به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۱:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۲۵ ساعت ۱۴:۰۰
کد مطلب : ۴۵۲۷۲

رایزنی‌های تازه برای ثبت جهانی شوش

گروه فرهنگ و هنر: مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان با حضور در شهر شوش درباره‌ی جلب مشارکت‌های مردمی برای تسریع روند ثبت جهانی محوطه تاریخی این شهر با امام جمعه و مسوولان این شهر دیدار و گفت‌و‌گو کرد.
رایزنی‌های تازه برای ثبت جهانی شوش
افشین حیدری همچنین در دیدار خود با مدیر پروژه ثبت جهانی شوش و دیگر مسئولان این پروژه جهانی، درباره مسایل مالی و اعتباری این پروژه تصمیم‌گیری کرد. وی و امام جمعه شوش در دیدارشان بر جلب مشارکت‌های مردمی در ثبت جهانی شوش تاکید کردند. او همچنین در این دیدار درباره کمک‌های کارشناسی،‌ مادی و معنوی به پروژه مصلای شهر شوش قول مساعد داد. حیدری همچنین در جلسه‌هایی با حضور فرماندار شهرستان شوش و شهردار این شهر، تصمیم‌های گذشته درباره مسایل میراث فرهنگی شوش را پیگیری کرد. کمتر از یک هفته‌ی گذشته نیز مدیر پروژه ثبت جهانی شوش محمدحسین ارسطوزاده درباره‌ی این محوطه‌ی تاریخی تاکید کرد: هر برنامه‌ریزی که برای ثبت جهانی شوش انجام می‌دهیم باید مردم شوش از آن نفع ببرند.

وی گفت: اگر مردم خیر و برکت حضور آثار تاریخی در شهرشان را دیدند و مزیت‌های آن را در زندگی خود لمس کردند، ما در حفاظت این آثار موفق بوده‌ایم چون ثبت جهانی شوش، نخست باعث حضور گردشگران و سپس باعث رونق اقتصادی این شهر می‌شود. بنابراین باید زمینه‌هایی که ثبت جهانی برای رونق اقتصادی فراهم می‌کند، شکوفا شود. مدیر پروژه ثبت جهانی شوش با تشبیه شهر شوش به خانه مردم، محوطه‌های تاریخی شهر شوش را حیاط این خانه دانست و تاکید کرد: این حیاط متعلق به مردمی است که در شوش زندگی می‌کنند. بنابراین قطعا هر برنامه‌ریزی که برای ثبت جهانی شوش انجام می‌دهیم باید مردم شوش از آن نفع ببرند.

او تاکید کرد: اگر چنین شد که مردم خیر و برکت حضور آثار تاریخی در شهرشان را دیدند و مزیت‌های آن را در زندگی خود لمس کردند، ما در حفاظت این آثار موفق بوده‌ایم. او روح زندگی شهروندی را مهم‌ترین دستاورد سازمان میراث فرهنگی در جریان ثبت جهانی شوش دانست و افزود: در همه این رویدادهای فرهنگی، ادارات از جمله میراث فرهنگی فقط همکار انجمن‌های شهر بودند و مردم و انجمن‌ها به صورت خودجوش این برنامه‌ها را برگزار کردند. ارسطو زاده تاکید کرد: مزایای ثبت جهانی باعث می‌شود که شهر شوش رونق بگیرد. امروز مردم شوش با مشکلاتی که دست و پنجه نرم می‌کنند که به خاطر وجود این محوطه‌های تاریخی است. رفع این مشکلات نیازمند بودجه و توجه ملی است. با ثبت جهانی این توجه فراتر از سطح منطقه‌ای و استانی خواهد بود.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری محمدحسن طالبیان نیز که حدود 15 روز گذشته از محوطه‌ی تاریخی شوش دیدن کرد، تأکید کرد: آبروی ایران در گرو ثبت جهانی شوش است. وی در بازدید از روند ثبت جهانی این محوطه‌ی تاریخی، با اظهار رضایت از این روند، گفت: آماده‌سازی محوطه‌ی تاریخی شوش که تمام نیروها از پایگاه‌های مجاور مانند چغازنبیل، شوشتر و دزفول بسیج شده‌اند، قرار است همراه با ایده‌های نو همراه باشد. او در آن بازدید علاوه بر بررسی میدانی این محوطه‌ی تاریخی درباره‌ی مسائل منتظر دستور، نیز تصمیم‌گیری کرد.

بر اساس این گزارش، ایران فرصت دارد تا زمان رسیدن ارزیابان یونسکو در دوماه آینده، محوطه‌ی تاریخی شهر شوش را به استاندارد‌های جهانی برساند. در غیر این صورت، ثبت میراث تاریخ هفت‌هزار هزار ساله‌ی ایرانیان در شوش، در صف طولانی 48 اثر در انتظار ثبت قرار خواهد گرفت. محوطه‌ی تاریخی شوش در استان خوزستان، یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های شناخته‌شده‌ی جهان و کهن‌ترین شهر در ایران است که بقایای آن باقی مانده است. شهر باستانی شوش، پایتخت تمدن چندهزار ساله‌ی "عیلامیان" بوده است که در دوره‌ای نیز پایتخت زمستانی هخامنشیان به‌شمار می‌رفت.

لایه‌نگاری‌های باستان‌شناسی در تپه‌شاهی شوش وجود 15 شهر تاریخی را ثبت کرد که حاکی از تمدن و شهرنشینی "عیلامیان" بود. هریک از این لایه‌ها یک یا چند دوره‌ی تاریخی را مشخص می‌کند که لایه‌های پانزدهم تا نهم مربوط به دوران‌های مختلف "عیلامی" است؛ لایه‌ی هشتم مربوط به دوره‌ی هخامنشیان است و لایه‌ی هفتم به زمان سلوکیان می‌رسد. لایه‌های ششم و پنجم این شهر متعلق به اشکانیان است و لایه‌ی چهارم، تمدن ساسانیان را در این شهر ثابت می‌کند و در نهایت، لایه‌های سوم، دوم و اول به دوران اسلامی می‌رسد. تپه‌ی آکروپل نیز که قلعه‌ی شوش روی آن بنا شده است، 27 لایه‌ی باستان‌شناسی دارد.
مرجع : ايسنا