به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۵۲
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۲۱ ساعت ۱۳:۳۳
کد مطلب : ۴۴۸۰۲
سالگرد وعده‌ی روحانی براي فک پلمپ دفتر انجمن صنفی

چرا خانه روزنامه‌نگاران همچنان بسته است؟

گروه فرهنگي: چند روز دیگر می‌شود یک سال که رییس‌ دولت جدید وعده‌ی بازگشایی خانه روزنامه‌نگاران را در صورت تحقق رای مردم داد؛ اما این وعده هنوز نتوانسته که جامه عمل به خود ببیند.
چرا خانه روزنامه‌نگاران همچنان بسته است؟
حجت‌الاسلام دکتر حسن روحانی علاوه بر سخنان مبارزات انتخاباتی، در نخستین نشست خبری‌اش پس از این‌که در انتخابات یازدهمین دوره‌ی ریاست جمهوری پیروز شد، در پاسخ به درخواست یکی از خبرنگاران حاضر مبنی بر بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران، وعده‌ی فعال شدن همه‌ی نهادهای مدنی و بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران را داد.

حالا یک سال از آن ماجرا می‌گذرد و به‌جز چند گام، اقدام دیگری برای بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران انجام نشده و دفتر این انجمن همچنان پلمپ است. البته رییس‌جمهور این روزها تأکید می‌کند که دولت وعده‌هایی را که داده، به خاطر دارد و آن‌ها را عملی خواهد کرد. برخی اعضای هیئت مدیره‌ی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران هم در یک سال گذشته، اقداماتی را برای بازگشایی انجمن انجام داده‌اند و به گفته‌ی رییس هیئت مدیره‌ی انجمن صنفی، هفته‌ای نبوده که اعضای این انجمن در تلاش برای تماس با یکی از مقامات نباشند.

ماشاءالله شمس‌الواعظین درباره‌ فعالیت‌هایی که در این یک سال درباره با بازگشایی انجمن صنفی انجام شده، گفت: انجمن صنفی روزنامه‌نگاران در طول این یک سال اقداماتی را در چند جنبه دنبال کرده است. این انجمن گام نخست را بر گفت‌وگو گذاشته و با نهادهای مربوط، بویژه وزارت اطلاعات که شاکی اصلی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران بود، گفت‌وگو کرد که به پس گرفتن شکایت این وزارتخانه از انجمن صنفی روزنامه‌نگاران منجر شد. این اقدام، گامی ضروری برای بازگشایی انجمن بود.

او ادامه داد: دیگر اقدام انجمن، مذاکره با سایر نهادهای مربوط بود؛ در راستای وعده‌ی آقای روحانی مبنی بر بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران، می‌خواستیم بدانیم چه اقداماتی قرار است انجام شود. این مطالبه به دادن مأموریت توسط رییس‌جمهور به سه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اطلاعات و کار و رفاه اجتماعی منجر شد. در جلساتی که این سه وزارتخانه با یکدیگر داشتند، گفته شد انجمن صنفی روزنامه‌نگاران می‌تواند مجمع عمومی‌اش را برگزار کند.

شمس‌الواعظین با اشاره به برداشتن گام‌های حقوقی به‌عنوان سومین اقدام برای بازگشایی انجمن صنفی، بیان کرد: وکیل انجمن صنفی روزنامه‌نگاران از روز نخست تا کنون در حال رفت‌وآمد به قوه‌ی قضاییه است، چون قوه‌ی قضاییه اعلام کرده بود، پس‌گرفتن شکایت وزارت اطلاعات برای بازگشایی انجمن صنفی کافی نیست و خواستار تغییر اساسنامه‌ی این انجمن بدون اعلام ماهیت تغییر شده بود. این اتفاق، عجیب است، چراکه اولین‌بار است که قوه‌ی قضاییه از یک انجمن صنفی می‌خواهد که در اساسنامه‌اش تغییر ایجاد کند. البته گفت‌وگوها با قوه‌ی قضاییه از یک جایی به بعد قطع شد و از طریق رسانه‌ها ادامه پیدا کرد.

رییس هیئت مدیره‌ی انجمن روزنامه‌نگاران با تأکید بر این‌که کنترل روزنامه‌نگاران برای دست نزدن به حرکت‌های رادیکال، یکی دیگر از اقدامات انجمن صنفی بود، اظهار کرد: کنترل روزنامه‌نگاران تاحدی در توان انجمن صنفی روزنامه‌نگاران است. در هر صورت، روزنامه‌نگاران خواستار حقوق‌شان هستند و دفتر و وسایلی که نزدیک به پنج سال، پلمپ شده، همه از حقوق روزنامه‌نگاران است. با این حال، ما از آن‌ها تقاضا کردیم صبوری در پیش بگیرند؛ اما متأسفانه با برخوردهایی که قوه‌ی قضاییه کرده، روزنامه‌نگاران گمان می‌کنند که قرار نیست اقدامی جدی در راستای بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران انجام شود. او با بیان این‌که ما منتظر هستیم در سالگرد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تصمیم‌های جدیدی در این‌باره اتخاذ شود، تأکید کرد: ما تا چند روز دیگر، گزارشی را از پیگیری‌هایی که انجام داده‌ایم، منتشر خواهیم کرد. در طول این مدت، هفته‌ای نبوده که ما با یکی از نهادهای قضایی، دولت، ارشاد یا وزارت کار در تماس نباشیم.

فک پلمپ دفتر انجمن صنفی از عهده دولت خارج است؟

شاید به اعتقاد بسیاری، فک پلمپ دفتر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران از عهده‌ی دولت خارج باشد؛ اما شمس‌الواعظین در این زمینه اعتقاد دیگری دارد. او معتقد است: ما در مجموع، دولت را مسوول می‌دانیم؛ وقتی دستگاه امنیتی، حرکتی انجام می‌دهد که قابل جبران نیست، تبعاتی دارد که بسیار گسترده است. وزارت اطلاعات که در گفت‌وگوها، به ما می‌گفت اگر ما شکایت خود را از انجمن صنفی روزنامه‌نگاران پس بگیریم، فردا صبح، انجمن صنفی باز می‌شود،‌ حالا باید پاسخگو باشد. ما دولت را در این زمینه مسوول می‌دانیم.

نوک پیکان به سمت وزیر کار
در طول این مدت، یکی از وزیرانی که به‌دلیل نوع رفتارش، مورد انتقاد روزنامه‌نگاران و اعضای انجمن صنفی روزنامه‌نگاران قرار گرفت، وزیر کار بود. آن‌هایی که برای بازگشایی انجمن صنفی تلاش می‌کنند، معتقدند این وزارتخانه کم‌ترین فعالیت را در راستای بازگشایی انجمن انجام داده است. شمس‌الواعظین نیز در این‌باره با اعتقاد به این‌که وزیری که مسوول وضعیت انجمن صنفی روزنامه‌نگاران است، هیچ‌گونه همکاری‌ای تا کنون در راستای بازگشایی انجمن انجام نداده است، تصریح کرد: در مقابل او، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هر کاری توانسته، برای بازگشایی انجمن انجام داده است؛ اما وزارتخانه‌ی مسؤول نه‌تنها همکاری نکرده، بلکه گاهی رفتارهایی کارشکنانه نیز انجام داده است، مثلا دخالت در نوع ساختار انجمن یا گزینش این‌که چه فردی در انجمن باشد و چه فردی نباشد که در حیطه‌ی وظایف آن‌ها نیست، انجام شده است.

او اضافه کرد: ما در سالگرد وعده‌ی آقای روحانی، طی پیامی از سه وزیر خواهیم خواست که نتایج کار خود را اعلام کنند. متأسفانه تاکنون یک سکوت تردیدگونه‌ بر این فضا حاکم شده است. وضعیت کنونی که برای انجمن صنفی روزنامه‌نگاران به‌وجود آمده، سوال‌برانگیز است و روزنامه‌نگاران از ما می‌خواهند که سکوت نکنیم. ما نیز علاقه‌مندیم در چارچوب قانون با دولت «تدبیر و امید» همکاری کنیم؛ اما گویا تدبیر و امید که در سایر حوزه‌ها به‌کار رفته، در ارتباط با روزنامه‌نگاران که خانه‌شان در کشمکش قوای سه‌گانه است، کارایی نداشته است. شمس‌الواعظین در پایان تأکید کرد: من نگران وقوع حرکت‌هایی پیش‌بینی‌نشده از سوی روزنامه‌نگاران هستم و همین‌جا از مسوولان تقاضا می‌کنم اقدامی در راستای بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران انجام دهند.
مرجع : ايسنا

حقی
۱۳۹۳/۰۳/۲۱ ۱۳:۵۷
روحانی منتظریم ... (234890)
مردم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۱ ۱۴:۳۶
به چه دلیل باید انجمن تعطیل باشد؟؟؟؟؟؟ (234894)
دكتر نيك
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۱ ۱۶:۵۰
صبور باشيد ، اين دفتر هم باز خواهد شد . اختيار خانه سينما با دولت بود و بازگشايي شد ، در اين مورد اقاي شمس الواعظين ميدانيد كه با قواى ديگر بايد تعامل صورت گيرد. (234926)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۳/۲۱ ۱۸:۱۹
مشكل كه يكي دوتا نيست!!!خروارتا است!!خدا به دولت كمك كنه كه راه حلهاي مناسب و به موقع اتخاذ كنه...به اميد ازادي روزنامه نگاران سياسي (234983)