به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۲۴ ساعت ۱۱:۴۹
کد مطلب : ۴۵۱۱۶

هارف: در مورد عراق با ایران گفتگو نمی‌کنیم

گروه سياسي: وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد در خصوص وضعیت کنونی عراق با مقامات ایرانی گفت‌وگویی نداشته و تنها بر روی حل مسئله هسته‌ای ایران تمرکز کرده است.
هارف: در مورد عراق با ایران گفتگو نمی‌کنیم
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگوی خبری روزانه خود تاکید کرد: ما با ایرانی‌ها در مورد عراق مذاکره نمی‌کنیم. براساس گزارش پایگاه اینترنتی وزارت خارجه آمریکا ماری هارف در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا در آینده مذاکراتی با ایرانی‌ها در مورد مسئله عراق خواهد داشت؟ گفت: من نمی‌خواهم به طور جزئی وارد این مسئله شوم. همانطور که می‌دانید ما هفته دیگر دوباره در وین مذاکرات هسته‌ای با ایران که تنها بر روی آن تمرکز کرده‌ایم را از سر خواهیم گرفت.

ماری هارف ادامه داد: آنچه که اکنون در مورد عراق بر آن تاکید داریم این است که عراق یک کشور مستقل و ملتی با تمامیت عرضی است. آنها خود تصمیمات عاقلانه برای چگونگی برخورد با بحران کنونی اتخاذ خواهند کرد. من تنها از همسایگان عراق می‌خواهم به هیچ طریقی موجب افزایش اختلافات فرقه‌ای نشوند. سخنگوی وزارت خارجه‌ آمریکا همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که به نظر می‌آید ایران و آمریکا در عراق منافع مشترک دارند و این می‌تواند دلیلی برای گفت‌وگو با ایرانی‌ها باشد یا نه اظهار کرد: همانطور که شنیده‌اید جان کری وزیر امورخارجه آمریکا تاکید کرده است که گروه داعش همه افراد از جمله ایران را تهدید می‌کند وی به این موضوع اذعان داشته است و من تحلیل بیشتری در آن و اینکه با ایرانی‌ها در مورد عراق گفت‌وگو نمی‌کنیم ندارم. خانم هارف در ادامه تاکید کرد که هرگونه دخالت کشورهای همسایه عراق در درگیری‌های این کشور نباید موجب وخیم‌تر شدن اوضاع شود.

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست مطبوعاتی اخیرش با خبرنگاران درباره این که آیا ایران برای مقابله با گروه تروریستی داعش به ارتش عراق کمک خواهد کرد و چگونگی همکاری با نیروهای پنتاگون در این باره، گفت: بر اساس توانمندی ارتش عراق و همراهی مردم و توان امنیتی، این کشور توانسته‌ فعالیت گروه‌های تروریستی و تکفیری را مهار کند. دولت عراق و مجموعه این کشور توان مقابله با این گروه‌ها را دارند. در عین حال تاکید می‌کنیم لازم است برای مقابله با تروریسم همه کشورها به مسوولیت خود برای مقابله با این پدیده ضدبشری عمل کنند، همان‌طور که فعالیت گروه‌های تکفیری و تروریستی در سوریه را شاهد بودیم. تروریسم در منطقه با توجه به اقدامات غیرمسوولانه و منفعت‌طلبانه‌ای که انجام شد گسترش پیدا کرده و نیازمند این است که برای جلوگیری از تبعات منفی این پدیده اقدام جمعی صورت گیرد اما خوشبختانه امروز عراق با توجه به داشته‌ها و توانمندی‌های خود توانسته تروریست‌ها را سرکوب و مهار کند.
مرجع : ايسنا