت اخلاقی جامعه بسیار تعیین کننده هستند.

وی با بیان اینکه من اصلا معتقد نیستم که مردم باید در زمینه رعایت اخلاق در جامعه پاسخ گو باشند ولی مسوولان خیر، افزود: اگر مسوولان حوزههای اخلاقی را به طور جدی رعایت کنند طبیعتا در جامعه نتایج خیلی خوبی خواهد داشت. رییس دفتر رییس جمهور دولت اصلاحات دلیل عدم رعایت برخی از اصول اخلاقی توسط مسوولان را این گونه توضیح داد که: فکر می کنم در بسیاری از موارد به خاطر قدرت طلبی است و اینکه متاسفانه درگیری ها، جناح بندی ها و قدرت طلبی ها بر رعایت مبانی اخلاقی از سوی آنان تاثیر میگذارند و مدیران را به این سمت میکشانند که از فضای نگاه رهبران اصلی جامعه دور باشند و به بسیاری از مسائل به شکل اخلاقی نگاه نکنند.

وی در ادامه و در گفت و گو با خبرنگاران حاضر در "جشن ملی بخشش" گفت: مهربانی، عفو، ملاطفت و گذشت به طور واقعی در نهاد مردم ایران وجود دارد و زمانی که از عفو و گذشت صحبت میشود میبینیم که این خصلت به شکل خودجوش در میان مردم ما وجود دارد. وی ادامه داد: امیدوارم این فرهنگ که ظرفیتش در جامعه ما وجود دارد با تشویق مدیران کشور و فعالیتهای امیدبخش، در جامعه ما نهادینه و گسترده تر شود.

معاون پارلمانی دولت اصلاحات در پاسخ به این پرسش که چه کنیم تا در کشورمان صف جوانان کم سن و سال در پای چوبه دار حذف شوند؟ گفت: من فکر میکنم که بخشی از انجام این امر به مدیران و تصمیم گیران کشور بر می گردد زیرا قطعا دلیلی ندارد که این صحنه ها علنی باشند و اساسا برخلاف آنچه که مسئولان تصور می کنند باز دارنده نبوده و بلکه تولید کننده خشونت در نسل های جوان تر جامعه هستند. ابطحی ادامه داد: یکی از راههای برخورد با این فضا این است که مدیران این رخدادها را از علنی بودن خارج کنند زیرا وقتی این فرهنگ در جامعه مطرح میشود واقعا بر آن خود به خود تاثیر مستقیم می گذارد.

وی افزود: در حال حاضر بخشی از جامعه به استقبال دیدن اعدام که خیلی منظره تلخ و نادرستی است میروند پس باید سعی کنیم تفکر علنی نبودن آنها را در جامعه اشاعه دهیم. رییس دفتر رییس جمهور دولت اصلاحات در پاسخ به این پرسش که آیا تا به حال در مقام بخشش قرار گرفته اید؟ اظهار کرد: قرار گرفتن در این مقام و بخشیدن کار سهلی نیست ولی من خیلی از کسانی را که مشکلات و بحرانهای سیاسی را برایم بوجود آوردهاند بخشیدهام و امیدوارم که این بخششم جدی و استوار باشد.

ابطحی همچنین در پاسخ به پرسشی، گفت: فضای اعتدال و میانه روی که در جامعه بوجود آمده می تواند در اینکه جامعه احساس کند که بخشش، گذشت، محبت و مهربانی جزئی از خواست های اجتماعی است تاثیرگذار باشد. وی در مورد میزان وجود تعامل و بخشش در میان دو جناح سیاسی اظهار کرد: قدرت این دو جناح مساوی نیست که بخششان نیز مساوی باشد یکی قدرت دارد و دیگری ندارد و البته از یک منطر بحث از بخشش نیست چون اینها که باهم پدرکشتگی ندارند. تعامل در همه حوزهها خوب است.