به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۱:۳۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۲۰ ساعت ۱۴:۵۵
کد مطلب : ۴۴۷۲۶

موش‌ها هم پشيمان مي‌شوند!

گروه علمي: بر اساس مطالعه جديد گروه علوم اعصاب دانشگاه مينه‌سوتا، موش‌ها هم پشيماني را از خود بروز مي‌دهند و اين رفتار شناختي بر خلاف تصورات پيشين فقط مختص انسان‌ها نيست.
موش‌ها هم پشيمان مي‌شوند!
به منظور ارزيابي رفتار شناختي پشيماني اي ديويد رديش، پروفسور علوم اعصاب اين دانشگاه، و آدام استاينر، رهبر ارشد اين تحقيق، مطالعه خود را با تعاريف پشيماني آغاز کردند که روانشناسان و اقتصاددانان در گذشته ارائه داده‌اند. رديش گفت: پشيماني شناختي است که هنگام ارتکاب اشتباه بروز مي‌کند اما بخش دشوار مطالعه ما جدا کردن پشيماني از نااميدي است و کليد تشخيص‌دادن تمايز اين دو اجازه‌دادن به موش‌ها براي انتخاب آنچه انجام مي‌دادند، بود.

رديش و استاينر مسئوليت جديدي را طراحي کردند که از موش‌ها مي‌خواست آن‌ها چه مدت زماني تمايل داشتند براي غذاي خاصي انتظار بکشند. در اين ماموريت که محققان آن را مشاجره رستوراني (Restaurant Row) نام گذاشتند، موش‌ها با انتخاب تعداد غذا روبرو بودند اما وقتشان براي چشيدن هر غذا محدود است. يافته‌هاي اين مطالعه نشان داد آن‌ها تمايل داشتند براي تعدادي از مزه‌ها بيشتر منتظر بمانند و اين نشان مي‌داد اين حيوانات ترجيحات منفردي دارند.

در اين ميان، گاهي اوقات موش‌ها از خير يک غذاي خوب مي‌گذشتند اما خود را در رويارويي با يک غذاي بد مي‌ديدند. رديش گفت: در انسان‌ها بخشي از مغر به نام غشاي orbitofrontal در طول پشيماني فعال است و ما دريافتيم موش‌ها متوجه اشتباهشان مي‌شدند و نشانگرهاي موجود در غشاي مغزي مزبور نيز نشان‌دهنده يک فرصت از دست رفته بود. جالب اين بود که غشاي orbitofrontal نشان مي‌داد اين حيوانات بايد چه کاري انجام مي‌دادند تا پاداش مطلوب را از دست ندهند اما اين کار را نکردند. چنين موضوعي حائز اهميت است زيرا شما از چيزي که به دست نياورديد پشيمان نمي‌شويد بلکه از کاري که نکرديد پشيمان مي‌شويد.

اين محقق بر اين باور است نتايج حاصل از اين مطالعه به دانشمندان علوم اعصاب کمک مي‌کند سوالات بيشتري را براي درک بهتر اين موضوع مطرح کنند که چرا انسان‌ها کارها را به شيوه‌هاي خاصي انجام مي‌دهند. اتکا به اين مدل حيواني از پشيماني، در تحقيقات آتي به محققان در درک چگونگي اثرگذاري اين رفتار بر تصميماتي که انسان‌ها اتخاذ مي‌کنند، کمک مي‌کند. جزئيات اين مطالعه در مجله Nature Neuroscience منتشر شد.
مرجع : ايسنا