به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۰۰
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۲۲ ساعت ۱۲:۳۱
کد مطلب : ۴۴۹۲۶
معاون ظریف: از عراق حمایت می کنیم

موضع وزارت خارجه ايران در برابر داعش

گروه سياسي:​ معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه با توجه به وضعیت بحرانی ایجاد شده در عراق گفت: با قدرت از عراق در مقابله با تروریسم حمایت می کنیم.
موضع وزارت خارجه ايران در برابر داعش
حسین امیرعبداللهیان در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا افزود: اطمینان داریم نیروهای مسلح عراق با اقتدار تروریسم و تکفیری ها را درهم خواهند شکست. وی همچنین درباره اشغال کنسولگری ترکیه در شهر موصل نیز گفت:ربایش دیپلمات ها و کارکنان سرکنسولگری ترکیه در موصل را قویا محکوم می کنیم. گروه تروریستی موسوم به دولت شام و عراق ˈداعشˈ، روز سه شنبه در حمله ای گسترده، شهر موصل مرکز استان نینوا را به تصرف خود درآورد. تروریست ها با حمله به کنسولگری ترکیه در موصل و تصرف کامل آن، سرکنسول و دیپلمات های این کنسولگری را به گروگان گرفته اند.

براساس گزارش رسانه ها، 40 مامور امنیتی ترکیه از این کنسولگری محافظت می کردند که گروه تروریستی داعش با نیروی 900 نفری، به این مکان حمله کرده و آن را به تصرف خود درآورده است. براساس این گزارش، به دنبال کنترل کامل داعش بر استان نینوا و پیشروی آنها به سمت استان صلاح الدین و تصرف تکریت و برخی مناطق دیگر، نوری مالکی نخست وزیر عراق روز سه شنبه در این کشور حالت آماده باش کامل اعلام کرد. از سوی دیگر پارلمان عراق نیز تصمیم دارد امروز (پنجشنبه)، برای بررسی اوضاع جاری نشست فوق العاده برگزار کند.

منابع خبری همچنین گزارش دادند، افراد مسلح گروه تروریستی داعش روز چهارشنبه بعد از تصرف موصل، به شهر تکریت مرکز استان صلاح الدین نیز حمله و آن را اشغال کرده و با محاصره ساختمان استانداری و شورای شهر، احمد الجبوری استاندار را نیز ربودند. تروریست ها همچنین با نیروهای ارتش عراق در دروازه شهر سامرا درگیر شدند. سازمان مبارزه با تروریسم عراق اعلام کرده که نیروهای مسلح این کشور با به هلاکت رساندن نیروهای تروریستی ˈداعشˈ بار دیگر کنترل شهر تکریت مرکز استان صلاح الدین را به دست گرفتند.

پیشروی های اخیر گروه تروریستی داعش (القاعده) در شمال عراق سبب شد مقام های عراقی و رهبران احزاب و جناح های سیاسی این کشور برای بررسی اوضاع امنیتی نشست اضطراری تشکیل دهند. شبکه تلویزیونی المنار لبنان نیز اعلام کرد که نوری المالکی نخست وزیر عراق ژنرال «ابوالوالید» را به عنوان فرماندهی عملیات غرب موصل منصوب کرد.