به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۳:۲۶
 
۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۱۸ ساعت ۱۱:۴۹
کد مطلب : ۴۴۴۴۶

ریا به بخشی از روحیه ایرانی‌ها تبدیل شده

گروه سیاسی - رسانه ها: گاف در یک برنامه ورزشی تلویزیون که هفته گذشته رخ داد و به سرعت در فضای مجازی انعکاس یافت، سوژه ای است که روزنامه ابتکار در سرمقاله خود به آن پرداخته و این نکته را مورد بررسی قرار داده است که چرا رفتار ایرانی ها در مقابل دوربین و پشت آن با هم در تضاد و تناقض است.در این مقاله آمده است:
هفته پیش یک به اصطلاح گاف تلویزیونی در برنامه ای ورزشی یک بار دیگر بخشی از روحیه ما ایرانیان را آشکار و بر آن تأکید کرد. در برنامه ورزش از نگاه دو، که به حضور تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی برزیل اختصاص داشت، مهمانان و مجری برنامه در حالی درباره وضعیت تیم فوتبال ایران در این آوردگاه جهانی سخن می گفتند که گویی با یک تیم قدرتمند با تدارکات و برنامه ریزی ایده آل روبه رو هستند. اما اندکی بعد در حالی که مهمانان فکر می کردند میکرفون ها خاموش است و تلویزیون در حال پخش میان برنامه است، سخنانی درباره تیم ملی فوتبال ایران به زبان آوردند که گویی درباره تیم فوتبال مالدیو سخن می گویند. (تیمی که در برابر ایران باخت هایی با گل های دو رقمی را تجربه کرد) مهمانان این برنامه در حالی که دقایقی قبل از غیرت مردان فوتبال ایران در میادین جهانی سخن می راندند، با لحنی طنزآمیز احتمالِ کیسه گل شدن ایران و زنگ تفریح بودن برای حریفان را مطرح می کردند.

چنین برخوردهایی البته بی سابقه نیست. با یک جستجوی ساده در سایت هایی که محتوای تصویری منتشر می کنند، می توان از این موارد بسیار دید: مردی که در یک مجلس عزاداری مذهبی به ناگاه متوجه حضور دوربین می شود و می زند زیرگریه. زنی که با مشاهد دوربین های تلویزیونی دست به سر و روی خود می برد تا حجابش را درست کند. زن دیگری در یک برنامه تلویزیونی متوجه زنده بودن برنامه نمی شود و در پاسخ به سؤال خبرنگار درباره انتخابات از مشکلات سخن می گوید، اما وقتی متوجه زنده بودن برنامه می شود شروع به گفتن سخنانی حماسی درباره انتخابات می کند. یا برخی چهره های سیاسی که در محافل خصوصی چهره یک اپوزیسیون را به خود می گیرند و در برابر دوربین ها در قامت یک مدافع وضع موجود ظاهر می شوند.

تصاویری از این دست بسیار می توان دید. رفتاری که علیرغم تأکیدات بسیار آموزه های دینی و ملی بر صداقت و دوری از ریا، متاسفانه شیوع بسیاری پیدا کرده است، به گونه ای که جزئی از رفتار شخصی و اجتماعی ما شده است. اما چه چیزی باعث تقویت این رفتار شده است؟ یکی شاید نگاه مسئولین به مردم است که گویی آنان فقط به درد تأیید عملکرد آنان می خورند و به همین خاطر از آنان انتظاری به جز این ندارند. در همین راستا کسانی که لب به مدح و ثنا می گشایند، احتمال پیشرفت و ترقی آنان در ساختار اداری و سیاسی کشور بیشتر می شود و برعکس کسانی که انتقاد می کنند و از واقعیت های پنهان شده سخن می گویند، نباید هیچ انتظاری در این مورد داشته باشند.

علت دیگری که شاید بتوان بر این افزود، عملکرد رسانه ملی است. این رسانه به گونه ای عمل می کند تا تنها تصویری که خود می خواهد از مردم ایران نشان دهد. دیدن تصاویری از پشت صحنه مصاحبه برخی از خبرنگاران صداوسیما با مردم به خوبی گویای این موضوع است. بارها مشاهده شده که خبرنگاران این سازمان عریض و طویل سخنانی از پیش تعیین شده را بر کاغذ نوشته و از پشت دوربین به مصاحبه کنندگان نشان می دهند، تا آنان رو به دوربین برای «بینندگان فرهیخته و فیهم» بخوانند. درسال های گذشته تصاویر چند نفر در گزارشهای تلویزیونی و عکس های منتشر شده از همایش ها، گردهمایی ها، راه پیمایی ها، تشیع جنازه ها، مجلس ختم و عزاداری و حتی آیین های شادی و سرگرمی به وفور دیده می شود. این افراد برایشان فرقی نمی کند که مراسم سیاسی باشد یا ورزشی، فرهنگی باشد یا اجتماعی. آنان فقط به دوربین ها نزدیک هستند. انگیزه حضور آنان نه محتوای آن گردهمایی است و نه افراد حاضر در آن؛ آنان فقط به دوربین خیره می شوند و به همین دلیل به «آقای دوربینی» مشهورند.

این تناقض های رفتاری ذکر شده در بین ما ایرانیان در این باره نشان می دهد که هر کدام از ما در درون خود یک آقای دوربینی داریم که گاه بزرگ می شود و همه شخصیت ما را فرا می گیرد و گاه بنا به دلایلی کوچک و پنهان می شود. آنچه که این رفتار ما را تقویت می کند، مسئولان و رسانه هایی هستند که همه ملت ایران را آن گونه می خواهند ( یا آن طور روایت می کنند )که خود می پسندند و نه آن گونه که واقعاً هستند.

بختیاری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۸ ۱۱:۵۷
همه این ها ریشه در استبداد اعصار گوناگون دارد خدا رحمت کند مهندس بازرگان را که بارها تکرار کرد که علت العلل استعمار و استثمار و استحمار و .... فقط یک چیز است و آن استبداد است استبداد است استبداد.
ما ایرانیها بر اثر استبداد حالت اندرونی و بیرونی رفتاری یا دوگانگی شخصیتی پیدا کرده ایم. (234357)
...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۸ ۱۲:۰۴
معمولا ریا در هر جامعه ای از بالا شروع و به پایین ختم میشود. یعنی مردم همان مردم 20-30 سال پیش هستند اما این افراد حاکم بر جامعه است که عوض شده و اخلاق را نیز به تبع آن عوض کرده اند.
وقتی مثلا در گزینش دولتی به جای تخصص و تجربه، نماز خون بودن و شرکت در هیاتهای مذهبی و یا باحجاب بودن امتیاز محسوب میشود، در حالیکه به نفسه این اخلاقیات خوب است اما اموری کاملا شخصی است، پس بنده اگر فردی کاربلد هم باشم سعی میکنم روز مصاحبه پیراهن آستین بلند بپوشم و محاسن خود را نتراشم و... که این یک نوع ریاکاری است. (234360)
۱۳۹۳/۰۳/۱۸ ۱۲:۰۶
صدا و سیما و خبرنگار و فیلمبردار و ... که در مسافرتهای خارجی پناهنده شدن رو ببینید. قبل از اعزام همه بررسی شدن که کوچکترین مشکل اخلاقی یا عقیدتی نداشته باشن ولی وقتی رفتن و شرایط مهیا بوده پناهنده شدن. (234361)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۸ ۱۲:۱۰
ريا براي ما ايرانيها يك خصيصه ذاتي شده...از صبح تا شب هزارتا رنگ عوض ميكنيم تا روزمون به شب برسه...به نظر من دليل اين همه دورويي احساس خطرونداشتن امنيت شغلي و مالي،اجتماعيه افراده...مردم فكر ميكنن مثلا اگر در درفلان مكان درحضورفلان كس عقيده واقعي خود را اظهار كنندبعدا دچار مشكل بشوند...بروز مشكلات زياد اقتصادي،فراموش شدن ارزشها،روزبه روز رياكاري را در بين مردم نهادينه تر كرده است (234362)
عباس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۸ ۱۲:۱۳
مردم ایرا ن دوشخصیتی هستند .یکی آنچه سیستم حاکم می پسنددکه درمعرض دید هست وشخصیت دوم ( شخصیت اصلی ) آن خودواقعی شان است که درزوایای خصوصی خودبا آن زندگی میکنند . (234363)
ماهور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۸ ۱۲:۱۸
بهار جان میشه در مورد مکان برگزاری جشن سالروز پیروزی دکتر روحانی توضیح دهی . من نمیدونم از کجا اطلاعات کسب کنم شما لطفا ما را راهنمایی کن . آیا این جشن فقط در تهران برگزار میشه یا در شهرستان ها هم هست ؟؟؟؟ آیا در روز 24 خرداد هست ؟؟؟ ممنون میشم که راهنمایی کنید (234364)
مرد پاکستاني شبيه احمدي نژاد که تيتر زديد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۸ ۱۲:۳۳
بپرسيد ببينيد تا حالا ازارش به کسي رسيده ?????وقت ظاهرشون شبيه اونم بدون چشمها (234371)
ساکتنیا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۸ ۱۳:۱۴
دست بوسی و بله قربان گویی در ایران پیشینه ای به اندازه حکومت های مستبد و دیکتاتور دارد. درست مثل سرنگونی های ناگهانی حکومتها توسط همین مردم دستبوس!!! (234380)
۱۳۹۳/۰۳/۱۸ ۱۳:۲۲
بابک زنجانی میگفت من بسیجی اقتصادی ام.
خوب ایشون ریا کاری میکرد چون لفط بسیجی باعث میشه که هیچکس به ایشون نزدیک نشه و ایشون هم راحت کارشو بکنه... (234382)
فرداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۸ ۱۴:۰۱
من موقعی که مدرسه میرفتم نماز جماعت داشتیم من انموقع نماز نمیخواندم ولی از ترس نمره میرفتم و بدون وضو با انها می ایستادم و دلا و راست میشدم و همان زمان عذاب وجدان من را ازار میداد که نماز بقیه رو هم باطل کردم خب بی وجدانی با همین چیزهای ساده شروع میشه وقتی بچه ای از ترس نمره باید دروغ بگه! (234383)
سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۸ ۱۴:۳۶
از نویسنده محترم بسیار سپاسگزارم.راست می گویید.یادم هست که گویی در سال 1370 بود که آقای عباس عبدی در روزنامه سلام یا جهان اسلام در یادداشتی به ترویج نفاق زدگی پرداخته بود و آرایش خانمها در کنار همسرانشان در خیابان را هم شاهد آورده بود.کلام ایشان را نه تنها نشنیدند که اگرخوانندگان هم سن وسال بنده به خاطر داشته باشند برای امثال این اظهارنظرها وفعالیتهای تحلیلی بازداشتش هم کردند.اتفاقامرحوم سعید امامی در برخورد با امثال ایشان بسیار فعال هم بود.این بیماری سم مار کبرا برای ساختار جامعه و آینده ایران ... (234386)
جزايري
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۱۸ ۱۸:۰۴
بخشي!!!؟ ساعت خواب قربونت! ماها ايراني ها اساسا" مصدر ريا و حقه و نفاق هستيم! (234400)