به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۸:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۲۳ ساعت ۰۹:۵۳
کد مطلب : ۴۴۹۹۷

سر یک دستمال قیصریه را آتش نمی‌زنند

گروه فرهنگ و هنر: یک روزنامه‌نگار درباره‌ فیلترینگ معتقد است: ما نمی‌توانیم به‌خاطر یک دستمال، قیصریه را آتش بزنیم؛ موضوع فیلترینگ نباید تا این حد بزرگ شود و باید توجه کنیم، هرقدر محدودیت ایجاد کنیم، در جای دیگری سر باز می‌کند.
سر یک دستمال قیصریه را آتش نمی‌زنند
بهروز بهزادی درباره‌ سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و این‌که فیلترینگ را به خیابانی تشبیه کرد که یک نفر در آن تخلفی می‌کند و به‌دلیل آن تخلف نمی‌توان کل خیابان را بست، اظهار کرد: این حرف آقای جنتی کاملا درست است؛ من مثال دیگری می‌زنم، زمانی که دینامیت اختراع شد، در جنگ و در سازندگی کاربرد داشت و با استفاده از دینامیت، سد‌، تونل‌ و بسیاری دیگر از سازه‌ها را ساختند. اینترنت و فضای مجازی نیز هر دو راه را در مقابل ما می‌گذارد؛ ممکن است مخرب باشد، اما در مقابل، امکانات وسیعی را در اختیار ما می‌گذارد. به‌نظر می‌رسد در این میان، نگاهی که به مردم وجود دارد و موجب فیلترینگ می‌شود، براساس نبود اطمینان است.

او ادامه داد: اگر قرار باشد به مردم اعتماد داشته باشیم که البته وظیفه داریم به مردم اطمینان داشته باشیم، باید بگذاریم خود مردم دست به انتخاب بزنند. دقیقا آقای روحانی هم گفت، نمی‌توان مردم را به زور به بهشت برد. باید اجازه دهیم که مردم خودشان راه درست را انتخاب کنند.

مدیرمسوول روزنامه‌ اعتماد با یادآوری این‌که همین مردم، جمهوری اسلامی را به‌وجود آوردند‌، تأکید کرد: جمهوری اسلامی براساس همین مردم شکل گرفت و همین مردم بودند که به آقای روحانی رأی دادند. اگر ما روی واژه‌ جمهوری تأکید داریم، باید مردم را آزاد بگذاریم تا خودشان تصمیم بگیرند. البته در همه‌ دنیا اصولا یکسری سایت‌ها وجود دارند که دسترسی به آن‌ها با محدودیت و وجود شرط سنی امکان‌پذیر است؛ اما ما نمی‌توانیم مردمی را که بسیاری از اتفاقات را رقم زده‌اند،‌ محدود کنیم.

بهزادی درباره‌ ارتباط موضوع فیلترینگ با منازعات سیاسی، اظهار کرد: موضوع فیلترینگ دقیقا به یک منازعه‌ سیاسی تبدیل و بیش از حد بزرگ شده است. او افزود: باید توجه کنیم که هرقدر محدودیت ایجاد کنیم در جای دیگری سر باز می‌کند. همان‌طور که حالا انواع فیلترشکن‌ها در اختیار مردم قرار دارند و این شرایط سبب کاسبی عده‌ای شده است.

بهزادی در پاسخ به این پرسش که سیاست درستی که دولت می‌تواند در رابطه با فیلترینگ پیش بگیرد‌، چیست؟ توضیح داد: ما امروز دهکده‌ جهانی را که قبلا از آن صحبت می‌شد‌، داریم و تکنولوژی آنچنان پیشرفت کرده که مرزهای جغرافیایی را دست کم در رسانه‌ها از میان برداشته است. بنابراین اگر بخواهیم برخلاف جریان آب شنا کنیم‌، غرق خواهیم شد.
باید عقل و سوادمان را بالا ببریم و بتوانیم در کنار مردم دنیا زندگی کنیم. اگر این زندگی با سروری نباشد، حداقل باید به‌گونه‌ای باشیم که با آن‌ها در یک ردیف قرار بگیریم و زیر سلطه‌ ارتباطی و فرهنگی آن‌ها نرویم. از سوی دیگر، تلاش نکنیم سلطه‌ فرهنگی روی آن‌ها داشته باشیم. اگر بخواهیم همان‌گونه که در این سال‌ها رفتار کرده‌ایم، رفتار کنیم، همچنان هیچ نتیجه‌ای نخواهیم گرفت.
مرجع : ايسنا