به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۱۸ ساعت ۱۵:۲۰
کد مطلب : ۴۴۵۲۳
سلاح‌ها باید به سمت اسرائیل نشانه برود

جنبلاط: مداخله حزب‌الله در سوریه اشتباه بود

گروه بين الملل: رهبر حزب سوسیالیست ترقی خواه و از رهبران دروزی لبنان اظهار نظر کرد: تصمیم حزب‌الله لبنان برای شرکت در جنگ داخلی سوریه و نبرد در کنار نیروهای بشار اسد "اشتباهی تاریخی و اخلاقی" در قبال مردم سوریه بود.
جنبلاط: مداخله حزب‌الله در سوریه اشتباه بود
انتقادهای تند ولید جنبلاط،  بیانگر بدبینی وی به روند درگیری‌های سوریه است که هم اکنون وارد چهارمین سال خود شده است. جنبلاط در مصاحبه‌ای با آسوشیتدپرس در منزلش در بیروت به بیان عقاید شخصی‌اش پرداخت و گفت: حزب‌الله در سوریه مداخله کرده و اصلا به افکار عمومی در لبنان اهمیتی نمی‌دهد. این یک اشتباه تاریخی و اخلاقی در قبال مردم سوریه بود.

جنبلاط تاکید کرد: پس جنگ داخلی سوریه بسیار بسیار طولانی خواهد شد. به جای اینکه حزب‌الله در سوریه بجنگد، باید بر روی دشمن اصلی که اسرائیل است، تمرکز کند. من می‌گویم که سلاح‌ها باید به سمت دشمنان اسرائیلی نشانه گرفته شود. رهبر دروزی‌های لبنان گفت: ما هنوز در ابتدای جنگ سوریه هستیم. در بلند مدت نقشه خاورمیانه تغییر خواهد کرد و پیروز اصلی جمهوری اسلامی ایران است.

درگیری‌های سوریه تاکنون جان بیش از 160 هزار تن را گرفته است که یک سوم آنان غیرنظامی بوده‌اند و این تنش‌ها به لبنان نیز نفوذ کرده و تاکنون صدها تن کشته شده‌اند. با اینکه جنبلاط رهبری یک فرقه اقلیت را بر عهده دارد، اما این گروه در عرصه سیاست لبنان نقشی اساسی ایفا می‌کند چرا که اتحاد کوچک وی در جریان رای‌گیری‌ها در پارلمان لبنان تعادل را برقرار می‌کند و به همین علت وی فردی تاثیرگذار در عرصه سیاسی لبنان است.

وی پس از ترور پدر خود کمال جنبلاط، رهبر و بنیانگذار حزب، ریاست این حزب را در اختیار گرفت. جنبلاط در ماه مه سال 2008 و پس از ترور رفیق حریری، نخست‌وزیر پیشین لبنان به شدت از حزب‌الله و دولت سوریه انتقاد کرد. با این حال دمشق هرگونه دست داشتن در این قتل را رد می‌کند. وی در سال 2009 با سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان سازش کرد و یک سال پس از آن نصرالله میانجی دیدار رهبر دروزی‌ها با بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه شد. با این حال، روابط وی با حزب‌الله فراز و نشیب بسیاری داشته است.
مرجع : ايسنا