به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۰:۰۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۲۱ ساعت ۱۳:۲۱
کد مطلب : ۴۴۸۰۷
تلاش ایران برای حصول توافق در گفتگوهای دشوار تهران و واشنگتن

زنگنه:​ صادرات را 700 هزار بشکه بالا می‌بریم

گروه اقتصادي: وزیر نفت در وین اظهار کرد: ایران می‌تواند بلافاصله بعد از لغو تحریم‌ها صادرات نفت خود را 500 هزار بشکه در روز افزایش دهد.
زنگنه:​ صادرات را 700 هزار بشکه بالا می‌بریم
به گزارش خبرگزاری رویترز، بيژن زنگنه پیش از اجلاس امروز(چهارشنبه) اوپک با اشاره به این‌که در حال حاضر 1.5 میلیون بشکه در روز است، گفت: ما می‌توانیم به ‌سرعت نیم میلیون و چند ماه پس از لغو تحریمها قادر خواهیم بود صادرات خود را تا 700 هزار بشکه در روز افزایش دهیم. زنگنه افزود که در جریان حضور در وین با روسای برخی شرکت‌های نفتی خارجی دیدار خواهد کرد. وی به نام این شرکتها اشاره نکرد. وزیر نفت ایران خاطرنشان کرد: تهران میادین نفتی، پروژه‌ها و قراردادهای نهایی سرمایه‌گذاری را در ماه نوامبر در لندن به شرکتهای نفتی خارجی معرفی خواهد کرد. پیشتر قرار بود این رونمایی در ماه آوریل انجام شود.

زنگنه تاکید کرد: اولویت اصلی ایران احیای میادین نفتی قدیمی مانند اهواز، آغاجری، گچساران، مارون و بی‌بی ‌حکیمه است که در مجموع بیش از 80 درصد تولید نفت ایران را تشکیل می‌دهند. یک مقام ارشد ایران گفته است: در صورتیکه گفتگوهای هسته ای ایران و شش قدرت جهانی برای پایان تحریمهای غرب تا 20 ژوئیه به هیچ توافقی منجر نشود، این گفتگوها ممکن است برای شش ماه دیگر تمدید شود. وزیر نفت درباره واکنش ایران به عدم لغو تحریم‌ها گفت: ما خود را برای افزایش تولید به هر طریق ممکن محق می‌دانیم.

وزیران نفت اوپک گفته اند انتظار دارند این سازمان در نشست امروز سقف تولید خود را تغییر ندهد. زنگنه در این باره گفت: فکر نمی‌کنم این مساله چالش برانگیز باشد. وی در پاسخ به سوالی درباره بازار نفت گفت: همه از شرایط کنونی راضی هستند و به نظر می‌رسید تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در شرایط خوبی به سر می‌برند. سخنان زنگنه در شرایطی است که پیشتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران گفت: ایران نهایت تلاش خود را برای حصول توافق هسته‌ای در گفتگوهای دشوار تهران و واشنگتن انجام خواهد داد.

گفتگوهای هسته ای در راستای تلاشهای دیپلماتیک حل مسئله هسته ای ایران در آستانه فرا رسیدن ضرب الاجل 20 ژوئیه برای دستیابی به توافق جامع میان ایران و قدرت‌های جهانی است. ایران دومین ذخایر گاز طبیعی و چهارمین ذخایر نفت جهان را در اختیار دارد. ایران اواخر سال 2011 روزانه 2.5 میلیون بشکه نفت در روز صادر کرد.
مرجع : ايسنا