به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۲:۵۵
 
۲۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۲۱ ساعت ۱۲:۰۸
کد مطلب : ۴۴۸۰۱
يك وکیل دادگستری و حقوقدان:

احوال‌شخصیه مردم را به زور نمي‌توان تغييرداد

گروه سیاسی: یک حقوقدان گفت: طبق فرمان هشت ماده‌ای امام راحل و بر اساس قانون اساسی و قوانین عادی و حقوق شهروندی کسی نمی‌تواند به زور مردم را وادار به پذیرش امری کند.
احوال‌شخصیه مردم را به زور نمي‌توان تغييرداد
نعمت احمدی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اصولا احوال شخصیه، امور داخلی مردم، نوع رفتار انسان‌ها در اجتماع و ... نباید از ناحیه دیگران تنظیم شود و ادیان و مذاهب برای تعالی انسان‌ها از طریق ارشاد آمده‌اند و این ارشاد باید با مکارم اخلاقی باشد نه با جبر و زور. وی افزود: در هیچ کجای قانون اساسی و قوانین عادی مطرح نشده که دولت وظیفه دارد با جبر و زور برای مردم کاری را انجام دهد.

احمدی با اشاره به اصل هشتم قانون اساسی که مربوط به امر به معروف و نهی از منکر است، گفت: طبق این اصل در جمهوری اسلامی ایران دعوت به خیر، امر به معروف و نهی از منکر وظیفه‏‌ای همگانی است و متقابل بر عهده مردم نسبت به یکدیگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت است و شرایط و حدود و کیفیت آن را قانون تعیین می‌کند.

این وکیل دادگستری با بیان این که هر حرکتی که به عنوان هنجار و ناهنجاری در جامعه شناخته می‌شود خصوصا در امور کیفری، باید تابع قانون باشد، اظهار کرد: قانون تعیین می‌کند که کدام عمل جرم بوده و کدام عمل جرم نیست. به عنوان مثال در بخش فروع دین (نماز، حج، جهاد، روزه و ...) نیامده که اگر کسی فروع دین را ترک کرد، از دین خارج شده است.

این استاد دانشگاه با ابراز تاسف از اینکه عده‌ای بیش از حد، برای خود اختیارات قائل می‌شوند که این موضوع واکنش منفی را به وجود می آورد، خاطرنشان کرد: طبق آنچه که قانونگذار مطرح کرده و با توجه به سخنان مقام معظم رهبری، رییس جمهوری و فرمان هشت ماده ای امام راحل و طبق قانون حفظ حقوق شهروندی که در یک ماده و 15 بند تکالیفی را برای مردم، قانون و ضابطین دادگستری و نیروی انتظامی قائل شده، کسی نمی تواند با زور مردم را به پذیرش کاری وادار کند.